In 1957 is in de Javastraat een van de allereerste filialen in Amsterdam van "De Blokker"geopend. En nog steeds floreert deze winkel. Jennifer Maxfield- de bedrijfsleidster van dit filiaal- vindt dat 'haar' winkel een huiselijke uitstraling heeft met de donkere vloerbedekking, het kleine oppervlak en het in de 80-er jaren verbouwde interieur. De firma Blokker deelt zelf zijn winkels in 3 categorieën in; de luxe winkel voor in het stadscentrum, de dorpswinkel voor de kleinere plaats en de buurtwinkel voor de stadswijk . En hoewel het hoofdkantoor voorschrijft wat er in de winkel gepresenteerd moet worden heeft de bedrijfsleider - eindverantwoordelijk voor de omzet - vrijheid om eigen accenten aan te brengen. Jennifer maakt daar gebruik van door aan te sluiten bij wat in de buurt gewild is. "Er komen hier voornamelijk mensen uit de buurt kopen, van twaalf jaar oud tot diep in de negentig, en die letten wel op het geld. Schoonmaakartikelen van 1 euro lopen heel goed en de artikelen die in de folder met aanbiedingen staan. Zelfs mensen die heel weinig Nederlands spreken kennen het woord 'actie'.
Er is heel veel vraag naar garantie en kwaliteit, daar let deze buurt goed op. Tuin artikelen verkopen hier ook behoorlijk, terwijl dat in een ander filiaal nauwelijks loopt". In de zomermaanden wordt de klantenkring wat groter, dan kopen toeristen met name de wegwerp barbecue veelvuldig. Als er op een zaterdag iets georganiseerd wordt - zeg een braderie- dan zal Blokker er op in spelen met een passend aanbod.
Buurtfunctie
Volgens Jennifer Maxfield is de winkel een ontmoetingsplaats; "mensen die al heel lang in de buurt wonen, kunnen hier wel een uur blijven kletsen en kopen dan bijvoorbeeld 1 kopje. Er wordt mij ook uitgelegd wie wie is in de buurt, er worden grapjes uitgehaald en problemen voorgelegd. Een ouder iemand met een rollator wordt geholpen om dingen te pakken en een moeder met een kinderwagen om de wagen te manoeuvreren. Dat is trouwens wel een probleem hier, de kleine oppervlakte, we piekeren bijvoorbeeld over het winkelen met die grote boodschappenwagens op wielen ". Jennifer vertelt dat ze in het begin wat moeite had met de Amsterdamse humor, zo recht voor zijn raap, maar dat nu erg waardeert Zij gaat met lol naar haar werk, mede omdat ze prettig samenwerkt met haar team.
Leuke en minder leuke dingen
Winkeldiefstal komt in alle filialen voor maar volgens Jennifer helpt het als je de winkel netjes en overzichtelijk houdt.Er zijn veel trucs en manieren om dieven te ontmoedigen - het geheim van veel Blokker filialen -waarvan Jennifer er een onthult; in een andere vestiging zijn wel eens bakstenen in plaats van C.D. spelers in de verpakking gestopt om dieven op hun neus te laten kijken. Een ander probleem is dat mensen proberen artikelen in te leveren die ze al wel gebruikt hebben of geld terug willen op producten waarvan de garantie verlopen is. Jennifer houdt zich aan de procedures en legt die heel vaak uit, desalniettemin gaan klanten soms tekeer tegen haar , hoewel de meesten beschaamd reageren.
Wat Jennifer heel leuk vindt aan het werken bij Blokker is dat er veel mogelijkheden zijn om cursussen te volgen :" je kan je zelf verbeteren, ook een zaterdaghulp kan uitgroeien tot bedrijfsleider, iedereen krijgt de kans". En wat eveneens het vermelden waard is; bij Blokker verschijnen de jaarverslagen in stripvorm, getekend door Eric Heuvel, een van de tekenaars die in de Kuifje stijl werkt !