Een wanstaltige aanbouw
Op de zoveelste informatieavond, 16 oktober 2018, begreep ik het opeens. Naast het opgeknapte Pompengebouw is een grijze hoek aangebouwd. Naar mijn smaak een wanstaltig bouwsel dat niet past. Het oude Insulindehuisje is zogenaamd in oude staat herbouwd, maar daar is weinig van terug te zien. In augustus is hier op nummer 83D Bruut Brouwcafé geopend (zie Heropening Insulindehuisje).
Een stadsdeelmedewerkster verklaarde dat ‘alles mag’ (binnen de spelregels) en dat deze aanpak een unicum is. Het komt voort uit de ‘crisis’ waarin niemand meer geïnteresseerd leek in dit stukje Amsterdam. De vrijheid zou bouwers interesseren.
Er zijn dus nog heel wat verrassingen mogelijk.
Intussen worden de plannen en uitwerkingen steeds concreter. Op deze informatieavond stonden drie punten op het programma: voorlopig ontwerp kavel 3.2, 4 en 5, voorlopig ontwerp school, heiwerkzaamheden kavel 1.3. (zie Kavelindeling)
Milieu
Verrassend vond ik alle milieuaspecten: Op de informatieborden met tekeningen en foto’s zag ik groene daken, bijvoorbeeld op de oude douaneloods waar nu The Harbour Club zit. En zonnepanelen op het nieuw te bouwen blok, kavel 1.3 (zie Kavel 1.3 parkeerplaats van The Harbour Club) op het voormalige parkeerterrein naast de loods. Van de voorlichter van Amvest vernam ik dat de verwarming van de blokken met circa 400 woningen (160 woningen volgens de website) via water zal gaan. Uit de Entrepothaven zal water worden opgepompt dat genoeg verwarming en koeling zal bieden aan bijna alle woningen. Gemiddeld zal voor slechts 17 woningen aanvullend gas nodig zijn.
De verwarming van de nieuwbouw op de kop van het eiland zal op frituurvet gaan, wat volgens de voorlichter nog ‘duurzamer’ zal zijn.
Het nieuwe schoolgebouw, dat op het huidige terrein van de afvalcentrale komt (zie Basisschool op locatie Afvalpunt), zal grotendeels geïsoleerd worden tegen geluidsoverlast van Kapteijn Metaalrecycling op het Zeeburgerpad, met ramen die niet open kunnen, een blinde muur aan de achterzijde en installaties op het dak.
Aan de straatzijde (in dure termen ‘het maaiveld’) komt volgens de stadsdeelmedewerkster links van de weg een strook groen van 8 meter breed, met her en der bomen, struiken en bloemen. Aan de rechterzijde iets minder omdat daar ook parkeervakken en ondergrondse containers komen. Parkeren vindt voornamelijk onder de nieuwbouw plaats. De maximum snelheid op de Cruquiusweg wordt 30 km voor zowel langzaam- als snelverkeer, geen aparte fietsstroken.
“De verwachting is dat het gebied autoluw wordt”. Een mede-bezoekster van de informatieavond opperde dat de kinderen dus met de fiets naar school gebracht zullen worden. Ze vroeg zich af of er rekening wordt gehouden met zoveel fietsen en fietsers. Het antwoord bleef in de lucht hangen.
Kortom, het blijft spannend.
(zie ook Cruquiuseiland, Cruquiusnieuwbouw, Ontwikkeling oostzijde Cruquiuseiland)