Het Amsterdamsche Joodsche Koor

De definitieve breuk?

Verteller: Frits Slicht Frits Slicht
Auteur: Frits Slicht Frits Slicht
Kazernestraat 10
Advertentie voor de ‘electrische opnamen’ van het koor van de Grote Synagoge. Bron: Centraal blad voor Israëlieten in Nederland  van 14-03-1930

Advertentie voor de ‘electrische opnamen’ van het koor van de Grote Synagoge. Bron: Centraal blad voor Israëlieten in Nederland van 14-03-1930

Op 21 augustus 1929 is er weer eens een Artis concert. Aangekondigd is het Amsterdamsche Joodsche Koor met als solist de heer J. Rabbie Jr. Het lijkt dat er nu echt een omslag is gekomen, de toevoeging ‘het Koor van de Grote Synagoge’ is verdwenen. Aan het programma (zie hieronder) kan het volgens mij niet gelegen hebben: “Adôn Ngoulom, arr. S. H. Englander; Unser Rebenju, arr. S. H. Englander; Hawdolo (koorliederen), arr. S. H. Englander; Eili-Eili, M. Schalit; A. Dudele (solist), L. Löw; Joschke-Joschke, arr. S. H. Englander; Omar Rabbie Elngozor (koorliederen), arr. S. H. Englander; Lou Omoes (solisten en koor), J. Rosenblat; Freitag oif der Nacht, arr. S. H. Englander; Golus in Rusland (koorliederen), I. Halpern; Aw Horachamin (J. Rabbie en koor), (Oude Melodie); As Moshiach wet kummen ( solo M. Gobets en koor), arr. S. H. Englander; Ohawtie (solisten en koor).” (Bron: het Algemeen Handelsblad van 21-08-1929)

Recensie van de plaat die het Koor van de Grote Synagoge, bron: het NIW van 28-02-1930

Recensie van de plaat die het Koor van de Grote Synagoge, bron: het NIW van 28-02-1930

Het in het openbaar optreden van het Koor zonder een directe relatie tot ‘het synagogale’ lijkt een realiteit geworden. Maar het opnemen op de plaat (op de ‘gramofoon’) lijkt geen probleem te zijn. Het Koor van de Grote Synagoge heeft namelijk voor de Dutch Gramophone Cy. enige nummers ingezongen. Vanuit Engeland was speciaal een aantal ingenieurs gekomen om de opnames te begeleiden. Zij gaven aan zeer verwonderd te zijn over de bijzondere gaven van deze zangers. Voor hen staat het vast dat His Masters Voice hier iets moois van gaat maken (“een harer beste reproducties ten gehoore zal brengen”). Wanneer de opnamen zijn geweest kan het NIW van 18 oktober 1929 niet aangeven. Wel wordt er vanaf februari 1930 reclame gemaakt voor deze bijzondere luisterervaring. Hoewel de verwachting groot is voor wat betreft de verkoop, verschijnen er in de volgende nummers nog enkele malen advertenties voor deze plaatopname. Het is overigens jammer dat er geen commentaar is gevraagd aan dirigent en koor. Zo gewoon was het nu in 1930 toch ook weer niet, deze ‘electrische opnamen’.

Brochure uit 1930 m.b.t. concert van het koor Morgenrood en het koor van de Grote Synagoge, beide o.l.v. Englander, bron het JHM.

Brochure uit 1930 m.b.t. concert van het koor Morgenrood en het koor van de Grote Synagoge, beide o.l.v. Englander, bron het JHM.

Wat daarna in maart 1930 gebeurd is wel weer tegenstrijdig. Het Koor van de Grote Synagoge treedt namelijk op met het Koor Morgenrood. Beide koren staan onder leiding van Samuel Englander. De splitsing lijkt een geleidelijke te zijn geweest, nergens wordt melding gemaakt van een breukmoment.

Programma van het concert van het koor Morgenrood uit 1930 en het koor van de Grote Synagoge, beide o.l.v. Englander, bron het JHM.

Programma van het concert van het koor Morgenrood uit 1930 en het koor van de Grote Synagoge, beide o.l.v. Englander, bron het JHM.

Terug naar de inhoudsopgave

Alle rechten voorbehouden

3 keer bekeken

Geen reacties

Voeg je reactie toe