Keulse vaart en Weesperzijde

Deel 2 van een serie

Verteller: Jan Dijk
Auteur: Jan Dijk
Weespertrekvaart


De Weespertrekvaart, eerst Weespervaart, vormt hier een deel van de ringvaart van de Watergraafsmeer en was dus bestemd voor de trekschuit. Vijf jaar na inpoldering en drooglegging van 1629 had de ringvaart in dit gedeelte al die naam. Hij voer via Diemerbrug (nu het centrum van Diemen) langs andere waterwegen door tot Weesp. Bijna twee eeuwen heeft hij dienst gedaan. Kon je na dijkdoorbraken algauw met trekpaarden over de dijk heen? Het verkeer moest doorgaan, toen ook al. De trekschuit gaf al die jaren vorm aan het allerbeste verkeerssysteem binnen Europa.

Weespertrekvaart (Keulsevaart) - 1912 .<br />Foto: Jan van Deudekom

Weespertrekvaart (Keulsevaart) - 1912 .
Foto: Jan van Deudekom

Alle rechten voorbehouden

 

In 1821 werd de gehele Weespertrekvaart op zich weer onderdeel van de Keulse Vaart, een doorgaande vaart voor groter zeilverkeer van Amsterdam naar de Lek, aangelegd op aandringen van Koning Willem I, de kanalenkoning. Daartoe werd de vaart tweemaal zo diep en ook breder gemaakt. In het dorpscentrum van Diemen splitste zich ongeveer ter hoogte van de Ouddiemerlaan de Muidertrekvaart af van de Weespertrekvaart (later dus Keulse Vaart). De laatste passeerde verderop waar nu de begraafplaats van Driemond is langs twee stromen de driesprong bij buitenhuis Driemond, ontworpen door de beroemde architect Vingboons. Daar was tot 1759 de fontein met de drie stroomgoden die daarna passanten langs onze Middelwech begroette voor Huize Frankendael. Bij Driemond bevond hij zich achter de achtervijver, zodat de bewoners er vanaf hun terras mooi op konden uitkijken. De kleinste van de drie stroomgoden staat voor de Smal Weesp, het jongetje op de dolfijn (kijk even); sinds hij onderdeel is van de Keulse Vaart is die gekanaliseerd, breder.

De straat Keulse Vaart, die sinds een paar jaar in Diemen parallel loopt aan de hoofdweg voorbij het spoorviaduct, loopt dus niet langs de vroegere Keulse Vaart, voor zover een lezer dat al dacht, maar langs een klein stukje van de Muidertrekvaart dat daar ergens nog moet zijn; dichterbij Muiden ligt, verbreed ten behoeve van de kruitfabriek, de rest van die vaart.

In dezelfde buurt van Diemen ligt nu ook de straat Weesperzandpad.

Met de opkomst van de stoomvaart kort daarna was de Keulse Vaart aan de kleine kant. Na de opening van het Noordzeekanaal moest er een betere scheepvaartverbinding komen met het achterland. Het Merwedekanaal (met het accent op de tweede lettergreep) kruiste de Lek naar de Merwede (accent op de eerste lettergreep) in Zuid-Holland. Het opende in 1896 en nam de transportfunctie op zich. Overal in het land werden bredere kanalen aangelegd.

Het werd te onzent nooit Keulsezijde of Meersezijde. Het was en blijft Weesperzijde, hoe onlogisch ook inmiddels.

 

Lees ook: Weesperzijde met De Wetbuurt enWEESPERZIJDE, WEESPERTREKVAART EN KEULSE VAART

 

 

 

 

Alle rechten voorbehouden

102 keer bekeken

Bekijk meer afbeeldingen

Over de Weespertrekvaart .<br />Foto: Jo Haen ©

Over de Weespertrekvaart .
Foto: Jo Haen ©

Alle rechten voorbehouden
Weespertrekvaart Foto: Beeldbank Stadsarchief Amsterdam

Weespertrekvaart Foto: Beeldbank Stadsarchief Amsterdam

Alle rechten voorbehouden
De Keulse Vaart oftewel de Weespertrekvaart. .<br />Hier klom Nico op de zandschuiten die richting Amstel voeren.

De Keulse Vaart oftewel de Weespertrekvaart. .
Hier klom Nico op de zandschuiten die richting Amstel voeren.

Alle rechten voorbehouden

Geen reacties

Voeg je reactie toe