Spoorwegovergangen

Jan Dijk zoekt wat uit.

Verteller: Jan Dijk
Auteur: Jan Dijk

Ik kreeg ineens zin om uit te zoeken hoe het zit met de diverse spoorwegovergangen in Amsterdam-Oost, voor en na de aanleg van de spoordijken – die kolossale operatie. Men had het er al tientallen jaren over gehad.

Voor de aanleg van al die spoordijken na 1935 waren er in het gebied van het huidige stadsdeel Oost 5 bewaakte spoorwegovergangen:

Het oude Muiderpoortstation tot 1937 .<br />Foto: Beeldbank Amsterdam

Het oude Muiderpoortstation tot 1937 .
Foto: Beeldbank Amsterdam

Alle rechten voorbehouden

 

  1. Tussen Eerste van Swindenstraat en Javastraat dichtbij de plek waar destijds het Muiderpoortstation lag. Er was hier een voetgangersovergang over het spoor heen. Met een kaartje kon je zo naar het andere perron CS-waarts; of kon je aan die andere kant ook een kaartje kopen? Zou handig geweest zijn. Gezien de steeds langere wachttijden voor de spoorbomen was deze voetgangersbrug een uitkomst voor iedereen. Wegens de aanleg van de spoordijken binnen Amsterdam is hij al in 1935 afgebroken. Leiden in last! Er was hier heel veel verkeer tussen twee drukke stadsdelen en over de treinrails.
  2. In de Linnaeusstraat. Ook hier was enige jaren een voetgangersovergang, en wel aan de noordzijde van de weg. Hoe lang, dat is mij niet bekend. Er zijn weinig foto’s van. Veel verkeer, qua treinen vooral goederenverkeer. De spoorbomen daar zaten nogal eens vast. De kranten schreven er voortdurend over. Er was dubbel spoor.

De Gooische Stoomtram kruiste hier vanuit de Watergraafsmeer komend en de Transvaalbuurt voorbij schuin linksaf het dubbele spoor en reed over een vrije trambaan vlot naar het Weesperpoortstation, waarvandaan de treinen naar Utrecht reden (later ook van CS). Daarvandaan kon je over de Singelgracht zo de stad inlopen. Je kon ook voor de overgang uitstappen en naar lijn 9 lopen, maar dat was tijdrovend.

  1. Bij de Eerste Oosterparkstraat. Je kon hier de spoorlijn naar Utrecht (in de huidige Wibautstraat) vlakbij het Weesperpoortstation oversteken. Ervoorbij verbreedde het spoor zich tot een emplacement. De straatweg was hier veel smaller. De spoorlijn raakte in 1939 buiten bedrijf en werd na de oorlog opgebroken, de overgang is niet meer. Het station was begin 1940 al afgebroken.
  2. In de Weesperzijde, tegenover de vroegere cacaofabriek Blooker iets oostwaarts van het huidige Amstelstation, in het Omvalgebied.
  3. Er heeft enige tijd een bewaakte spoorovergang over de Utrechtlijn bestaan bij de Tugelaweg aan het eind van het emplacement: spoorwegovergang Overamstelstraat. Kijk eens wat een mooi tuintje de overwegwachter heeft aangelegd rond zijn huisje! Zat die overgang er al enige tijd voordat de Transvaalbuurt gereed was? Het lijkt er wel op, getuige oude kaarten.

Lees ook :

Plaquettes herinneren aan spoorovergangen van weleer

Niet meer over, maar onder het spoor door.

Alle rechten voorbehouden

85 keer bekeken

Bekijk meer afbeeldingen

spoorwegovgang-Tugelaweg-nw-

spoorwegovgang-Tugelaweg-nw-

Muiderpoortstation Gijs de Rooy

Muiderpoortstation Gijs de Rooy

Alle rechten voorbehouden
Overstroming onderdoorgang bij het Muiderpoortstation in 1956

Overstroming onderdoorgang bij het Muiderpoortstation in 1956

Alle rechten voorbehouden
Spoorwegovergang Linnaeusstraat richting Muiderpoortstation - 1900 .<br />Foto: Beeldbank Amsterdam

Spoorwegovergang Linnaeusstraat richting Muiderpoortstation - 1900 .
Foto: Beeldbank Amsterdam

Alle rechten voorbehouden

Geen reacties

Voeg je reactie toe