Al vanaf 1930 snakte Amsterdam ernaar, de gelijkvloerse spoorlijnen ook op een spoordijk te leggen, het spoor bleef soms wel een half uur dicht wegens passerende treinen. Het had al wat gescheeld dat ten behoeve van het goederenvervoer vanuit Utrecht een omleiding met een viaduct werd aangelegd ten noorden van de bestaande spoor naar Amersfoort bij Diemen. Daarom kruis je in de Ouddiemerlaan twee keer het spoor. Maar naarmate het drukker werd, werd de Watergraafsmeer (en de Transvaalbuurt) vanuit de stad steeds moeilijk bereikbaar, terwijl de Meer sinds 1/1/1921 bij Amsterdam hoorde en er flink gebouwd werd.
Na 1935 werd besloten het spoor ongelijkvloers te maken. Begonnen werd bij de spoorovergang Molukkenstraat. In 1937 kwam het viaduct daar gereed. De Watergraafsmeer vierde een groot feest, men was weer bereikbaar. Maar nog niet rechtstreeks vanuit het centrum. In dat viaduct is aan de oostzijde richting Molukkenstraat een plaquette te zien met spoorbomen, ontworpen door Fré Cohen, de befaamde Nederlandse kunstenares van Joodse afkomst; in de oorlog beëindigde ze haar leven. Nu (in 2022) is er een mooie tentoonstelling over haar in Het Schip.
De tweede fase kwam gereed in 1939. Er kwamen twee stations en 5 spoorviaducten. Inmiddels waren de Nederlandse Spoorwegen opgericht. Daarom zagen de 4 plaquettes in de 4 spoorviaducten binnen de stad er anders uit dan die in de Molukkenstraat. Het embleem van NS (het gevleugelde treinwiel) werd eraan toegevoegd met de namen van 4 buurtverenigingen, o.a. Oud-Watergraafsmeer. Aan te nemen valt dat deze ook door Fré Cohen zijn ontworpen. Ze zijn nog te zien in de viaducten Javastraat en Maritzstraat. Die in de Linnaeusstraat en de Wibautstraat zijn ontvreemd. Koper? Vaag kun je nog een afdruk zien en de omtrek van het NS-embleem herkennen. De lege plekken staren je aan wanneer je ervan weet. Kunstwerk aanbrengen?
Het vijfde spoorviaduct is dat verderop in het verlengde van de straat die ook daar Weesperzijde heet, voorbij het Amstelstation. Dat zal ook wat eerder aangelegd zijn om als omleidingsroute te dienen.
Omdat een jaar of tien geleden die twee plaquettes zijn ontvreemd, worden de overgebleven plaquettes niet meer onderhouden, zodat ze niemand meer opvallen.
Zie ook :23 oktober 1939