Als jongen van zeventien solliciteerde ik 43 jaar geleden bij herenmodezaak โde Winterโ op Javastraat nummer 8. Er waren toen 15 โde Winterโ filialen. Omdat het een kinderrijk gezin was, werd 30 jaar geleden een verdeling van taken gemaakt. Daarvoor heette de zaak โThe Seven Brothersโ, maar nadat eentje dood ging is het โGebroeders de Winterโ geworden.
Toen ik er ging werken was Rademaker de chef. Hij had de zaak โRadรฉmodeโ genoemd. Ik heb twaalf en een half jaar voor Rademaker gewerkt. Toen hij de zaak overnam van de Winter moest ik weggegaan, omdat er niet genoeg geld was om mij te betalen.
Daarna heb ik allerlei werkzaamheden gedaan, waaronder voor de bankgirocentrale en een verzekeringsmaatschappij. Drie en een half jaar heb ik een zaak gehad op de Bos en Lommerweg. Na die tijd zijn we voor onszelf begonnen. Ik had gehoord dat Rademaker vijfenzestig was geworden en wilde stoppen met werken. Toen heb ik de winkel van hem overgenomen en ben ik na twintig jaar teruggekomen op Javastraat nummer 8.
Op het uithangbord staat โMelkaโ, dat is een Zweeds herenmodemerk dat wij verkopen, maar we verkopen ook andere merken. Op de gevel staat de naam van de winkel. In 1984 veranderden we de naam in RW Mode, voor Ria & Wim. Ria is mijn vrouw. Inmiddels zijn we 34 jaar getrouwd. Twintig jaar terug zat zij op een kantoor. We besloten om te trouwen en om samen een zaak op te zetten.
Terug in de Javastraat
Na twintig jaar kon ik de winkel overnemen en kwam ik terug op de Javastraat.
Op de muur boven het bord van RW Herenmode is in 2003 de oude naam 'Gebr. de Winter' nog net leesbaar.
11090 keer bekeken
Bekijk meer afbeeldingen