De nieuwste winkel op het Javaplein zit in een container: Frozz. Frozz staat voor Fresh Frozen Yoghurt met allerlei toppings zoals vers fruit, chocolade, kokos en koekjes. Waarom in een container? IJs is een seizoensproduct en net zoals de Italiaanse ijsbereiders ’s winters hun karren opsloegen en naar Italië gingen, zo verdwijnt de container weer van het Javaplein als de temperatuur daalt. Frozz heeft al meerdere pop-up stores in Amsterdam geopend, waaronder aan de Hartenstraat 36 en Rokin 30.
100 calorieën
Het concept voor Frozz komt uit de Verenigde Staten. Het past in de trend van gezond en niet al te zoet eten. Een ijsje bevat 100 calorieën. Oprichtster Mei-Lin Ang volgde haar opleiding aan de Carpigiani Gelato University in Bologna. De vormgeving van Frozz is net zo fris als het product. Aanvankelijk stond de container dwars op het plein maar dat belemmerde teveel het zicht. Nu is hij een kwart slag gedraaid met de opening naar de nieuwe woningen aan het plein.
Buurtbewoners
De mensen van Frozz hopen dat hun concept van gezonde ijsjes de nieuwe en oude buurtbewoners aanspreekt. Ze merken nu al dat mensen eerst een afhaalmaaltijd halen, bijvoorbeeld bij het Thaise restaurant, en dan wat ijsjes meenemen als toetje. Na de Negen Straatjes en het Rokin nu dus ook Frozz in de Javastraat. Als dat geen teken is van gentrificatie van de buurt…