Joods leven in de Transvaalbuurt

Verteller: De achteringang van De Kraal-Kunstmagneetschool. Ab Caransa
Auteur: Frits Slicht Frits Slicht
Transvaalbuurt, Oetewalerpad

De verbijstering was groot toen bleek dat emancipatie en assimilatie "geen roos voorstelde" toen de deportaties begonnen.

Verdeling joodse en niet-joodse bewoners (1942). Kaart op schaal 1:1.000 van de buurten Wf1, WF2, WF3 en WF4 (= omgeving Krugerstraat en Pretoriusstraat) waarop aantallen Joodse bewoners (licht geel) afgezet worden tegen niet-Joodse bewoners (zwart): waarbij 1 cm lengte van de opgeplakte stroken staat voor 50 personen. De kaart werd vervaardigd door ambtenaren van Publieke Werken.<br />Bron: Beeldbank. Stadsarchief Amsterdam.

Verdeling joodse en niet-joodse bewoners (1942). Kaart op schaal 1:1.000 van de buurten Wf1, WF2, WF3 en WF4 (= omgeving Krugerstraat en Pretoriusstraat) waarop aantallen Joodse bewoners (licht geel) afgezet worden tegen niet-Joodse bewoners (zwart): waarbij 1 cm lengte van de opgeplakte stroken staat voor 50 personen. De kaart werd vervaardigd door ambtenaren van Publieke Werken.
Bron: Beeldbank. Stadsarchief Amsterdam.

Alle rechten voorbehouden

Hoewel er verhoudingsgewijs veel Joodse mensen in de buurt hebben gewoond was de Transvaalbuurt geen echte Joodse wijk. Als ik de buurt zou moeten karakteriseren, ik heb het dan over de jaren dertig, dan zijn twee begrippen erg belangrijk: emancipatie (op politiek gebied) en assimilatie. De Joden waren niet of nauwelijks meer religieus.
Van een Joodse geloofsbeleving was voor 1940 nauwelijks sprake. Er was wel een synagoge, op de hoek van de Polderweg en de Linnaeusstraat, maar daar ben ik volgens mij nooit geweest. Ook mijn familie en mijn vriendjes zijn er bij mijn weten nooit geweest. Als men al naar een synagoge ging, dan ging men naar de oude buurt, naar de synagoge in de Rapenburgerstraat. Misschien had het met traditie te maken, of omdat men nog maar zo kort weg was uit de oude buurt? Ik weet het eigenlijk niet. Je moet bedenken dat toen hele families hier naar toe waren verhuisd. Ik kwam nog wel een enkele keer in een synagoge als er een inzegening van een huwelijk plaatsvond, maar verder eigenlijk niet. Ons gezin was volledig geassimileerd. Wat ik mij nog wel kan herinneren is dat ik elke week met mijn moeder naar de oude Jodenwijk ging op bezoek bij mijn tante. Mijn tante maakte daar de sjoel schoon.
De grote sjoel of synagoge aan de Linnaesstraat is inmiddels neergehaald, wel is er nog (in 1982) een kleine sjoel op de hoek Linaeusstraat — Oetewalerpad. Die is nog helemaal compleet, met ritueel bad en alles. Maar of de bezoekers hier in de buurt wonen? Ik weet het niet.
Des te groter was dan ook de waanzinnige verbijstering toen bleek dat die emancipatie en de daarmee gepaard gaande assimilatie "geen roos voorstelde" toen de Duitse bezetter in 1942 met de deportaties begon. Wij, de Joodse bewoners, stonden er eigenlijk helemaal alleen voor, een enkele uitzondering daargelaten.

Alle rechten voorbehouden

5501 keer bekeken

Bekijk meer afbeeldingen

Van sjoel tot kopieerbedrijf! Foto gemaakt op 12 maart 2006 (door F.Slicht), het is het Oetewalerpad. Afgebeeld is de oude witte sjoel of synagoge, tegenwoordig een kopieerbedrijf. De oude witte sjoel of synagoge aan het Oetewalerpad, tegenwoordig (anno 2007) is het een kopieerbedrijf. (Foto gemaakt door Frits Slicht op 12 maart 2007)

Van sjoel tot kopieerbedrijf! Foto gemaakt op 12 maart 2006 (door F.Slicht), het is het Oetewalerpad. Afgebeeld is de oude witte sjoel of synagoge, tegenwoordig een kopieerbedrijf. De oude witte sjoel of synagoge aan het Oetewalerpad, tegenwoordig (anno 2007) is het een kopieerbedrijf. (Foto gemaakt door Frits Slicht op 12 maart 2007) Door: Frits Slicht

Alle rechten voorbehouden
'De nieuwe synagoge'. Interieur van de synagoge aan de Linnaeusstraat 107 (1956).<br />bron: NIW, via het Joods Historisch Museum.

'De nieuwe synagoge'. Interieur van de synagoge aan de Linnaeusstraat 107 (1956).
bron: NIW, via het Joods Historisch Museum.

Alle rechten voorbehouden
Inwijding! De Torarollen worden in de ark geplaatst tijdens de inwijding van de nieuwe synagoge aan de Linnaeusstraat 107 (in 1956). Links van de Torarol de opperrabbijn: A. Schuster. Bron: fotoarchief NIW, via het JHM.

Inwijding! De Torarollen worden in de ark geplaatst tijdens de inwijding van de nieuwe synagoge aan de Linnaeusstraat 107 (in 1956). Links van de Torarol de opperrabbijn: A. Schuster. Bron: fotoarchief NIW, via het JHM.

Alle rechten voorbehouden

Geen reacties

Voeg je reactie toe