MUIDERPOORT-, WEESPERPOORT- EN AMSTELSTATION, EN VEEL KUNST, deel 5

Van Weesperpoort station naar Amstelstation

Verteller: Jan Dijk
Auteur: Jan Dijk

Jan Dijk fietst in de omgeving van het voormalige Weesperpoort Station en gaat op weg naar het Amstelstation

Station Weesperpoort getekend door L.Schutte, tussen 1930-1935. Bron : beeldbank stadsarchief

Station Weesperpoort getekend door L.Schutte, tussen 1930-1935. Bron : beeldbank stadsarchief

Het station lag direct  buiten de Singelgracht.

Voordat je daar begint met oversteken zie je rechts bovengenoemde brug van de Doklijn. Daarna ben  je snel bij de Sarphatistraat; daar stond  de oude Weesperpoort.

Voordat je de Sarphatistraat oversteekt, zie je aan je rechter hand een zandstenen sculptuur van Piet Kramer, de ontwerper van heel veel  Amsterdamse bruggen. Dat beeld is in 1941 geplaatst ter herinnering aan het verdwenen Weesperpoortstation. Het hoort zonder meer op de Weesperpoortbrug te staan. Nu staat het er wat verloren bij aan de Sarphatistraat. Er zijn drie locomotieven op te zien: De Arend, de stoomlocomotief van de eerste trein tussen Amsterdam en Haarlem uit 1839. Verder een elektrische uit 1908 en een dieselloc uit 1934.

WP heeft net niet de 100 gehaald. De afbraak leverde mooie filmbeelden op. Ik ben meermalen langs het monument gefietst zonder het waar te nemen. En je ziet iets pas wanneer je het waarneemt…

 

Langs de overkant reden we terug. Op het Rhijnspoorplein probeerden we in te schatten hoe groot WP wel niet geweest was.

We fietsten langs de Wibautstraat, die het emplacement en het begin van de spoorbaan naar Utrecht heeft vervangen.

Direct voorbij de ingang van het metrostation, bij de Grensstraat, die smal is wegens zijn ontzaglijk brede voortuinen, kruisten we opnieuw de oude gemeentegrens Nieuwer Amstel - Amsterdam

Waar we het oude spoortracé verlieten reden we na een flauwe bocht naar links naar het spoorviaduct.

 

Je kunt er als fietser niet omheen: bovenop de brug, aan de rand, staat in kapitale contourenletters te lezen: DOE IETS. Wat doen die woorden daar? Ik vrees dat automobilisten te zeer op het verkeer moeten letten om ze in het vizier te krijgen.

Het is een kunstwerk van Serge Verheugen, van wie eerder sprake was. In het Muiderpoort station had hij ons er al over verteld. Het zit zo. Voor luchthaven Schiphol had hij een DOEIDOEI-machine vervaardigd, voor tijdelijk. In ‘handen’ konden mensen boodschappen plaatsen. Inmiddels was het onttakeld. Hij bleef met letters zitten. Daar kon hij ‘Doe iets’ van maken: er is van alles te doen. Om de wereld te verbeteren. Om iemand te helpen. Om kunst te maken. Het kunstwerk is dus kunst van wat overblijft. Restkunst. In  Stadsdeel West hoorde het een tijdje bij een toegangspoort voor een manifestatie in het Westerpark. Ze konden er daarna verder niets meer mee.

Stadsdeel Oost zag er wel iets in. Hulde! Het duurde nog een jaar of twee, maar toen stond het er. Het moet tot nadenken stemmen. Wij, de fietsers, zeggen het nu voortdurend tegen elkaar: DOE IETS. Serge krijgt veel reacties.

Daaronder zijn op de brug fotografische beschilderingen gemaakt van onbestemde ruimten. Dat beschilderen deed een ander.

 

Lees verder:MUIDERPOORT-, WEESPERPOORT- EN AMSTELSTATION, EN VEEL KUNST, deel 6

Alle rechten voorbehouden

62 keer bekeken

Bekijk meer afbeeldingen

De ontwikkeling van de locomotief, foto Jan Dijk 2019 Sculptuur op de hoek van het Rhijnspoorplein en de Sarphatistraat, ontworpen door architekt Piet Kramer, 1941.Het stelt drie verschillende soorten locomotieven voor die ooit vanuit het Weesperpoortstation vertrokken: een stoomlocomotief, een electrische en diesellocomotief.<br />Foto Pieter de Lang 2008. Sculptuur op de hoek van het Rhijnspoorplein en de Sarphatistraat, ontworpen door architect Piet Kramer in 1941 ter herinnering aan het in 1939 gesloopte Weesperpoortstation.<br />Het stelt de ontwikkeling van de locomotief voor: door stoom, elektriciteit en diesel voortgedreven. Foto Pieter de Lang 2008.

De ontwikkeling van de locomotief, foto Jan Dijk 2019 Sculptuur op de hoek van het Rhijnspoorplein en de Sarphatistraat, ontworpen door architekt Piet Kramer, 1941.Het stelt drie verschillende soorten locomotieven voor die ooit vanuit het Weesperpoortstation vertrokken: een stoomlocomotief, een electrische en diesellocomotief.
Foto Pieter de Lang 2008. Sculptuur op de hoek van het Rhijnspoorplein en de Sarphatistraat, ontworpen door architect Piet Kramer in 1941 ter herinnering aan het in 1939 gesloopte Weesperpoortstation.
Het stelt de ontwikkeling van de locomotief voor: door stoom, elektriciteit en diesel voortgedreven. Foto Pieter de Lang 2008. Door: Pieter de Lang

Alle rechten voorbehouden
Tramstation van de Gooische Stoomtram aan het Rhijnspoorplein in 1913. Rechts een stukje van de kap van het Weesperpoortstation. .<br />Links de Singelgracht, middenachter de Amstelbrouwerij aan de Mauritskade.<br />Foto: Daar reed toen de Gooische.

Tramstation van de Gooische Stoomtram aan het Rhijnspoorplein in 1913. Rechts een stukje van de kap van het Weesperpoortstation. .
Links de Singelgracht, middenachter de Amstelbrouwerij aan de Mauritskade.
Foto: Daar reed toen de Gooische. Door: Jo Haen - van Langen

Alle rechten voorbehouden

Geen reacties

Voeg je reactie toe