Verder: een voetgangersbrug over het spoor in het verlengde van de Beukenweg.
En ook nog een oud tunneltje onder de daar altijd bestaande spoordijk van de Amersfoortlijn door in de Kruislaan. Zie de foto uit 1900. Immers, doorgaande treinen reden in het platteland op spoordijken. Het tunneltje is bij de aanleg van het rangeerterrein verlengd.
Op een foto in de jaren 30 gemaakt van de afgebroken Pauwenlaan, die haaks stond op de ringdijk, staat vooraan een klein tunneltje; het bijschrift spreekt van het beruchte tunneltje van Korff de chocoladefabriek daar. Er is al een spoordijk. Is dit tunneltje ouder? Het wordt genoemd op een veel oudere foto. Was er een onbewaakte spoorovergang en het tunneltje er voor de veiligheid van voetgangers? Op een bepaald moment (werd het te druk?) mocht de verharde Ringdijk over het spoor alleen nog met handkarren worden bereden.
Na de aanleg van de spoordijken in de stad.
Toen alles klaar was, waren er meer viaducten dan voorheen overgangen. Ook werden er vijf bronzen plaquettes vervaardigd op verzoek van vijf buurtverenigingen, waaronder Oud-Watergraafsmeer, en in zijwanden aangebracht. Ik noem alle viaducten in het huidige stadsdeel. (Die in het Oostelijk Havengebied dat thans ook tot het stadsdeel behoort zijn natuurlijk allemaal verdwenen.)
Het goederenvervoer werd voortaan omgeleid.
Lees ook :Plaquettes herinneren aan spoorovergangen van weleer Spoorwegovergangen