Weesperpoortstation

Rhijnspoorplein

Zo is het kennelijk van iemand het beroep met een hamer tegen onderdelen van de trein te slaan.

De ontwikkeling van de locomotief, foto Jan Dijk 2019 Sculptuur op de hoek van het Rhijnspoorplein en de Sarphatistraat, ontworpen door architekt Piet Kramer, 1941.Het stelt drie verschillende soorten locomotieven voor die ooit vanuit het Weesperpoortstation vertrokken: een stoomlocomotief, een electrische en diesellocomotief.<br />Foto Pieter de Lang 2008. Sculptuur op de hoek van het Rhijnspoorplein en de Sarphatistraat, ontworpen door architect Piet Kramer in 1941 ter herinnering aan het in 1939 gesloopte Weesperpoortstation.<br />Het stelt de ontwikkeling van de locomotief voor: door stoom, elektriciteit en diesel voortgedreven. Foto Pieter de Lang 2008.

De ontwikkeling van de locomotief, foto Jan Dijk 2019 Sculptuur op de hoek van het Rhijnspoorplein en de Sarphatistraat, ontworpen door architekt Piet Kramer, 1941.Het stelt drie verschillende soorten locomotieven voor die ooit vanuit het Weesperpoortstation vertrokken: een stoomlocomotief, een electrische en diesellocomotief.
Foto Pieter de Lang 2008. Sculptuur op de hoek van het Rhijnspoorplein en de Sarphatistraat, ontworpen door architect Piet Kramer in 1941 ter herinnering aan het in 1939 gesloopte Weesperpoortstation.
Het stelt de ontwikkeling van de locomotief voor: door stoom, elektriciteit en diesel voortgedreven. Foto Pieter de Lang 2008. Door: Pieter de Lang

Alle rechten voorbehouden

Ergens jaren dertig. Hoe oud zal ik zijn: acht, negen? Mijn ouders en ik gaan een week logeren in Tiel, bij mijn grootouders. We slepen een grote koffer van leer en eentje van biezen naar het Weesperpoortstation en ook moet onze oude kater mee in een door mijn vader getimmerd hokje. We staan op het perron onder de grote overkapping dat net zoals bij het CS halfrond is. De trein is aangekomen en de mensen stappen uit hun nogal hoge coupés, vaak geholpen door conducteurs en kruiers. Tegelijk springt een werkman, in die tijd had je een duidelijk onderscheid tussen werklieden en ambtenaren, van de spoorwegen tussen de buffers om de locomotief los te koppelen. Andere werklieden doen allerlei klusjes die ik niet begrijp, zo is het kennelijk van iemand het beroep met een hamer tegen onderdelen van de trein te slaan.

De zware locomotief heeft vooral mijn aandacht. Hij staat wat te sissen en te stomen alsof hij een dier is dat uitrust na een lange jacht. Als hij los is gemaakt, fluit hij en puffen er rake stoomwolken uit zijn buik. Hij tsjoek tsjoek tsjoekt eerst aarzelend, heel traag maar dan versnelt hij wat en ‘heft een knie’, zoals Martinus Nijhoff dichtte. En terwijl zijn tsjoek galmt in de ronde overkapping, rijdt hij weg in de richting van de bufferblokken aan het eind van de rails.

Het Weesperpoortstation was een zogenaamd ‘kopstation’, de trein kon niet verder maar moest weer terug. De locomotief stoomt dan achteruit en rangeert zich buiten het station op een draaischijf andersom. Dan komt hij weer achteruit terug en wordt aan de andere kant van de trein — eerder de achterkant — vastgemaakt, klaar om richting Utrecht te rijden. We hijsen ons via een paar smalle treeplanken naar boven in de coupé. Het ‘spiegelei’ van de stationschef seint. Rijden!

Alle rechten voorbehouden

5618 keer bekeken

Bekijk meer afbeeldingen

Weesperpoortstation - 1912 .<br />Foto: Jan van Deudekom

Weesperpoortstation - 1912 .
Foto: Jan van Deudekom

Alle rechten voorbehouden
Locomotief de Arend Op de achtergrond het Weesperpoortstation gesloopt eind 1939 .<br />Foto: Beeldbank Amsterdam

Locomotief de Arend Op de achtergrond het Weesperpoortstation gesloopt eind 1939 .
Foto: Beeldbank Amsterdam

Alle rechten voorbehouden
Fundering draaischijf Weesperpoortstation In 1970 pas werd de fundering van de draaischijf voor het rangeren van de treinen van het al in 1939 gesloopte Weesperpoortstation weggehaald. Dit in verband met de aanleg van de metro. Foto uit 1970 van het Stadsarchief Amsterdam.

Fundering draaischijf Weesperpoortstation In 1970 pas werd de fundering van de draaischijf voor het rangeren van de treinen van het al in 1939 gesloopte Weesperpoortstation weggehaald. Dit in verband met de aanleg van de metro. Foto uit 1970 van het Stadsarchief Amsterdam. Door: Pieter de Lang

Alle rechten voorbehouden

5 reacties

Voeg je reactie toe
Marry Outshoorn

Onderdoorgang bij wibautstraat

Ik herinner mij nog de onderdoor gang onder de Wibautstraat bij de oosterparkstraat

rappange

wat dacht u van het wachten voor de overweg bij de oosterpark straat

mijn vader was machinist en als hij binnen liep uit Utrecht mocht ik altijd op de bok

Reinhold

Hamer

Dat tikken met een hamer had als doel de klank van de wielband te beoordelen.
Alle treinwielen zijn van gietijzer met daaromheen een stalen wielband. Deze wordt erop gekrompen (gloeiend heet en afkoelen.
Als zo'n band scheurt kan hij van het wiel aflopen . Dit gebeurde een paar jaar geleden met de hoge snelheids lijn in Noord Duitsland. Resultaat; heel groot ,ernstig spoorwegongeluk.
Daarom luisterde men naar de klank van van de wielbanden.

Ruurd Kooiman

Ruurd Kooiman

Ja die man met de hamer sloeg tegen de wielen om te kontroleren of de stalen banden niet los zaten.

null

ruurd kooiman

Kan mij nog wel herinneren dat draai platetau.wij speelde daar op die schijven en zochten ook naar cokes het werd in een krte tijd een maan landschap met bergjes en dalen.