Op 4 december was er weer een workshop, deze keer ging het over Arabische Kalligrafie. Kalligrafie is schoonschrift en zelf associeer ik het meteen met Chinese Kalligrafie, een kunst die in hoog aanzien stond in het Oude China. Eeuwen later werd het ook in de Arabische taal een vorm van kunst. Fatima Maria Bourri geeft ons vandaag een introductie in deze kunst en alle deelnemers gaan ermee oefenen. De bedoeling is dat in een volgende sessie een klein kunstwerk gemaakt wordt. Fatima Maria werkt op de Hogeschool van Amsterdam, kalligrafie is een wat uit de hand gelopen hobby van haar. Zelfs op haar fraai gekleurde hoofddoek staan Arabische letters in schoonschrift.
Ze vertelt ons kort iets over het Arabisch, dat net als de andere Semitische talen, van rechts naar links wordt geschreven en 29 letters kent, allemaal medeklinkers. De klinkers zijn - voor het gemakkelijker lezen - later toegevoegd en staan als puntjes of kleine tekentjes boven of onder de letter. Er bestaat een bekend gezegde dat luidt; 'Het schrift is de tong van de hand'. We discussiëren even of het niet logischer is om te zeggen dat het schrift de hand van de tong is, maar ja taal is vaak niet logisch.
Fatima Maria laat zien dat het schrijfgerei voor het schoonschrift van alles kan zijn, een schuin afgesneden stuk riet of bamboe, een penseel, een borduurnaald, lichtstralen of een ordinaire viltstift. De letters kunnen in de vorm van een ovaal, vierkant, cirkel of in een (dieren) silhouet gevormd worden, van alles is mogelijk om er een decoratie van te maken. Zo kan je toch een gebouw, een tekst, een kleed , een prent enzovoort versieren zonder het verbod op het maken van afbeeldingen te overtreden.
We gaan als eerste aan de slag om met behulp van een velletje overtrek papier de letters te schrijven, waarvoor we echt de tijd mogen nemen want het is volgens Fatima Maria ook een vorm van meditatie. De een heeft best al veel ervaring met het schrijven van de letters, de ander- zoals ik - doet het voor het eerst. Hoe je je schijfgerei vasthoudt - een beetje schuin en met wat meer of minder druk - maakt uit hoe soepel je de lijntjes kunt trekken. Er worden in deze kunst verschillende soorten inkt gebruikt waarvan de een meer aan het papier plakt dan de ander wat uiteraard ook weer andere vaardigheden vereist. Vervolgens gaan we de letters naschrijven zonder overtrekpapier. Als daar voldoende mee is geoefend krijgen we allemaal de letters van onze naam uitgereikt en mogen we een soort visite kaartje maken. Fatima Maria legt uit dat het meer is dan schrijven, je legt ook een stuk van jezelf vast. De meer ervarene onder ons slagen er al in om ook de namen van hun kinderen of andere geliefden te verwerken in het geheel. Aan het eind van de workshop liggen er heel fraaie kaartjes, de bedoeling is dat de volgende bijeenkomst tot echte kunstwerkjes zal leiden.