Tijd is een schaars artikel in deze jachtige tijden. Gelukkig: Henk de Bok heeft alle tijd van de wereld, vastgelegd in een deels degelijk, deels flonkerend assortiment horloges. Waarom die tweedeling? Omdat Henk voornamelijk twee soorten klanten onderscheidt. "Turkse mensen willen degelijk spul. Marokkaanse meisjes zijn helemaal verwesterd. Die houden meer van modeklokjes met streepjes en dat soort dingen. Als het maar lekker glimt."
Klanten lokken is geen kunst. "Iedereen kan op de markt staan." Klanten houden is andere — voor Henk gesneden - koek. "Ik heb altijd gekozen voor de betere service. Daar komen de mensen voor terug." Dat is hard nodig ook: "Mensen kopen minder dan vroeger. Ze zijn kritischer geworden, omdat ze minder geld hebben." Gelukkig heeft Henk nog een geheim, maar goedaardig en doeltreffend wapen achter de hand: zijn vrouw Mary. Ze is in de Dapperbuurt opgegroeid, kent er een heleboel mensen en houdt zelfs op vakantie in den vreemde haar Markt-, market- of marché-gevoel op peil. "Mary is een echt marktmens", zegt Henk bewonderend, "Ik ben er maar zo ingerold". Van oorsprong is hij goudsmid. Maar ja, om nou je hele leven tussen vier muren kettinkjes te smeden, dat is ook zo wat. "Ik had het wel gezien achter de werkbank."
Tot aan zijn 65-ste heeft Henk nog een stuk of wat jaartjes te gaan. Dat zal hij volbrengen. "Als je iets wilt bereiken, moet je ervoor gaan." Time is on his hand. Hij kijkt op zijn polshorloge. "Vroeger was het gezelliger. Kon je nog eens een geintje maken. Nu moet je je meer aanpassen," zegt Henk, "Dat doe ik ook. Ik sta hier tenslotte voor mijn brood." Nog 13 jaar tot aan zijn pensioen. Die tijd zal hij wel uitdienen. Van een man van de klok kun je niet anders verwachten.
Henk de Bok gunt iedereen zijn tijd
Klanten lokken is geen kunst, klanten houden wel.
2523 keer bekeken