Fleurig gekleurde schoenen en glinsterende sieraden

Boutique Medina, Javastraat 7

Verteller: Omar Ezza Ouia

Op de stoep voor Javastraat 7 staan bakken met vrolijk gekleurde schoenen voor een prikje. Daar zijn altijd wel mensen bezig om een kijkje te nemen. Mede-eigenaar Omar Ezza Ouia - 41 jaar oud - vertelt dat het kijken naar mooie dingen zijn klanten aantrekt.Dit is een van de verhalen die eerder gepubliceerd zijn op de website "Buurtwinkels" van het Amsterdam Museum. De verhalen die in Oost spelen zullen vanaf 2019 overgeplaatst gaan worden naar het Geheugen van Oost, vanwege sluiting van de oorspronkelijke website.Dit is een verhaal uit 2011

Boutique-Medina Uitstalling voor de winkel, foto genomen door Dineke Rizzoli, mei 2011

Boutique-Medina Uitstalling voor de winkel, foto genomen door Dineke Rizzoli, mei 2011

Op de stoep voor Javastraat 7 staan bakken met vrolijk gekleurde schoenen voor een prikje. Daar zijn altijd wel mensen bezig om een kijkje te nemen. Mede-eigenaar Omar Ezza Ouia - 41 jaar oud - vertelt dat het kijken naar mooie dingen zijn klanten aantrekt.

In de winkel Boutique Medina staan niet alleen rekken met schoenen, maar hangen eveneens lange Oosterse jurken, kan je je ogen uitkijken op op rijkelijk met steentjes versierde horloges, armbanden, kettingen en ringen en is er tevens keus uit een veelheid aan kunstbloemen. Die kunstbloemen worden gekocht voor trouw feesten, de gasten krijgen die mee als bedankje.
Geen wonder dat er mensen zijn die puur naar de winkel komen omdat ze het mooi vinden om naar de artikelen te kijken vertelt mede-eigenaar Omar Ezza Ouia. Hij zit vanaf 2000 in deze winkel in de Javastraat, voorheen verkocht hij vanaf zijn huis adres kleding en heeft hij in Beverwijk schoenen verkocht. Toch komt hij totaal niet uit een familie van winkeliers, maar hij wilde graag eigen baas zijn en vindt het leuk om zelf de keuze te kunnen maken welke producten hij verkoopt. "Het is net een soort hobby, ik koop een beetje van hier, een beetje van daar."
Zaterdag is nog altijd de drukste dag , maar waar voorheen de maanden juni en juli de maanden waren waarin hij het best verkocht, is dat nu niet het geval. "Je merkt toch de crisis, het is moeilijker voor de mensen, alles wordt duurder maar het inkomen blijft hetzelfde. "
Wat onveranderd is gebleven is dat de meeste mensen eerst komen kijken en pas later terugkomen om te kopen. Dat geldt voor alle klanten jong en oud. Volgens Omar is zijn winkel niet een winkel waar mensen een praatje met elkaar maken, het is meer een winkel om rond te kijken , naar de prijzen te informeren en dan een besluit te nemen om wel of niet te kopen. Marokkaanse, Turkse, Surinaamse of Nederlandse klanten, ze zijn even welkom.

Alle rechten voorbehouden

49 keer bekeken

Geen reacties

Voeg je reactie toe