Spitskopstraat 4 II – Het gezin Santen (2)

Over de ouders van David Santen (2)

Verteller: Frits Slicht Frits Slicht
Auteur: Frits Slicht Frits Slicht
Spitskopstraat
Uitsnede uit het bevolkingsregister over de periode 1864 – 1874 met het gezin van David Soesan, met nog wel de foutieve geboortedata, bron: indexen SAA.

Uitsnede uit het bevolkingsregister over de periode 1864 – 1874 met het gezin van David Soesan, met nog wel de foutieve geboortedata, bron: indexen SAA.

De vader van Esther, David Soesan, was venter. David Soesan was geboren op 2 oktober 1830. Om welke reden dan ook, hij komt niet voor in het militieregister. David Soesan was getrouwd op 22 augustus 1855 met Rachel Benedictus de Vries. David was toen 24 jaar oud, Rachel 28 jaar. Rachel was volgens de huwelijksakte werkzaam als werkster.

Bij de indexen vond ik via de overgenomen delen een klein overzicht over het woonverleden tussen ongeveer 1893 en 1902, in totaal woonde het echtpaar op zes verschillende adressen, alle kinderen waren het huis uit. Het laatste adres was Roetersstraat 36 II (naast het gebouw van de Handwerkers Vriendenkring en het latere Kriterion). Het adres trouwens waar beiden zouden overlijden. David op 24 juni 1902 en Rachel op 3 augustus 1902.

Uitsnede (1) uit de overgenomen delen m.b.t. het echtpaar Soesan – De Vries, bron: indexen SAA

Uitsnede (1) uit de overgenomen delen m.b.t. het echtpaar Soesan – De Vries, bron: indexen SAA

Uitsnede (2) uit de overgenomen delen m.b.t. het echtpaar Soesan – De Vries, bron: indexen SAA

Uitsnede (2) uit de overgenomen delen m.b.t. het echtpaar Soesan – De Vries, bron: indexen SAA

In dit archiefstuk blijkt een fout geslopen in de geboortedata van het echtpaar. Vooral bij David, waar men in eerste instantie een geboortedatum van 1 november 1821 noteerde, van Rachel klopte alleen de dag van de maand niet. Rachel is geboren op 18 mei 1827 en niet op de 14e zoals eerst werd genoteerd. Gevolg is wel dat er via het bevolkingsregisters gezocht moet worden op de twee verschillende data. Als IJkpunt voor deze foutjes heb ik de huwelijksakte genomen.

Huwelijkakte van David Soesan en Rachel B. de Vries in 1855, bron: WieWasWie

Huwelijkakte van David Soesan en Rachel B. de Vries in 1855, bron: WieWasWie

Vreemder is toch wel dat er in het bevolkingsregister over de periode 1851 – 1853 vier adressen zijn waar David en Rachel al staan ingeschreven als getrouwd met kinderen. Een nauwkeurige lezing geeft aan dat zij pas in 1859 of in 1861 op deze adressen (allen in de Batavierstraat) zijn ingeschreven. Ook in de daaropvolgende periode (1853 – 1863) gaat het om de Batavierstraat. In mei 1868 verhuist het gezin met inmiddels zeven kinderen naar de Staalstraat 26 na nog een korte periode in de Sint Antoniesbreestraat 94 te hebben gewoond. Hoewel ik niet alle adressen ga aflopen, is het wel aardig als je het toch doet dat je aanvankelijk het gezin ziet groeien (geboorte) om het daarna langzaam weer kleiner (huwelijken) ziet worden. In 1887 woont alleen de jongste zoon Ruben nog thuis, maar dan wel met zijn vrouw: Rachel Kat. Deze Ruben was de vader van Esther die trouwde met Frederik Ferares. Ruben zou op latere leeftijd hertrouwen en om de hoek bij het gezin Ferares komen te wonen, op de Tugelaweg.

NAAR: Spitskopstraat 4 II – Het gezin Santen (1)

OF NAAR: Spitskopstraat 4 II – Het gezin Santen (3) 

Alle rechten voorbehouden

9 keer bekeken

Geen reacties

Voeg je reactie toe