Aan de monding van het Amsterdam Rijnkanaal

Indische Buurt , Flevopark

De geschiedenis van het scheepvaartkanaal langs Amsterdam-Oost

weghalen van het sluiseiland de bocht in het amsterdam-rijnkanaal

weghalen van het sluiseiland de bocht in het amsterdam-rijnkanaal Door: Corrie Groen- Pickhard

Alle rechten voorbehouden

Aan de monding van het Amsterdam Rijnkanaal.

Heel breed, bijna te breed zie ik in de kille juniwind het schip 'Vrido II' uit Lemmer door de grote, 12 meter wijde sluis van Vianen glijden. Het bijna 90 meter lange schip, breed 11.45 meter vaart over het Merwedekanaal naar de Lek.

Het Merwedekanaal is gegraven tussen 1880 en 1892 als een vaarweg tussen Amsterdam-IJ, Utrecht, Vianen, tot Gorinchem -Boven Merwede, de voortzetting van de Waal. Al spoedig bleek het kanaal te smal voor de breder wordende schepen en het groeiende aantal vaarten. Pas in 1931 werd bij wet besloten een breder en dieper kanaal te graven met een wel is waar langer maar sneller traject naar Duitsland. Het Amsterdam-Rijnkanaal loopt van zijn monding in het IJ via Utrecht en Wijk bij Duurstede tot Tiel-de Waal, 72 kilometers lang. Door de oorlogsomstandigheden kon het hele kanaal pas geopend worden in 1952.

In Amsterdam Oost zijn anno 2015 deze ontwikkelingen wat moeilijk waar te nemen. De monding van het kanaal bevindt zich tussen het Venetiëhof en de Zuider IJdijk.
Het IJ-buurtveer vanaf het Levantplein steekt de monding over.
De Amsterdamse Brug [1957] gaat over het kanaal. Op de brug rechts kijkend zie ik aan de noordzijde camping Zeeburg liggen. Ik kom graag in dit deel van Oost, dat niet alleen ons Oost is maar trouwens echt Holland is. Langs de oevers gaan liefhebbers een visje vangen, picknicken en zonnebaden. Fietsers kunnen de 780 meter lange Nesciobrug turnen naar IJburg. Bewoners van het Flevohuis maken er een wandeling. Flevopark en zwembad zijn vlakbij.
Volgens een gegeven op internet is het Amsterdam Rijnkanaal het drukst bevaren kanaal ter wereld. Een scheeps-combi in de duwvaart, scheepvaarts-klasse VIb, maximale breedte 22,80 meter en duwend 2x2 bakken, laadvermogen maximaal 12000 ton
kan vanuit het Oostelijk Havengebied snel en ruim Tiel-de Waal bereiken op weg naar Duitsland-Ruhrgebied. Een wijdere doorvaart is verkregen door verwijdering van het sluiseiland Zeeburg [2014]. In 2015 ga ik op een zonnige dag graag recreëren aan de natuurvriendelijke oevers. Amsterdam kan trots zijn op dit deel van Oost.

Info:
IJ-Buurtveer zie Move-Amsterdam.nl
Merwedekamaal/Amsterdam Rijnkanaal zie Rijkswaterstaat.nl

Tip:
natuurvriendelijke oevers
http://www.rws.nl/water/plannen_en_projecten/vaarwegen/amsterdam_rijnkanaal/verwijderen_eiland_zeeburg_en_aanleg_natuur_vriendelijke_oever/index.aspxo
http://www.scheepvaartkrant.nl/

Alle rechten voorbehouden

1374 keer bekeken

Bekijk meer afbeeldingen

ontwerp ontwerp monding merwedekanaal

ontwerp ontwerp monding merwedekanaal

Alle rechten voorbehouden
info-tekst uit de krant bij het 100-jarig bestaan

info-tekst uit de krant bij het 100-jarig bestaan

Alle rechten voorbehouden

Geen reacties

Voeg je reactie toe