10 februari 1906

Door een trein aangereden.

Auteur: Redactie
1 Fan
10 februari 1906 - Door een trein aangereden

10 februari 1906 - Door een trein aangereden Door: Redactie

Alle rechten voorbehouden

Terug naar de index van de "oude krantenberichten"

Klik rechts (icoontje) bovenaan op het bericht (of op de foto)
en het krantenartikel (of de foto) wordt vergroot weergegeven.

Alle rechten voorbehouden

492 keer bekeken

3 reacties

Voeg je reactie toe
Corrie van Dijkhuizen

10 febr. 1906

10 febr.1906.
Door een trein aangereden.
Vandaag weer eens rondgedoold op internet/De Wetbuurt.
Telkens zie ik de naam Joop Jansen staan met het getal ’32. Ik neem aan dat je van 1932 bent.
Dat ben ik ook. Ik ben in de Celciusstraat geboren, maar ik ken je niet. Mijn grootouders hebben
tegenover de Omval, onder aan de dijk gewoond, in de boerderij “De Jonge Zaaijer”.
Ik herinner me die spoorovergang goed. Door een voorval in mijn prille jeugd, weet ik zeker dat er
vóór 1938 spoorbomen waren. Misschien zijn ze rond 1934/5 geïnstalleerd, dat zou kunnen.
Joop, ik hoor graag eens wat meer van je. Mijn e-mail adres is bij het beheer van de site bekend en
Ik geef hen toestemming om die aan jou bekend te maken. Mocht Joop niet meer schrijven, dan
stel ik het op prijs dat ik dat van de beheerder(s) van de site hoor.
Wat is de wereld van mijn jeugd veranderd, Corrie van Dijkhuizen.

Alwin

10 februari 1906

Door een trein aangereden.

De foto van de lage spoorbrug zal uit ca. 1938 moeten zijn; ten eerste omdat achter de spoorbaan het nieuwe verhoogde tracé al te zien is; ten tweede is het oude traject al voorzien van een electrische bovenleiding, aangelegd een jaar of twee voor het buiten gebruik stellen van de lage spoorbaan.

Groeten, Alwin Müller.

-----------------------------------------

Beste Alwin,

Volgens de Beeldbank is de foto ca. 1930 genomen.
Maar je kunt natuurlijk best gelijk hebben.

Groeten,
Jo Haen

-----------------------------------------

Al was ik nog een jong kereltje, toch kan ik mij de spoorbomen welke over de weesperzijde hun dienst bewezen, herinneren.
Wij moesten dan naar school lopen en het was denkelijk 1938-1939.
Deze slagbomen kun je op de tekening zien.
De kalkopslag was voor het terrein van Bertels en lag daar ook een kalkbootje in de Amstel .
De Sintelweg rondom de Omval, had een ombewaakte overgang en daar moet deze man dan aangereden zijn.
Aan de andere kant van de spoorbrug heb je de Korte Ouderkerkerdijk en daar was ook een ombewaakte overgang.
Het was nog vrij landelijk en deze wegen waren nog verhard met sintels, waarschijnlijk afkomstig van de Zuider gasfabriek, die daar in de buurt stond .

Joop Jansen '32

Jo Haen - van Langen

10 februari 1906

Door een trein aangereden

Op onderstaande tekening van Tinus de Jongh is te zien hoe de situatie was in 1919. Hier moet het ongeveer geweest zijn dat het slachtoffer de spoorbaan heeft willen oversteken met het fatale gevolg. Op de tekening zie je de overgang bij de Weesperzijde in westelijke richting. In de verte is de oliefabriek van Bertels aan de Omval te zien.

Op de foto daaronder de spoorbrug over de Weespertrekvaart met rechts het spoorwachtershuisje.

Anno 2012 zijn er spoordijken waarover de treinen rijden en gaat het verkeer door tunnels eronderdoor.

Jo Haen

Een tekening van Tinus de Jongh. .<br />Bron: Beeldbank Amsterdam

Een tekening van Tinus de Jongh. .
Bron: Beeldbank Amsterdam Door: Jo Haen - van Langen

Alle rechten voorbehouden
De spoorbrug over de Weespertrekvaart. Rond 1930. .<br />Foto: Beeldbank Amsterdam

De spoorbrug over de Weespertrekvaart. Rond 1930. .
Foto: Beeldbank Amsterdam Door: Jo Haen - van Langen

Alle rechten voorbehouden