– Het viaduct in de Linnaeusstraat ligt sinds april 1939 in, het op hoog talud gelegen, trein-baanvak tussen Muiderpoortstation en Amstelstation. Eens kruisde de trambaan van de Gooische Tramweg Maatschappij bereden door de Gooische moordenaar richting Laren, hier het spoor. De spoorwegbomen waren vaak gesloten. Aan de westkant hiervan ligt de Tugelaweg, begin van de Afrikanerbuurt. Hier was indertijd ook een kleine ijsbaan als het tenminste voldoende vroor.
– De verbinding tussen het centrum van Amsterdam en de Watergraafsmeer werd sinds juli 1940 onderhouden door tram 9 en sinds 2018 door tram19. Door het viaduct werd de Watergraafsmeer beter bereikbaar vanuit Amsterdam stad. Lang wachten tot de spoorbomen open gingen, was voorbij. De tramlijn kon in 1990 door getrokken worden naar Diemen.
– Helaas waren er ook ernstige gevolgen. Door het talud, gereed in 1939, werd de Transvaalbuurt geheel, aan alle kanten, geïsoleerd. Aan de zuidkant is immers de Ringvaart en westelijk is de Wibautstraat met spoorlijn. Deze ontstane isolatie had verschrikkelijke gevolgen in de oorlog. Duitsers konden de buurt geheel afsluiten. Geen buurt in Amsterdam-Oost werd zwaarder door de oorlog getroffen dan de Transvaalbuurt. De combinatie van veel Joodse bewoners en de geisoleerde ligging waren fataal.
Er werden veel razzia's gehouden en duizenden Joden werden weggevoerd, over de trambaan heen en langs het talud, richting het nabijgelegen Muiderpoortstation en vandaar naar Westerbork.
Deze rampzalige gevolgen hadden de planmakers niet voorzien, zij hadden alleen gedacht aan een verbetering voor het verkeer.