16 juli 1938

Auteur: Jo Haen
Pontanusstraat oude Muiderpoortstation - 1905 .<br />Bron: Jan van Deudekom

Pontanusstraat oude Muiderpoortstation - 1905 .
Bron: Jan van Deudekom

Alle rechten voorbehouden

Overweg Javastraat opgeheven

In 1926 zag de spoorwegovergang er uit als op onderstaande foto. Het zorgde voor het publiek voor grote problemen omdat men vaak lang moest wachten. Er is fel strijd gevoerd, vooral in de Indische Buurt, om deze situatie te veranderen. Vooral de buurtvereniging Ceram heeft zich hiervoor ingezet.

Het duurde nog tot 1939 voordat de ophoging van het spoor werd voltooid en er een nieuw Muiderpoortstation kwam, iets verderop bij de Insulindeweg.

Jo Haen

Bron: Indische Buurt. Van Seeburg tot Zeeburg.

Alle rechten voorbehouden

Bekijk meer afbeeldingen

De spoorwegovergang van de 1e van Swindenstraat naar Javastraat in 1926. .<br />Foto: Beeldbank Stadsarchief Amsterdam

De spoorwegovergang van de 1e van Swindenstraat naar Javastraat in 1926. .
Foto: Beeldbank Stadsarchief Amsterdam

Alle rechten voorbehouden
In 1933 is men begonnen met de aanleg van een 5-meter hoge spoordijk. In 2012 is het probleem van de overgang allang opgelost, maar vanwege het toenemende autoverkeer zijn er andere problemen voor in de plaats gekomen.

In 1933 is men begonnen met de aanleg van een 5-meter hoge spoordijk. In 2012 is het probleem van de overgang allang opgelost, maar vanwege het toenemende autoverkeer zijn er andere problemen voor in de plaats gekomen.

Alle rechten voorbehouden
In 1939 werd het nieuwe Muiderpoortstation geopend, verplaatst van de Javastraat naar de Insulindeweg. Helaas is de toegang niet meer in gebruik. Er zijn geen loketten meer. Men gaat via de tunnel naar boven. Zie volgende foto. .<br />En ook het stallen van de fiets is al een probleem geworden.

In 1939 werd het nieuwe Muiderpoortstation geopend, verplaatst van de Javastraat naar de Insulindeweg. Helaas is de toegang niet meer in gebruik. Er zijn geen loketten meer. Men gaat via de tunnel naar boven. Zie volgende foto. .
En ook het stallen van de fiets is al een probleem geworden.

Alle rechten voorbehouden
Je scant je kaartje bij deze apparaten, die in de onderdoorgang van het viaduct staan en gaat dan via de trap links naar boven naar de perrons. Personeel is er niet meer.

Je scant je kaartje bij deze apparaten, die in de onderdoorgang van het viaduct staan en gaat dan via de trap links naar boven naar de perrons. Personeel is er niet meer.

Alle rechten voorbehouden