De Middenweg, ‘pleizier en sport’

Verteller: Frits Slicht Frits Slicht
Auteur: Frits Slicht Frits Slicht
Watergraafsmeer, Middenweg

In 1934 (op 31 juli) verschijnt er in het Algemeen Handelsblad een artikel met de opvallende titel: Amsterdam-Oost, voor vijftig jaren.

Advertentie voor Oud-Roosenburgh. Barnum & Bailey, het grote circus! Bron: Het Algemeen Handelsblad van 02-09-1901. Historische Kranten. KB.

Advertentie voor Oud-Roosenburgh. Barnum & Bailey, het grote circus! Bron: Het Algemeen Handelsblad van 02-09-1901. Historische Kranten. KB.

Alle rechten voorbehouden

De schrijver van genoemd artikel constateert, met enige weemoed, dat de meeste ‘pleiziertuinen’ helaas zijn verdwenen. Ook de grote buitenplaatsen, met uitzondering van Frankendael, die aan de Middenweg lagen zijn verdwenen. Hij memoreert dat ook Oud-Roosenburgh ‘ten prooi is gevallen’. Niet, zoals vele andere buitenplaatsen, aan de bouwwoede van ‘deze moderne tijd’, maar aan de uitbreiding van de Nieuwe-Oosterbegraafplaats. Oud-Roosenburgh heeft nog wel enige tijd als buitencafé dienst gedaan, maar nu (in 1934) herinnert niets anders dan een ‘poortachtige, altijd gesloten toegang, waarop de naam van het verdwenen landgoed nog altijd prijkt, aan die vergane glorie’.

Aanvulling F.S.

Jammer wel dat de schrijver van genoemd artikel niet nog even verwijst naar de sportfunctie van dit complex. Zie hiervoor: Oud-Roosenburgh (de renbaan)
Ook de andere activiteiten die hier een plek vonden, heeft hij blijkbaar niet belangrijk genoeg gevonden om te benoemen. Het gaat dan bijvoorbeeld om concerten, landbouwtentoonstellingen, kaatswedstrijden en zelfs het beroemde circus Barnum & Bailey slaat hier zijn tenten op!

Overige ‘pleizier en sport’

Wat inmiddels (1934) ook is verdwenen, is Café Schollenbrug met de grote speeltuin. Dit café lag aan de Ringdijk, in de richting van de Weesperzijde. De bij vele Amsterdammers bekende uitspanning moest in 1932 plaats maken voor de aanleg van en nieuwe brug over de Amstel (de Berlagebrug).
Veel wegen waren er zo rond 1884 niet. De enige wegen waren volgens de schrijver de Schagerlaan, de Middenweg en de Kruislaan. De Meer was voornamelijk weide en bouwland met hier en daar een boerderij. Eén van de mooiste was volgens de schrijver de hoeve Voorland met haar fraaie oprijlaan. Opgeofferd aan de sport is deze hoeve: ‘Op haar terrein zal Ajax zijn drommen volgelingen gaan ontvangen en nieuwe lauweren gaan plukken.’

Alle rechten voorbehouden

643 keer bekeken

Bekijk meer afbeeldingen

Landbouwfeesten op Oud-Roosenburgh. Deze aankondiging is afkomstig uit: De Tijd : godsdienstig-staatkundig dagblad van 29-08-1901. Bron: historische kranten, KB.

Landbouwfeesten op Oud-Roosenburgh. Deze aankondiging is afkomstig uit: De Tijd : godsdienstig-staatkundig dagblad van 29-08-1901. Bron: historische kranten, KB.

Alle rechten voorbehouden
Souvenir Café "Schollenbrug" Prentbriefkaart uit de Collectie Stadsarchief Amsterdam, datering 1900 ca. (Ringdijk). Bron: Beeldbank, Stadsarchief Amsterdam.

Souvenir Café "Schollenbrug" Prentbriefkaart uit de Collectie Stadsarchief Amsterdam, datering 1900 ca. (Ringdijk). Bron: Beeldbank, Stadsarchief Amsterdam.

Alle rechten voorbehouden
Advertentie Café Schollenbrug Uit: Het Algemeen Handelsblad van 20-08-1899. Bron: historische kranten, KB.

Advertentie Café Schollenbrug Uit: Het Algemeen Handelsblad van 20-08-1899. Bron: historische kranten, KB.

Alle rechten voorbehouden
Luchtschepen op Oud-Roosenburgh. In 1911 wordt op het terrein van het Landgoed Oud Roosenburgh in Amsterdam een ballontocht georganiseerd door de redactie van het dagblad De Echo. De Parseval ballon 'De Echo' wordt bemand door de commandant Dinglinger, kapitein Van der Steur en de heer Mary Boer. De foto's zijn exclusief voor Het Leven gemaakt. Foto: na een geslaagde landing wordt de commandant Dinglinger gehuldigd.

Luchtschepen op Oud-Roosenburgh. In 1911 wordt op het terrein van het Landgoed Oud Roosenburgh in Amsterdam een ballontocht georganiseerd door de redactie van het dagblad De Echo. De Parseval ballon 'De Echo' wordt bemand door de commandant Dinglinger, kapitein Van der Steur en de heer Mary Boer. De foto's zijn exclusief voor Het Leven gemaakt. Foto: na een geslaagde landing wordt de commandant Dinglinger gehuldigd.

Alle rechten voorbehouden

Geen reacties

Voeg je reactie toe