Een nieuwe toegang tot de Watergraafsmeer

Eindelijk was het zover. Op 7 maart 1936 werden brug 190 over de ringvaart en het spoorwegviaduct in de Molukkenstraat officieel geopend door wethouder Monne de Miranda.

Opening spoorwegviaduct

Opening spoorwegviaduct

Een nieuwe toegang tot de Watergraafsmeer

Eindelijk was het zover. Op 7 maart 1936 werden brug 190 over de ringvaart en het spoorwegviaduct in de Molukkenstraat officieel geopend door wethouder Monne de Miranda. Deze datum is te lezen op de kleine bronzen plaquette van Fré Cohen die aangebracht is in de tunnel aan de kant van de Carolina Mac Gillavrylaan. Met deze openingen was een directe verbinding gemaakt tussen de Indische Buurt en de Watergraafsmeer. Het werd een feestelijk gebeuren. Honderden mensen, veelal verzameld in buurtverenigingen trokken die dag door de tunnel.

Het pontje aan de Valentijnkade (na 1928) Foto: Beeldbank Amsterdam

Het pontje aan de Valentijnkade (na 1928) Foto: Beeldbank Amsterdam

Toen de gemeente Watergraafsmeer in 1921 door Amsterdam geannexeerd werd was er weinig bebouwing Er waren een paar kleine verspreid liggende buurtjes, wat boerderijen, volkstuinen en weilanden. Hier en daar stond ook nog een oud herenhuis. Amsterdam had de grond hard nodig om woningen te bouwen en al snel werd behalve aan het Betondorp ook gewerkt aan wat tegenwoordig Middenmeer Noord heet. Straat na straat verscheen waardoor het aantal inwoners groeide. In de Indische buurt gebeurde hetzelfde. De Overamstelsepolder was in 1896 geannexeerd en ook daar werd in het oostelijk deel driftig gebouwd.

Volkstuinen en braakliggende grond. Op de achtergrond de huizen aan de Langeweg (later Archimedesweg) Foto: Beeldbank Amsterdam

Volkstuinen en braakliggende grond. Op de achtergrond de huizen aan de Langeweg (later Archimedesweg) Foto: Beeldbank Amsterdam

De Watergraafsmeerpolder had altijd maar een doorgaande weg naar Amsterdam en Diemen gehad: de Middenweg. Een voor die tijd drukke verkeersweg waar ook de Gooische Stoomtram reed. De weg naar Utrecht liep via de Weesperzijde en de Duivendrechtsebrug. Als je een andere kant op wilde moest dat via de Weesperzijde of de Oosterringdijk en dan met pontjes de ringvaart oversteken. Ook tussen de groeikernen Indische Buurt en Middenmeer Noord voer een pontje. In 1927 werd een houten voetgangersbrug over de ringvaart gelegd op de hoek bij de Celebesstraat en de Valentijnkade. Een hoge brug waar de schuiten met kolen voor de Oostergasfabriek onderdoor konden varen. In 1951 is de doorvaarthoogte van de brug verlaagd.

 Voetgangersbrug Celebesstraat- Valentijnkade  Foto: Beeldbank Amsterdam

Voetgangersbrug Celebesstraat- Valentijnkade Foto: Beeldbank Amsterdam

Vanaf 1934 werd gewerkt aan nieuwe spoorbanen door de Watergraafsmeer. Tot dan toe waren de spoorwegovergangen gelijkvloers wat heel veel ergernis en oponthoud voor de bewoners van Amsterdam Oost betekende. Dijklichamen werden opgeworpen. De sporen uit de richting Utrecht en Amersfoort kwamen samen bij het net buiten de Watergraafsmeer gelegen Muiderpoortstation, maar beide spoorlijnen lopen door De Meer. In de spoordijken werden bruggen en spoorwegviaducten gemaakt. Zo ook aan het einde van de Molukkenstraat om een verbinding tot stand te brengen met de Copernicusstraat en de Archimedesweg. Na de opening van de nieuwe tunnel kon de gelijkvloerse spoorovergang over de ringvaart bij de Archimedesweg worden verwijderd. 

 

Copernicusstraat met op de achtergrond de nog niet afgebroken huizen van de Archimedesweg Foto: Beeldbank Amsterdam

Copernicusstraat met op de achtergrond de nog niet afgebroken huizen van de Archimedesweg Foto: Beeldbank Amsterdam

 Langeweg

Langeweg

Aan de Langeweg, die op 22 maart 1922 de naam Archimedesweg kreeg, waren aan het begin van de 20e eeuw, dus voor de annexatie, aan beide zijden een rijtje eengezinswoningen gebouwd. Om de nieuwe weg tussen de Indische Buurt en de Watergraafsmeer te realiseren moesten een paar van die huizen aan de oneven kant (spoorkant) worden afgebroken.

Afbraak huizen Archimedesweg  Foto: Beeldbank Amsterdam

Afbraak huizen Archimedesweg Foto: Beeldbank Amsterdam

Alle rechten voorbehouden
Aanleg spoorwegviaduct  Foto: Beeldbank Amsterdam

Aanleg spoorwegviaduct Foto: Beeldbank Amsterdam

Voltooid spoorwegviaduct  Foto: Beeldbank Amsterdam

Voltooid spoorwegviaduct Foto: Beeldbank Amsterdam

Er moest ook nog een brug over der ringvaart komen. In 1932 ontwierp Piet Kramer van de afdeling Publieke Werken van de Gemeente Amsterdam brug 190. Evenals de nieuwe buurten gebouwd in een verstrakt Amsterdamse School stijl. Een bouwstijl eenvoudiger dan de weelderige bruggen en gebouwen in de stad maar met Amsterdamse School kenmerken. Brug 190 en de Oetewalerbrug, de verbinding tussen de Linnaeusstraat en de Middenweg over de ringvaart, zijn de enige bruggen naar en in de Watergraafsmeer met beeldhouwwerk.

Hartmanbrug  Foto: Corrie Groen

Hartmanbrug Foto: Corrie Groen

Brug 190 is eenvoudiger versierd dan de Oetewalerbrug. De gemetselde vaste brug heeft in de bakstenen leuningen eenvoudige natuurstenen incrustaties. Aan beide waterzijden van de leuningen is in de granieten uiteinden ‘Anno 1935′ uitgehouwen. In 2007 heeft brug 190 de naam Hartmanbrug gekregen, genoemd naar de in 1993 vermoorde sigarenwinkelier die zijn winkel op de hoek van de Valentijnkade had. Het autoverkeer nam in de loop der jaren toe en automotoren werden steeds krachtiger. Automobilisten reden vaak veel te hard vanuit de tunnel de Copernicusstraat in, zodat ergens na 1965 de doorgang voor auto’s en motoren definitief werd afgesloten.

Uitgehouwen Anno   Foto: Corrie Groen

Uitgehouwen Anno Foto: Corrie Groen

Nog steeds willen automobilisten wel eens op hoge snelheid uit de tunnel komen en moeten dan een scherpe bocht naar links maken op de Archimedesweg richting Galileiplantsoen. Om ernstige gevolgen voor fietsers, voetgangers en de gevel te voorkomen zijn na een paar ongelukken grote betonnen plantenbakken op de hoek geplaatst. Nu, in het vierde kwartaal van 2020 wordt de Hartmanbrug gerepareerd, gerestaureerd en van een nieuw wegdek voorzien. De gietijzeren gasleiding die onder de brug doorloopt wordt vervangen. Het voor fietsers gevaarlijke kruispunt van de Molukkenstraat, Carolina Mac Gillavrylaan en de Oosterringdijk wordt opnieuw ingericht.
In honderd jaar is de toegang tot de Watergraafsmeer met het pontje veranderd in een drukke verkeersader.

Dit verhaal is verschenen op de site Annexaties 1921 van Ons Amsterdam.

Alle rechten voorbehouden

550 keer bekeken

Bekijk meer afbeeldingen

Hartman brug   Foto: Corrie Groen

Hartman brug Foto: Corrie Groen

Uitgehouwen 1935   Foto: Corrie Groen

Uitgehouwen 1935 Foto: Corrie Groen

Corrie Groen

Plaquette Fré Cohen in de spoortunnel Molukkenstraat

Plaquette

Plaquette

https://items.amsterdamse-school.nl/details/objects/1644

 

Goedemiddag Jan,

Ik zag zojuist je reactie op 'Een nieuwe toegang tot de Watergraafsmeer'.

Hierboven vind je de URL van een artikel op 'Wendingen, platform voor de Amsterdamse School'van musuem Het Schip waarin ik de door jou genoemde plaquette beschrijf.

Vriendelijke groet,

 

Corrie Groen