Dappermarktkoopman Ed Wijnberg, daar noem je iemand. Klanten prijzen zijn exclusieve stoffen, collega’s zijn inzet voor hun belangen. Daarenboven is Ed een begaafd goede-doelen-muzikant en dito sportman. Hij kan trommelen als de beste en zijn zwemvaardigheid is boven alle lof verheven. Dat zit zo. Rond 1995 heerste er onvrede bij de marktondernemers. De belangenvereniging leidde een slapend bestaan. Om die nu nieuw leven in te blazen; dat zou een kwestie van te lange adem worden. Dan maar een nieuwe opgericht: de BMD, de Belangenvereniging Marktondernemers Dapperstraat. "Voor mezelf ben ik niet zo’n grote-tromfiguur. Wel voor het goede doel," zegt Ed. Hij werd meteen als voorzitter van de club naar voren geschoven. Rond de eeuwwisseling werd een beroep gedaan op Eds zwemkunst. Het stadsdeel wilde voor de onderhandelingen de BMD, de kraamzetter en de winkeliersvereniging als één gesprekspartner zien. Het SOP, het Strategisch Ontwikkelings Plan, werd geboren. Ed dook onvervaard in het ruime SOP. Aanvankelijk dook hij gretig in het diepe, maar voelde zich langzaam kopje ondergaan bij al die mooie tekentafelplannen van ingehuurde externe adviseurs. "Maar van de markt hadden ze echt geen kaas gegeten," zegt Ed, "Ze deden niet wat wij wilden."
Het leven op de markt gaat echter door, in voor- en tegenspoed. De individuele marktondernemer heeft te maken met indelingswetten, reglementering en verordeningen; hij kan ziek worden, vervanging moeten regelen of zelfs plaatsoverdracht. Ed zag het gat in de markt en dook ten tweeden male erin, want marktondernemers laten elkaar niet zo gauw in de steek. Ed zette zijn eigen adviesbureau op. "D’r blijven altijd mazen in de regelgeving. Dat is mooi," glundert de waterrot, "want daar kun je doorheen zwemmen." En dat zijn bureau Montevino heet, zal niemand verbazen die op school zijn lessen Latijn aandachtig heeft gevolgd. In vino veritas! Nomen est omen!
Ed duikt erin en komt weer boven
Voor mezelf ben ik niet zo'n grote-tromfiguur. Voor het goede doel wel.
1866 keer bekeken