Ā
Ā
āHet duurt nog wel evenā
Ā
Ā Op de Th. K. van Lohuizenlaan rijden taxibusjes af en aan, zelfs een touringcarbus verlaat het feestgedruis.Gisteravond was het rustig op de kade toen ik naar de informatieavond over het Cruquiusgebied ging. Er zijn ook een aantal bewoners van de Van der Meijlaan, parallel aan de Van Lohuizenlaan. Zij willen meer weten over de plannen voor hun straat. Zij maken immers de veranderingen voor hun deur mee:
De eindhalte van bus 22 is opgeheven; De kale vlakte aan de overkant is na Blije Buren nu bewoond door statushouders en studenten; Betonwagens rijden niet meer en het zal niet lang duren of de vuilniswagens zijn ook verleden tijd; Zes dagen per week wordt met man en macht aan het Kopgebouw, een groot hotel, gewerkt; Het verkeer van en naar het Cruquiusgebied neemt gestaag toe; En ās avonds vervuilen dealers en hun klanten, verjaagd door cameratoezicht in de Indische Buurt, de stoep voor hun deur.
Straks gaat de Th. K. van Lohuizenlaan op de schop. Op de informatieavond staat een paneel met de plannen: parkeervakken en een tweezijdig fietspad voor de flats aan de Van der Meijlaan, een rij bomen en volkstuintjes; De weg wordt twee banen met een groenstrook ertussen en de rotonde wordt een T-kruising. Ik hoor links en rechts mensen hun twijfels uiten over de veiligheid van deze kruising en onvrede over het uitblijven van openbaar vervoer. Verder zijn de geluiden over de geplande nieuwbouw in het Cruquiusgebied overwegend positief. De waterkant wordt benut. Er komt een wandelpromenade langs de Zeeburgerkade, een vlonder bij de inham van het Sigmaterrein, een fietsbrug naar de Nieuwevaartweg. Waar nu de loods van Cru staat, komen drie grote bruine woon- en werkgebouwen in de stijl van Londense Pakhuizen (deelgebied 6) en daarachter, aan de kant van het kanaal wordt een loods omgebouwd tot āSchaftlokaalā. Behoud van het industriĆ«le karakter.
Ā Op weg naar huis passeer ik twee fietsers en hoor ik de jongens over de Sigmafabriek zeggen: dit zal wel verdwijnen. Enthousiast vertel ik ze dat de fabriek als monument bestempeld is en blijft staan, met extra bouwlagen erop. Maar dat het gebouw links, het voormalige laboratorium en de dienstwoning, zal moeten wijken voor nieuwbouw. En misschien ook de lakstokerij aan de achterzijde. GeĆÆnteresseerd vragen ze of ik weet van de planning van nieuwbouw op de kop van het schiereiland. Zij wonen daar anti-kraak. Hoewel ik het antwoord schuldig moet blijven, reageren ze optimistisch: āZe kunnen wel willen bouwen, maar er is van alles tekort, materiaal en mankracht. Dus, het duurt nog wel evenā.
Ā
Informatie over de architectuur van de voormalige Sigmafabriek: https://020apps.nl/wederopbouw/Cruquiusweg/102A
Voorlopig ontwerp Van Lohuizenlaan, reageren tot 7 juli 2018: file:///C:/Users/Marga/Downloads/vooropig_ontwerp_van_lohuizenlaan_web%20(2).pdf
Bouwplannen per kavel:
https://www.amsterdam.nl/projecten/cruquiusgebied/kavel/
voormalig schaftlokaal:
https://vorm.nl/nieuws/samenwerkingsovereenkomst-cruquius
Ā
Ā