De oude Wetbuurt, een dorp

Het was genoemde Jaap Knol die in 1960 Rinus Michels zijn trainers carrière bij JOS liet beginnen.

 Straatwedstrijd op de Fahrenheitsingel, ca. 1942 met Simon ter Laare en Tijs Bokhorst.<br />Foto: mevr. A.ter Laare

Straatwedstrijd op de Fahrenheitsingel, ca. 1942 met Simon ter Laare en Tijs Bokhorst.
Foto: mevr. A.ter Laare

Alle rechten voorbehouden

Heerlijke herinneringen hebben wij aan de jaren van voor tijdens en na de Tweede Wereldoorlog aan deze buurt. Het was inderdaad een dorp op zich: de Fahrenheitstraat, Reaumurstraat, Celciusstraat, Von Guerickestraat, Torricellistraat en Weesperzijde. Pal voor de oorlog werd de Fahrenheitsingel er nog bijgebouwd. Iedereen kende elkaar en was lid of donateur van een van de verenigingen. Speeltuinvereniging ‘Frankendaal’, met de Kinderoperette o.l.v. tante Mien Velthuijsen, de knutselclub, kinderkoor ‘Het Harpje’, de Wandelclub of Harmonieorkest ‘Kunst na Arbeid’. Voorzitter was Ome Jaap Knol, die ook voorzitter werd van Voetbalclub JOS (nu JOS-Watergraafsmeer), opgericht in de Wetbuurt. Hier werd ook opgericht de Operetteclub OZG (nu OZG Orpheus), onder andere door mijn vader. De families Muller, Hofstede, Groesz en Velthuijsen speelden hierin een grote rol. Het was genoemde Jaap Knol die in 1960 Rinus Michels zijn trainers carrière bij JOS liet beginnen. Het vervolg hiervan is bij iedereen bekend. Ongeveer veertig winkels of bedrijfjes verdienden in de Wetbuurt hun boterham. Nu in 2004 is er nu nog één, de bakker! Er waren twee lagere scholen: de Abraham van Riebeeck school (waar nu de Open Hof is) en de Prinses Julianaschool. Spelletjes deden we nog op straat want er stond nog maar een enkele auto en schaatsen leerden we op de sloten achter de buurt. Het dorp was bereikbaar via de Schagerlaan, de Kruislaan of de Klugt en trap naar de Weesperzijde. Lopend kon ook, over ‘het Zand’ naar lijn 5 en 25 bij het Amstelstation. Het Zand was het opgespoten stuk grond wat nu het Amsteldorp wordt genoemd.

Alle rechten voorbehouden

48457 keer bekeken

Bekijk meer afbeeldingen

Abraham van Riebeekschool klassefoto

Abraham van Riebeekschool klassefoto

Alle rechten voorbehouden
 Foto van (vermoedelijk) de 1ste klas van de Abraham van Riebeeckschool van 1946. De foto is opgestuurd door Joop Weverling (zie zijn reactie onder dit verhaal). Namen die hij zich nog herinnert zijn: 1: Jantje Marinus, 2: Fritsie Veldhuis, 6: Henkie Kuiper, 8: Jopie Weverling, 11: Beppie Hoogland, 12 Akkie Tijsterman, 26: henkie Cremer (Kremer), 30: Anneke Bakker, 27: Japie Willemse.

Foto van (vermoedelijk) de 1ste klas van de Abraham van Riebeeckschool van 1946. De foto is opgestuurd door Joop Weverling (zie zijn reactie onder dit verhaal). Namen die hij zich nog herinnert zijn: 1: Jantje Marinus, 2: Fritsie Veldhuis, 6: Henkie Kuiper, 8: Jopie Weverling, 11: Beppie Hoogland, 12 Akkie Tijsterman, 26: henkie Cremer (Kremer), 30: Anneke Bakker, 27: Japie Willemse.

Alle rechten voorbehouden
 Joop Weverling (ongeveer 11 jaar) op het dak van de Reaumurstraat 34 met zijn vader, moeder en zuster Annie  en de hond Herta (zie verder zijn verhaal over Herta onderaan in de reacties).

Joop Weverling (ongeveer 11 jaar) op het dak van de Reaumurstraat 34 met zijn vader, moeder en zuster Annie en de hond Herta (zie verder zijn verhaal over Herta onderaan in de reacties).

Alle rechten voorbehouden
 Ijspret op wat wij toen 'de vijver' noemden, vlakbij waar nu de peuterschool Hummeloord staat tussen de schooltuinen en de voormalige voetbalvelden van JOS.<br />Voor zover ik weet staan hier 1: Ikzelf 2: Henkie Kuiper 3: Jantje Bonse. Graag meer info over de jongens op de foto. IJspret in de schooltuinen. Foto opgestuurd door Joop Weverling (zie zijn reactie onder dit verhaal). Op de foto staan in ieder geval: 1. Joop Weverling 2: Henkie Kuiper en 3: Jantje Bonse. Graag meer info over de jongens op de foto.

Ijspret op wat wij toen 'de vijver' noemden, vlakbij waar nu de peuterschool Hummeloord staat tussen de schooltuinen en de voormalige voetbalvelden van JOS.
Voor zover ik weet staan hier 1: Ikzelf 2: Henkie Kuiper 3: Jantje Bonse. Graag meer info over de jongens op de foto. IJspret in de schooltuinen. Foto opgestuurd door Joop Weverling (zie zijn reactie onder dit verhaal). Op de foto staan in ieder geval: 1. Joop Weverling 2: Henkie Kuiper en 3: Jantje Bonse. Graag meer info over de jongens op de foto. Door: Christina Mercken

Alle rechten voorbehouden

322 reacties

Voeg je reactie toe
Een bezoeker

Alwin Müller

Hallo Joop en Loes, ik zou dat wel willen, maar ik heb begrepen dat er erg voorzichtig mee omgegaan moet worden i.v.m. met beeldrechten. Vandaar mijn voorstel, als je je email adres hier niet wil laten zien, stuur het naar de redactie; die sturen het dan wel door naar mij. Ik stuur jullie dan het artikel. Groetjes, Alwin.

Een bezoeker

Joop Jansen 1932

Hallo Alwin, Ik spring even bij jullie schrijven (Loes) in. Over die foto's gesproken, mag ik en nog vele met mij,ook van die foto's genieten? Is het niet mogelijk, dat je die foto's,hier op deze site zet? Groetjes Joop.

Een bezoeker

Alwin Müller

Hallo Loes, De Heer Kruizinga woonde volgens zijn eigen artikel in de Celciusstraat 7, ik dacht dat hij aannemer was; hij was in ieder geval betrokken bij de geschiedsschrijving van de Wetbuurt. Als ik mij niet vergis heeft hij zelfs één of meerdere boeken geschreven over de Watergraafsmeer.
Als je je email adres bekend maakt of aan de redactie stuurt (die wil het best naar mij doorsturen), zal ik je het artikel mailen. Er staan o.a. foto's in van de Torricellistraat uit 1921, Weesperzijde uit 1901 met volgens mij een stukje van de Leeuwenkuil, en van het politieposthuis.
Ik heb in de Wetbuurt gewoond vanaf mijn geboorte in 1943 tot 1953, daarna in Duivendrecht gewoond. Van ca. 1960 tot 1967 in de Wetbuurt gewerkt en daarna naar Apeldoorn vertrokken.
Groetjes, Alwin.

Een bezoeker

Loes Hormeijer

Alwin woonde J.H. Kruizinga vroeger zelf niet in de Celsiusstraat bij de Von Geurickestraat? En was hij niet makelaar of aannemer? Ik geloof dat ik dat artikel waar jij het over had al eens heb gelezen of bij mijn ouders of bij een broer van me. Groetjes, Loes

Een bezoeker

Loes Hormeijer

Hallo Joop en Alwin, jullie hebben alletwee gelijk en de mist is bij mij aan 't optrekken :-) Er was inderdaad een kolenboer, ik zie het nu weer voor me, een paar loodsen en kolenschuit in de vaart. Het leuke is dit deed mij denken aan een kat die wij vroeger hadden en die had kleintjes in een van die loodsen geworpen (ze was een beetje zwerfkat) maar toen werd het kouder, ik denk rondom november, en kwam ze, ik geloof drie keer aanlopen met een kleintje in haar mond en die bracht ze dan door de winkel de bakkerij in en naar de zolder waar het lekker warm was. Ja Alwin die bakkerij was begonnen door mijn vader's vader ik denk zo rond 1900 want mijn vader was van 1913 en daar geboren. De Fam. Lazeron was idd een grote familie en hebben later in de Celsiusstraat gewoond, kan natuurlijk ook een zoon zijn geweest dat weet ik niet want toen de kuil werd afgebroken moesten die families ergens anders gaan wonen. Groetjes, Loes

Een bezoeker

Alwin Müller

Hallo Loes, op 14-11 had je het over een familie Lazeron uit de Leeuwenkuil; volgens het artikel van Huizinga (al eerder door mij genoemd) was het een gezin met 12 kinderen, w.o. ene Hendrik Herman Lazeron, geboren in 1905. Ook staat in dat artikel dat jullie bakkerij de oudste van de Wetbuurt was. Groetjes, Alwin.

Een bezoeker

Joop Jansen 1932

We zijn er weer helemaal uitgekomen en wat Alwin betrefd, die heeft het bij het rechte eind, er zit een leeftijdverschil in ons geheugen en de tijd dat wij er gewoond hebben. Toch gezellig zo'n schrijven hé? Groetjes Joop

Een bezoeker

Alwin Müller

Hallo Loes en Joop, Mijn/onze handicap is wij verschillende geboortejaren hebben, Joop 1932, Loes 1940 en ik 1943; onze herinneringen en ervaringen zijn daar aan gekoppeld. Joop heeft het wel eens over (interessante) zaken, die ik niet kan plaatsen, omdat het voor mijn tijd was; omgekeerd vertel soms iets, wat in Joop z'n tijd misschien nog niet aan de orde was. Bovendien heb ik tussen ca. 1960 en 1967 nog in Wetbuurt gewerkt, en heb daar nog wat verlengde herinneringen aan overgehouden. Groetjes, Alwin.

Een bezoeker

Joop Jansen 1932

Beste Loes, Ik schreef op deze site de 7/11 over een kluft van een kolenhandelaar die je vanaf de Weesperzijde af kon gaan. Links van deze kluft, allemaal hokken en op het einde had je een bietenkokerij. Deze kolenhandel had zelfs een aanlegsteiger met een kolenschuit in de Keulsevaart liggen. Naast deze kluft,waren de schooltuintjes. Daar moet nu zo'n beetje de Von Liebigweg zijn. Groetjes Joop

Beste Alwin, Je hebt helemaal gelijk dat van de leeuwenkuil, dat spreekt mij aan en dat zal Dik Schol zich ook wel beter kunnen herinneren, nietwaar Dik!

Een bezoeker

Loes Hormeijer

Alwin er waren inderdaad twee slagers, maar Klinkhamer was het volgens mij niet. Ik geloof dat je de eerste keer gelijk had, slager Mesman in de Torricellistraat en slager Vis of Visch hoek Fahrenheitstraat / Von Geurickestraat. Ook heb je gelijk wat de "Leeuwenkuil" betreft (afgekort "de Kuil"). Een kolenhandel staat me heel vaag iets van bij, maar waar nu de Von Liebigweg is liet boer van Rijn z'n koeien grazen en de "Leeuwenkuil" was tussen begin Celsiusstraat (eerste huis was toendertijd de winkel van Buma) en de dijk dus waar??? Groet, Loes

Een bezoeker

Alwin Müller

Hallo Loes en Joop, Ik las het artikel van J.H. Kruizinga uit Ons Amsterdam van januari 1988 nog eens door; jullie hebben het gehad over de 'kuil', in het artikel wordt die plek de 'Leeuwenkuil' genoemd. Als jullie belangstelling hebben, wil ik het artikel wel mailen, eventueel via de redactie (als die daaraan wil meewerken). Overigens was er, ik denk op de plaats waar nu de de Von Liebigweg is, een kolenhandel van De Rooy gevestigd, met de ingang aan de Weesperzijde. Groeten, Alwin.

Een bezoeker

Joop Jansen 1932

Hallo Alwin en Loes, Nu weet ik het niet meer, of het hoek Torricellistraat of von Geurickenstraat was, maar ik heb een kennis (gisteravond) gesproken en die had het over slager Klinkhamer. Zegt dat jullie wat? Groetjes Joop

Een bezoeker

Alwin Müller

Wie er in het, nu, rose pand zat in 1944 weet ik niet, ik ben van 1943! Later, ik denk eind jaren 40, was er een bakkerij gevestigd.
Slager Vis(ch) was gevestigd op de hoek Fahrenheitstraat/Von Guerickestraat. De slager in de Torricellistraat heette Methorst of Mesman, en volgens mij heb je gelijk Loes, dat de zoon Frits heette. Groetjes, Alwin.

Een bezoeker

Loes Hormeijer

Joop, daar tegenover Morsink zat ook een bakkerij, naam ben ik vergeten. Er zat idd een slager in de Torricellistraat tussen kruideniers winkel "Bosma?" (hoek Celsiusstraat) en de Vana (hoek Reaumurstraat) de naam dacht ik was Vis of Visch, had 1 zoon Frits als ik me goed herinner. Groet, Loes

Een bezoeker

Joop Jansen 1932

Alwin heeft geweldige fotos op de site "weerzien met de Wetbuurt". Nu staat op de foto een rose pand onder de Rembrandttoren. Ik dacht dat daar voor 1944 een slager was, is dat juist of zit ik weer te raaskallen?
Alwin noemde wel een paar namen, maar niet dat er een slager in heeft gezeten. Wat maak ik mij druk hé. Jongens en meisjes van boven de 60, help mij ! VAST BEDANKT, GROETJES JOOP
Wie helpt mij uit mijn droom?

Een bezoeker

Loes Hormeijer

Joop, ik geloof dat je daar gelijk in hebt, er staat mij namelijk ook zoiets bij. Ik geloof dat er meerdere sportsvelden waren "aan de overkant van 't water" niet alleen JOS. Met vr. gr. Loes

Een bezoeker

Joop Jansen 1932

Het is toch van de gekke. Er staat reageer op dit verhaal en wat doe ik? Ik vertel mijn eigen verhaal. Simon en Anne, mijn oprechte excuus hiervoor, sorry. Simon en Anne, jullie zijn van mijn leeftijd, misschien kennen jullie ons gezin. Maar dat er buiten, ik heb een vraag: er staat mij zoiets bij dat, als je het pontje bij boerVan Rijn overging en je rechtdoor naar de volkstuinen liep, je links in de begin van de jaren 1940 een voetbalveld van JOS had. Later is dat naar de Kruislaan gegaan. Kunnen jullie dat misschien herinneren of gaat mijn fantasie nu helemaal op hol slaan? Graag jullie antwoord en vast bedankt hiervoor. m.vr.gr Joop

Een bezoeker

Joop Jansen 1932

Beste Alwin, Je hebt helemaal gelijk over de"hibsekrib". Brave borst, ik haal de boel een beetje door elkaar. Zal wel door mijn leeftijd komen. Groetjes Joop.

Een bezoeker

Alwin Müller

Hallo Loes en Joop, de enige "hibsekrib" die ik ken is de bijnaam voor de Linaeusdwarsstraat. Zie ook de verhalen in Geheugen van Oost, Middenmeer, "de hibsekrib" en "lekker samen TV kijken". In het begin van de jaren '60 woonde Wim Mentink en zijn gezin zelf boven zijn winkel.

Een bezoeker

Loes Hormeijer

Hallo Joop, de "hibse krib" daar heb ik nooit van gehoord en volgens mij waren die huisjes waar ik het over had niet wit. Kan me alleen herinneren dat de achtertuintjes richting de dijk gingen en dat daar door bepaalde bewoners aardappels werden geplant en dat wij (kinderen) die er uit trokken voor de lol, ja wat een lol he. Er woonde volgens mij ook een familie Lazeron, maar zeker weten doe ik dat ook niet. Nu was er ook een straat met kleine huisjes naast de Blooker fabriek met een melkboer op de hoek dacht ik, zou dat de "hibse krib" kunnen zijn?
Over dat pontje, volgens mij hing er wel een bel, maar zeker weten? Dat roeibootje weet ik ook nog wel. Pont veel mensen met fietsen, roeiboot 1 of 2 zonder fiets dacht ik :-) En Joop je had het bij 't rechte end, de ingang voor de fam. Kremer was in de Torricellistraat en hij woonde boven de winkel van de meubelzaak van Mentinck.
Dat de moeder van Ben naar Zuid is verhuisd weet ik echt niet, was toen al weg denk ik, maar weet wel dat Ben en zijn vrouw een zaak (modezaak, jurken enz, textiel) hadden in de Fahrenheitstraat, de oude winkel van Morsink.
Met vr groet Loes