Niet meer over, maar onder het spoor door.

Verteller: Jan Dijk
Auteur: Jan Dijk

Jan Dijk vertelt verder hoe de gelijkvloerse spoorwegovergangen verdwenen en plaats maakten voor viaducten en tunnels.

Het kunstwerk met kamelen/drommedarissen...

Het kunstwerk met kamelen/drommedarissen...

Alle rechten voorbehouden

Verder: een voetgangersbrug over het spoor in het verlengde van de Beukenweg.

En ook nog een oud tunneltje onder de daar altijd bestaande spoordijk van de Amersfoortlijn door in de Kruislaan.  Zie de foto uit 1900. Immers, doorgaande  treinen reden in het platteland op spoordijken. Het tunneltje is bij de aanleg van het rangeerterrein verlengd.

In de Ringdijk was bij de vriendelijke dorpse Pauwenlaan in de opgang naar het talud een voetgangerstunneltje aangebracht. Het was landelijk gebied daar. Nu ligt er het Pauwenpad. Daar lopen ´kamelen´ (het zijn dromedarissen) langs het spoor, een beeldengroep.
Op een foto in de jaren 30 gemaakt van de afgebroken Pauwenlaan, die haaks stond op de Ringdijk, staat vooraan dat tunneltje; het bijschrift spreekt van het beruchte tunneltje van Korff, de chocoladefabriek daar. Er is al een spoordijk. Het tunneltje wordt getoond op een veel oudere foto. Er was een onbewaakte spoorovergang en het tunneltje was er voor de veiligheid van voetgangers. Op een bepaald moment (werd het te druk, te gevaarlijk?) mocht de verharde Ringdijk over het spoor alleen nog met handkarren worden bereden.

Op een foto in de jaren 30 gemaakt van de afgebroken Pauwenlaan, die haaks stond op de ringdijk, staat vooraan een klein tunneltje; het bijschrift spreekt van het beruchte tunneltje van Korff de chocoladefabriek daar. Er is al een spoordijk. Is dit tunneltje ouder? Het wordt genoemd op een veel oudere foto. Was er een onbewaakte spoorovergang en het tunneltje er voor de veiligheid van voetgangers? Op een bepaald moment (werd het te druk?) mocht de verharde Ringdijk over het spoor alleen nog met handkarren worden bereden.

 

Na de aanleg van de spoordijken in de stad.

 

Toen alles klaar was, waren er meer viaducten dan voorheen overgangen. Ook werden er vijf bronzen plaquettes vervaardigd op verzoek van vijf buurtverenigingen, waaronder Oud-Watergraafsmeer, en in zijwanden aangebracht. Ik noem alle viaducten in het huidige stadsdeel. (Die in het Oostelijk Havengebied dat thans ook tot het stadsdeel behoort zijn natuurlijk allemaal verdwenen.)

Het goederenvervoer werd voortaan omgeleid.

Lees ook :Plaquettes herinneren aan spoorovergangen van weleer  Spoorwegovergangen

 

Alle rechten voorbehouden

428 keer bekeken

Bekijk meer afbeeldingen

Ringdijk bij de Weesperzijde. Links de speeltuin van het café Schollenburg, rechts de fabriek van Korff. Op de achtergrond de spoorwegovergang met het tunneltje (1931). .<br />Foto: Watergraafsmeer, de geschiedenis van een polder.

Ringdijk bij de Weesperzijde. Links de speeltuin van het café Schollenburg, rechts de fabriek van Korff. Op de achtergrond de spoorwegovergang met het tunneltje (1931). .
Foto: Watergraafsmeer, de geschiedenis van een polder.

Alle rechten voorbehouden
Pauwenlaan bij Ringdijk Foto: Beeldbank Stadsarchief Amsterdam

Pauwenlaan bij Ringdijk Foto: Beeldbank Stadsarchief Amsterdam

Alle rechten voorbehouden
Overstroming onderdoorgang bij het Muiderpoortstation in 1956

Overstroming onderdoorgang bij het Muiderpoortstation in 1956

Alle rechten voorbehouden

Geen reacties

Voeg je reactie toe