In zijn net verbouwde kapsalon - vanwege het herstel van de fundering werkte de kapper enige maanden op de eerste verdieping - doet Hassan Kwiyasse een zojuist geholpen klant uitgeleide tot aan de deur. Hoffelijkheid is voor hem nu vanzelfsprekend, maar als puber werd hij van de LTS gestuurd omdat hij zo opstandig was ; "ik was een van de eerste Marokkaanse rebellen "kijkt hij lachend terug. Hoewel hij uit een slagersfamilie komt is hij toen naar de kappers school gegaan waar de directrice al snel zei ; "jij gaat het niet redden". Dat was de ultieme uitdaging ; zonder mankeren maakte hij de opleiding af en ging werken bij het bedrijf 'Dons', een keten van kapperszaken. Na enige tijd werd hij bedrijfsleider in het filiaal in de Javastraat - een pand waar al decennia een kapperszaak huisde - en tenslotte nam hij de zaak over.
Hij herinnert zich dat de straat heel goed was in het begin ; "toen ging de buurt verpauperen, we hebben overleefd door kwaliteit te leveren. De klant die verhuisde bleef toch bij ons komen, tenslotte hoef je niet iedere dag naar de kapper en vaak knoopten de mensen een bezoekje aan de markt of aan oude buren vast aan het kappersbezoek, dan werd het een dagje uit". Nu ziet hij de buurt weer opkrabbelen; "de bakfiets generatie komt hier winkelen en de mensen uit buurten zoals IJburg en het KNSM eiland , bovendien is de Javastraat altijd een gemoedelijke straat gebleven, iedereen komt bij iedereen en er is geen verschil tussen jullie en wij ".
Veranderingen
Hij heeft natuurlijk wel het een en ander zien veranderen in zijn werk. In zijn winkel tref je geen droogkap meer aan. Kapsels als 'de suikerspin' en 'het permanent' zijn niet meer in de mode , de klant die nu een kapsel wil om mee uit te gaan verwacht niet dat dat kapsel nog de hele week in stand blijft. Het kleuren van het haar wordt tegenwoordig heel vaak gevraagd, ook door mannen . "Vroeger gebeurde dat ook wel, maar dat moest dan stiekem gebeuren zodat de buurvrouw het niet zag. Nu is er niets raars meer aan. " De vaste klant komt ook vaker dan vroeger, gemiddeld eens in de zes tot acht weken. De klanten komen uit alle bevolkingsgroepen; Aziatisch haar, kroeshaar, extensions; de kapper weet er raad mee. Alleen kaalheid blijft een niet te bestrijden fenomeen ;"je kan het vertragen, maar verder is het genetisch bepaald ".Woensdagmiddag komen de kinderen en op zaterdag is het druk; dat is als vanouds gebleven .
Buurtfunctie
Er zijn klanten - voornamelijk de wat oudere generatie - die langs komen om de foto's van de kleinkinderen te laten zien of een bakje koffie te drinken. En zoals de kapper zegt; "we zijn een soort klaagmuur, als mensen moeite hebben met vernieuwingen van de straat of van hun huis of van een winkel komen ze hier hun verhaal doen. Dan horen ze of ze medestanders hebben of niet. Ik hoor heel veel van wat er in de buurt speelt".
En volgens de kapper heeft hij nooit vervelende dingen meegemaakt, dat moet natuurlijk wel even afgeklopt worden.