De Gun factor

Licht en Meubels

Auteur: Tineke Kalk

‘De gunfactor’ zegt Erik Vos van Licht & Meubels ‘is het allerbelangrijkste voor een winkel’.
Dit is een van de verhalen die eerder gepubliceerd zijn op de website "Buurtwinkels" van het Amsterdam Museum. De verhalen die in Oost spelen zullen vanaf 2019 overgeplaatst gaan worden naar het Geheugen van Oost, vanwege sluiting van de oorspronkelijke website.Dit is een verhaal uit 2010.

Eric in zijn winkel, foto Tineke Kalk 2010

Eric in zijn winkel, foto Tineke Kalk 2010

De Gunfactor

‘Toen ik anderhalf jaar geleden met mijn design zaak begon, gunden de mensen uit de buurt mij dat ik zou slagen. Zij vonden het geweldig dat er zo’n soort zaak in de Javastraat neerstreek. Die gunfactor moet je natuurlijk wel zelf ook nog voeden, door veel service te verlenen, door echt alles te weten van de spullen die je verkoopt en doordat je ook iedereen een gevoel geeft dat hij of zij welkom is, of ze nu alleen maar rondneuzen of ook echt iets kopen.’

Opwaarderen van de Javastraat

Dat Erik in de Javastraat terecht is gekomen was geen bewuste keuze. Eigenlijk had hij zijn oog op een pand in IJburg laten vallen, maar dat liep mis. Voor zijn neus werd het weggekaapt door een andere firma. Toen kwam de Alliantie met een voorstel. Deze woningbouwcorporatie bood hem een lege winkelruimte in de Javastraat aan. Tegen een zacht huurprijsje. In samenwerking met de Gemeente hoopt de Alliantie namelijk het winkelaanbod in de Javastraat niet alleen meer te differentiëren maar ook op te waarderen.

Succes

De zestig vierkante meter winkeloppervlak die hij huurde, daar kwam Erik al snel achter, was eigenlijk te klein om de klanten die binnenkwamen lang genoeg vast te houden. Omdat hij te weinig producten kwijt kon in die ruimte raakten de mensen snel uitgekeken. Hij besloot al het geld dat hij nog had in allerlei kleine woon accessoires te steken, van klokken tot lampen tot kapstokken. Plotseling viel er veel te zien en ja hoor, de omzet schoot omhoog. In plaats van vijf seconden bleven mensen vijf minuten in de winkel en juist die vijf minuten waren vaak voldoende om een gesprek met zijn klanten te beginnen. Zo kreeg hij meer inzicht in wat hun wensen waren op gebied van wonen en waar ze naar op zoek waren. De grotere opdrachten begonnen ook te lopen. Toen de elektronica zaak naast hem vertrok kon Erik zijn winkel uitbreiden tot 170 vierkante meter. Omdat hij voornamelijk merken verkoopt, krijgt hij ook veel klanten binnen die via internet opzoeken waar de dichtstbijzijnde winkel is die het merk verkoopt, waarin ze geïnteresseerd zijn. Zelf is hij ook aan het experimenteren of hij via twitter klanten kan opsporen. Hij is net begonnen en hij heeft nog slechts zes volgers. Maar wie weet, hoeveel hij er over een jaar heeft!

Multiculti

Over de toekomst van de straat is hij ronduit positief: ‘De Javastraat is een multiculturele straat en dat moet ook zo blijven. Je moet niet proberen het multi culti aspect uit deze straat te halen. Deze straat gaat in de toekomst een van de leukste winkelstraten van Amsterdam worden

Alle rechten voorbehouden

184 keer bekeken

Geen reacties

Voeg je reactie toe