Het begin
In 1883 verleende de gemeente Amsterdam een concessie aan de Imperial Continental Gas Association. De reden voor de bouw (van de twee) gasfabrieken was de grote behoefte aan gas. De mensen wilden steeds vaker een gasaansluiting in de woning. De gemeente Amsterdam was daarnaast ook nog eens overgestapt op gasgloeilicht voor de straatverlichting. Zo kwam er een gasfabriek in West (de Westergasfabriek) en de andere in Oost (de Oostergasfabriek). De Oostergasfabriek kwam te liggen wat we nu het Polderweggebied noemen. De Polderweg bestond toen nog niet, pas in 1904-1905 werd de Polderweg aangelegd. Kijkend naar het juiste adres van de fabriek dan was dat de Oranje-Vrijstaatkade 27
Isaac Gosschalk
De bouwmeester was Isaac Gosschalk (1838-1907). Mogelijk had hij meer de supervisie dan dat hij dé architect van de Oostergasfabriek was. Isaac Gosschalk wordt wel gezien als de eerste ‘interieurarchitect’ van Nederland. Hij heeft zijn opleiding in het buitenland gedaan (in Zürich). In Nederland bestond nog geen bouwkundeopleiding (pas vanaf 1863). Isaac groeide op een liberaal-joods gezin in Amsterdam.
De gebouwen
In 1885 trad de fabriek ‘in werking’. In feite was het een complex van gebouwen. Meest opvallend waren de drie grote ronde gashouders. Daarvan is tegenwoordig (bovengronds) niets meer terug te vinden. Verder waren er de nodige ondersteunende gebouwen. Zo was er een stokerij, een zuiveringshuis, een ammoniakfabriek, een ketelhuis, een watertoren en een aantal woningen. Opvallend was ook dat de fabriek een eigen was-, bad- en schaftgebouw had. De ruim driehonderd arbeiders, waaronder vele stokers, maakten daar gretig gebruik van.
Het einde
Na enkele tientallen jaren bleek in 1921 het gebruik van kolengas niet langer winstgevend. De productie werd stilgelegd. De Oostergasfabriek werd alleen nog gebruikt als gasdistributiecentrum. De vrijgekomen gebouwen kregen een nieuwe bestemming. Voor zover mij bekend, zijn toen alleen de woning van de directeur en de watertoren afgebroken. Later volgden ook de gashouder.
Ga voor deel 2 naar De toekomst van de Oostergasfabriek
TERUG NAAR ALLE POLDERWEGVERHALEN