Geleerd!

Veel!

Anja Prater heeft goede herinneringen aan haar schooltijd op de Nijverheidsschool voor meisjes aan de Marcusstraat

Nijverheidsschool voor Meisjes.
.
Foto: Beeldbank Amsterdam

Nijverheidsschool voor Meisjes. . Foto: Beeldbank Amsterdam

Copyrights: Alle rechten voorbehouden

Zes jaar heb ik op deze school gezeten van 1967 t/m 1973 en in het begin vond ik het niet echt leuk! Naaien, koken en verstellen was niet echt mijn ding maar je moest.

De grootste ramp was als je juffrouw Ibach voor naaien kreegโ€ฆ.. die begreep jonge meiden niet echt. Maar wat heb ik er veel geleerd: Nederlands ( hr. van Nes) Engels ( hr. Woords) en toen bleek dat ik Echt kon leren ( die meid zit verkeerd hier zei van Nes tegen mijn moeder) wilde ik niet meer weg.

Avv 1 en 2 gedaan, typediploma, Middenstands en ook nog coupeuse geworden met als cijfer 7,5. Vriendschappen voor het leven gemaakt en daarna de opleiding apothekersassistente gedaan ( wat kan die meid goed rekenen!) en in รฉรฉn keer gehaald voor veel hbs-ย  en mms meiden. Daarna HBO nucleaire geneeskunde gedaan ( je hebt toch havo???? Ja 6 jaar spinazieacademie was natuurlijk niets).

Kortom een geweldige school geweest voor mij zoals later bleek met fijne herinneringen.

En nog heb ik plezier aan deze school mevrouw Keizer legde een eitje toen Martin Luther King en Robert Kennedy in 1968 vermoord werden en nog is 1 van mijn grote hobbyโ€™s de Amerikaanse politiek en geschiedenis. Ben later de USA afgereisd om al deze beroemde plekken te bezoeken.

Daarom mijn oude school โ€ฆ. beetje laat maar bedankt voor mijn basis.ย ย 

Copyrights: Alle rechten voorbehouden

314 keer bekeken

Sandra

Reactie school marcusstraat

Ook ik zat op de nijverheidsschool voor meisjes aan de Marcusstraat. Ik vond het vreselijk. Probeerde zo veel als mogelijk te spijbelen. Dat ik daar mee weg kwam lag aan het feit dat ik wel kon leren en examens met gemak haalde. Via mbo en hbo uiteindelijk toch mijn weg gevonden maar wat heb ik het daar gehaat. Kooklessen, vreselijk, nog steeds een hekel aan koken, naailessen, en ik herinner me wel de leuke gymlessen met meester Vos. Wedstrijdjes basketballen of volleyballen tussen de middag. Maar ook die vreselijke directrice mw Rauwerda . Leraar Nederlands dhr de Korte vond ik wel tof, bracht me de liefde voor lezen bij. Maar verder, horror. Ik zat gewoon op de verkeerde plek , maar zo ging dat destijds. Meisjes uit achterstandswijken gingen meestal niet naar de havo, ga maar een vak leren werd er gezegd. Gelukkig is dat flink anders geworden.