De dag van suiker & feest

Winkel met plezier bij de kleine winkelier

Auteur: Fleur Lis

Dit is een van de verhalen die eerder gepubliceerd zijn op de website "Buurtwinkels" van het Amsterdam Museum. De verhalen die in Oost spelen zullen vanaf 2019 overgeplaatst gaan worden naar het Geheugen van Oost, vanwege sluiting van de oorspronkelijke website.Dit is een verhaal uit 2014.

suiker en feest, cadeau - en snoepwinkel, Molukkenstraat

suiker en feest, cadeau - en snoepwinkel, Molukkenstraat

Een voortdurende stroom auto’s, fietsers en scooters, bussen, trams en winkelend publiek, typeert de Molukkenstraat.
Terwijl veel winkels moeten sluiten, pakt een ander zijn kans. Henny Schouwstra (1964) is hier een voorbeeld van. Sinds 7 december 2013 heeft hij zijn winkel, Suiker & Feest.
Zijn leus is: “Winkel met plezier bij de kleine winkelier.”

De kleine, volle etalage naast de supermarkt, en de uitstalling op straat wekt nieuwsgierigheid. Schouwstra: “Van buiten ziet het er heel kneuterig uit, maar als mensen binnen zijn, zien ze wat een grote winkel het is.”

Mooie wenskaarten, kleine plantjes en cadeautjes, potten met snoepgoed, koekjes, boeketten, bloembollen, kralen, beeldjes en Pinatas (zeg: Pienjátaas). Dat zijn grote poppen van papier-maché met snoepjes erin. Alles om cadeau te doen of jezelf te verwennen; Mooi verpakt met een strik erom.

Met de aanblik van zoveel potten Oudhollands snoepgoed en de antieke vitrine met bonbons, waan je je in een andere tijd.
Schouwstra: “Vintage is in”. Vers gebakken, biologische koekjes van ‘Bettina Bakt’, plantjes uit de jaren zeventig, zoals de tabaksplant en hertshoorn zijn favoriet. De cactus is een echte studentenplant. De Indische Buurt herbergt de laatste jaren steeds meer studenten, maar de Turkse en Marokkaanse bewoners zijn bij Suiker & Feest ook ‘kind aan huis’. Dat laatste kun je letterlijk nemen. “Bewoners van het Flevohuis komen soms stiekem; zeggen : Ik mag eigenlijk niet zoveel snoepen; Zijn ook weer even kind”. Marokkaanse jongeren van 14 , 16 jaar kunnen hier hun ei kwijt. “Het is soms net een buurthuis”.

Schouwstra houdt van mensen. Hij luistert naar hun wensen en past zijn aanbod daarop aan.
Plannen heeft hij te over. Zo zou hij wel een jeugdtandarts in zijn zaak willen hebben voor nazorg, en langs scholen willen gaan om te vertellen over verantwoorde traktaties. Ook denkt hij aan het bieden van een inpakservice; En de ruimte zou gebruikt kunnen worden voor workshops. Hij noemt zijn winkel: “een plek met potentie”.

Her en der zie je gele aanplakbiljetten met aankondigingen, zoals “Slachtfeest” en “Dag van de ouderen”, “Dag van de leraar”. “Elke dag heeft iets speciaals”. Maar wat de klanten betreft, is het elke dag de Dag van Suiker en Feest

Alle rechten voorbehouden

192 keer bekeken

Geen reacties

Voeg je reactie toe