14 december 1940

Nieuwe toegang naar de Watergraafsmeer

Auteur: Een bezoeker
1 Fan
14 december 1940 - Nieuwe toegang naar de Watergraafsmeer

14 december 1940 - Nieuwe toegang naar de Watergraafsmeer

Alle rechten voorbehouden

Terug naar de index van de "oude krantenberichten"

Klik rechts (icoontje) bovenaan op het bericht (of op de foto)
en het krantenartikel (of de foto) wordt vergroot weergegeven.

Alle rechten voorbehouden

278 keer bekeken

Jo Haen - van Langen

14 december 1940

Nieuwe toegang naar de Watergraafsmeer

Niet alleen de Watergraafsmeer zou in 1940 een 'uitgang' rijker zijn maar ook de Transvaalbuurt gelegen tussen de Oosterparkbuurt en genoemd stadsdeel.

Op deze plek was jarenlang een spoorwegovergang waar de bewoners vaak lang moesten wachten. Ook de Gooische Stoomtram kwam hier voorbij op weg naar het Weesperpoortstation.
Later kwam er een luchtbrug waarover men van de ene kant naar de andere kant kon lopen zonder hinder te hebben van het treinverkeer.

Uiteindelijk kwam er een spoordijk en daarmee dus ook de viaducten zoals hier tussen de Maritzstraat en de Beukenweg.
In 1939 werden zowel het Amstelstation als het Muiderpoortstation geopend en werd het Weesperpoortstation opgeheven en gesloopt.

Lijn 3 kreeg tot 30 juli 1942 zijn eindpunt op het Krugerplein tot aan de tijdelijke opheffing in oktober 1944. Veel Joodse Amsterdammers werden vanaf deze plek met lijn 3 naar de Hollandsche Schouwburg en daarna naar het Muiderpoortstation vervoerd om uiteindelijk over de verhoogde spoorbaan zoals op de foto in reactie 0341 te zien is naar Westerbork en verder naar de vernietigingskampen vervoerd te worden.

Jo Haen

Het viaduct tussen de Beukenweg (voorgrond) en de Maritzstraat anno 2012. .<br />Foto: Jo Haen ©

Het viaduct tussen de Beukenweg (voorgrond) en de Maritzstraat anno 2012. .
Foto: Jo Haen © Door: Jo Haen - van Langen

Alle rechten voorbehouden