Cruquiusnieuwbouw

Zij wonen daar anti-kraak. “Het duurt nog wel even”

Verteller: Fleur Lis
Auteur: Fleur Lis

Op de informatieavond : parkeervakken en een tweezijdig fietspad.

Voor de Zeeburgerkade komt een wandelpromenade bij de gele paaltjes in het water

Voor de Zeeburgerkade komt een wandelpromenade bij de gele paaltjes in het water

 

 

“Het duurt nog wel even”

 

De laatste vrijdag van de lente, even na tienen, valt de avond zonder noemenswaardige schoonheid. Aan de Zeeburgerkade komt geroezemoes van een grote menigte me tegemoet. Feest aan de overkant? Het Suikerfeest is aangebroken, het weekend staat voor de deur en het is zacht weer. Maar nee, het geluid zwelt aan naarmate ik The Harbour Club nader.

 Op de Th. K. van Lohuizenlaan rijden taxibusjes af en aan, zelfs een touringcarbus verlaat het feestgedruis.Gisteravond was het rustig op de kade toen ik naar de informatieavond over het Cruquiusgebied ging. Er zijn ook een aantal bewoners van de Van der Meijlaan, parallel aan de Van Lohuizenlaan. Zij willen meer weten over de plannen voor hun straat. Zij maken immers de veranderingen voor hun deur mee:

De eindhalte van bus 22 is opgeheven; De kale vlakte aan de overkant is na Blije Buren nu bewoond door statushouders en studenten; Betonwagens rijden niet meer en het zal niet lang duren of de vuilniswagens zijn ook verleden tijd; Zes dagen per week wordt met man en macht aan het Kopgebouw, een groot hotel, gewerkt; Het verkeer van en naar het Cruquiusgebied neemt gestaag toe; En ’s avonds vervuilen dealers en hun klanten, verjaagd door cameratoezicht in de Indische Buurt, de stoep voor hun deur.

Straks gaat de Th. K. van Lohuizenlaan op de schop. Op de informatieavond staat een paneel met de plannen: parkeervakken en een tweezijdig fietspad voor de flats aan de Van der Meijlaan, een rij bomen en volkstuintjes; De weg wordt twee banen met een groenstrook ertussen en de rotonde wordt een T-kruising. Ik hoor links en rechts mensen hun twijfels uiten over de veiligheid van deze kruising en onvrede over het uitblijven van openbaar vervoer. Verder zijn de geluiden over de geplande nieuwbouw in het Cruquiusgebied overwegend positief. De waterkant wordt benut. Er komt een wandelpromenade langs de Zeeburgerkade, een vlonder bij de inham van het Sigmaterrein, een fietsbrug naar de Nieuwevaartweg. Waar nu de loods van Cru staat, komen drie grote bruine woon- en werkgebouwen in de stijl van Londense Pakhuizen (deelgebied 6) en daarachter, aan de kant van het kanaal wordt een loods omgebouwd tot ‘Schaftlokaal’. Behoud van het industriële karakter.

 Op weg naar huis passeer ik twee fietsers en hoor ik de jongens over de Sigmafabriek zeggen: dit zal wel verdwijnen. Enthousiast vertel ik ze dat de fabriek als monument bestempeld is en blijft staan, met extra bouwlagen erop. Maar dat het gebouw links, het voormalige laboratorium en de dienstwoning, zal moeten wijken voor nieuwbouw. En misschien ook de lakstokerij aan de achterzijde. Geïnteresseerd vragen ze of ik weet van de planning van nieuwbouw op de kop van het schiereiland. Zij wonen daar anti-kraak. Hoewel ik het antwoord schuldig moet blijven, reageren ze optimistisch: “Ze kunnen wel willen bouwen, maar er is van alles tekort, materiaal en mankracht. Dus, het duurt nog wel even”.

 

Informatie over de architectuur van de voormalige Sigmafabriek: https://020apps.nl/wederopbouw/Cruquiusweg/102A

Voorlopig ontwerp Van Lohuizenlaan, reageren tot 7 juli 2018: file:///C:/Users/Marga/Downloads/vooropig_ontwerp_van_lohuizenlaan_web%20(2).pdf

Bouwplannen per kavel:

https://www.amsterdam.nl/projecten/cruquiusgebied/kavel/

voormalig schaftlokaal:

https://vorm.nl/nieuws/samenwerkingsovereenkomst-cruquius

 

 

Alle rechten voorbehouden

647 keer bekeken

Bekijk meer afbeeldingen

Paneel met rechts het nieuwe ontwerp van de Th. K. van Lohuizenlaan

Paneel met rechts het nieuwe ontwerp van de Th. K. van Lohuizenlaan

De huidige Van Lohuizenlaan vanaf de kruising met de Van der Meijlaan, met rotonde en Kopgebouw aan het eind

De huidige Van Lohuizenlaan vanaf de kruising met de Van der Meijlaan, met rotonde en Kopgebouw aan het eind

Voormalige Sigma-laboratorium en dienstwoning op de hoek Cruquiusweg en Nieuwevaartweg die zal verdwijnen

Voormalige Sigma-laboratorium en dienstwoning op de hoek Cruquiusweg en Nieuwevaartweg die zal verdwijnen

Te renoveren voormalig schaftlokaal van de locomotieven-werkplaats van firma Orenstein en Koppel,  achter de loods waar nu Cru in zit, Cruquiusweg 140

Te renoveren voormalig schaftlokaal van de locomotieven-werkplaats van firma Orenstein en Koppel, achter de loods waar nu Cru in zit, Cruquiusweg 140

3 reacties

Voeg je reactie toe
Ir. Max Winkeler

Nostalgie

In dat laboratorium heb ik nog gewerkt. Elke dag met de fiets van het Centraal Station naar het lab in regen wind en sneeuw over de open Cruquiusweg. Dat ik deze photo nog mag zien nu ik al 40 jaar in de Verenigde Staten woon.

Corrie Groen- Pickhard

Metamorfose Cruquiuseiland

Leuk dat je verder gaat met de verslaglegging van de metamorfose van het Cruquiuseiland Fleur.

Goed stuk.

Corrie