Kraakpand De Blaaskop, meer dan alleen wonen

Verteller: Jasper Schneider
Auteur: Kiek Bosch
Blasiusstraat, Oosterparkbuurt

In de gemeenschappelijke tuin werden theaterspektakels gehouden. Mensen konden dan geriefelijk vanaf hun eigen balkon de voorstelling bekijken.

"De beroemde en beruchte 'Agenda voor Tuig zoals Wij' van 1980" die gedrukt werd door grafisch collectief 'No Pictures Please'.<br />De agenda is door Machteld van Tiel geschonken aan het Amsterdamsโ€ฆ

"De beroemde en beruchte 'Agenda voor Tuig zoals Wij' van 1980" die gedrukt werd door grafisch collectief 'No Pictures Please'.
De agenda is door Machteld van Tiel geschonken aan het Amsterdamsโ€ฆ

Copyrights: Alle rechten voorbehouden

Begin jaren tachtig woonde ik in โ€˜de Blaaskopโ€™, een kraakpand tussen de Ruischstraat en de Blasiusstraat, ter hoogte van de Wibautstraat. Het hele blok werd gekraakt en op รฉรฉn huis na in dezelfde kleur geschilderd. Aan de achterkant maakten we een grote tuin. Zo hadden we een grote ruimte waar niet alleen geleefd werd, maar vooral ook van alles gebeurde. Er was een doka en een zeefdrukkerij. Op vrijdagavond werd er gezamenlijk gekookt en gegeten. Soms authentieke Italiaanse gerechten als Italianen op visite het idee kregen dat zij een bijdrage moesten leveren. In de gemeenschappelijke tuin werden theaterspektakels gehouden. Mensen konden dan geriefelijk vanaf hun eigen balkon de voorstelling bekijken.

Ik had samen met anderen een grafisch collectief in het pand, โ€˜No Pictures Pleaseโ€™. Die zat gedeeltelijk boven de bakker zodat de geuren van vers brood naar binnen circuleerde. Met zโ€™n tienen vergaderden we urenlang over wat we wel en niet wilden drukken. Zo drukten we niets voor de Internationale Communistische Stroming omdat die beter op zโ€™n plaats was in 1890, maar wel de kraakkrant, affiches tegen ontruimingen, tegen kernenergie, voor het bevrijdingsfonds Komitee Zuidelijk Afrika, affiches van Zuid-Amerikaanse vluchtelingen en natuurlijk de beroemde en beruchte โ€˜Agenda voor Tuig zoals Wijโ€™ van 1980.

Copyrights: Alle rechten voorbehouden

4427 keer bekeken

Bekijk meer afbeeldingen

Wibautstraat 53-67 - De Blaaskop na de ontruiming. (Stadsarchief)
Wibautstraat 53-67 - De Blaaskop na de ontruiming.

2 reacties

Voeg je reactie toe
null

hennie

Jรƒโ€ฐEEEEE Jasper,
Dat is heeeel lang geleden. Ik weet niet of je deze site nog bijhoudt of dat het al een heel oudje is, gezien de laatste notities WEL DUS.
Verdomme het leek me zo leuk om iets van je
te horen maar ja dan ga ik maar weer verder zoeken. Misschien bij Wijnand.

Visitor

Margreet de Vries

Leuk om even te lezen hoe de sfeer in de Blaaskop toen was.Ik geniet nu van de nieuwbouw en we proberen het met de buren iets gezelliger te krijgen. Is er geen grote brand geweest daar?