Een zwiepende staart van hond Teun die je blij verwelkomt. Net zo’n warm welkom kregen Anchela Basant (1974) en haar man Bram Serré (1969) toen zij in juli 2011 op het Javaplein hun nieuwe winkel openden. "Bloemen op locatie" is niet zomaar een bloemenzaak. Anchela: “Hier komen mensen die aandacht hebben, die iets moois voor zichzelf of een ander willen kopen”. Geen bossen bloemen, maar bloemen per stuk, “supermooie bloemen”.
“Als ik dat kon doen als werk, ben ik heel gelukkig”, dacht Anchela. Haar man steunde haar. “Vanuit de auto maakte ik alle bloemwerken”. Een evenementenbureau was haar tussenpersoon en ze werkte uitsluitend op bestelling. Zo versierde ze feestjes, beurzen en bedrijven. Als Anchela telefonisch contact had met het evenementenbureau hoorde ze op de achtergrond de vraag: “Wat zullen we doen met de bloemen op locatie?” Zo ontstond de naam.
Bij de werkplaats in de Celebesstraat kwamen steeds vaker mensen aan de deur om bloemen te kopen. Eerst was dat onwennig maar langzaam groeide het idee van een winkel.
In 2011 werd de Borneohof, een opvallend gebouw op het Javaplein, opgeleverd en tussen de Openbare Bibliotheek en de Coffee Company opende de winkel Bloemen op Locatie haar deuren. De buurtbewoners waren maar wat opgelucht: geen belwinkel, maar een speciaalzaak met bijzondere bloemen en veel hartelijkheid. “We willen bloemen verkopen zoals ze zijn”. Bloemen worden per stuk verkocht, want “met losse bloemen kun je fantastische boeketten maken, alsof je ze zelf hebt geplukt, met supermooie bloemen”.
Buiten op het terras staan vazen met bloemen en takken en seizoensgebonden planten en bloemarrangementen. Binnen in de ruime, heldere winkel staan nog meer bijzondere bloemen, met op elke vaas een sticker met de stukprijs. Middenin staat een grote werktafel waaraan bloemstukken worden gemaakt. Anchela bedient namelijk niet alleen de winkelklanten maar ook allerlei bedrijven (met bloemabonnementen), evenementen, beurzen, trouwpartijen, en dergelijke. Ze geeft zelfs workshops. Bij haar werk wordt ze ondersteund door haar man, 3 vaste krachten, 2 stagiaires en 2 freelancers.
Steeds meer klanten ontdekken de winkel. Er komen zelfs klanten van de andere kant van de stad om een klassiek glas met bol bloemetje te kopen. “Mensen willen verwonderd worden” en Anchela weet op creatieve wijze steeds iets nieuws te maken. In gesprek met haar klanten zoekt Anchela de bloem die bij die persoon past. “Het leuke van een buurtwinkel zijn, is dat je de mensen leert kennen, dat je hun smaak leert kennen”.”Er zijn mensen die zaterdag met hun eigen vaas komen; die willen ze laten vullen, voor bijvoorbeeld 15 euro”. “Geen vraag is te gek”. Als iemand in de winter Lelietjes-van-dalen wil, dan komt dat voor elkaar.
Plannen heeft Anchela genoeg, maar zoals het nu gaat is ze meer dan tevreden. “Als ik in een volgend leven terug kom, dan wil ik weer gewoon hier komen werken