Een blikken gat

Opgroeien in de Dapperbuurt

In 1948 kwam ik in de Vrolikstraat 172 wonen met mijn alleenstaande moeder,ย  armoede de pest. Boven ons woonde de fam. Hesteren, een groente boer met de zaak aan de overkant van de straat. Benedenhuis de fam. Willemsen.

Prentbriefkaart van de Vrolikstraat in Amsterdam-Oost, ca. 1940.<br />Collectie Jaap van Velzen, Joods Historisch Museum.

Prentbriefkaart van de Vrolikstraat in Amsterdam-Oost, ca. 1940.
Collectie Jaap van Velzen, Joods Historisch Museum.

Copyrights: Alle rechten voorbehouden

In 1948 kwam ik in de Vrolikstraat 172 wonen met mijn alleenstaande moeder,ย  armoede de pest. Boven ons woonde de fam. Hesteren, een groente boer met de zaak aan de overkant van de straat. Benedenhuis de fam. Willemsen.

Een heerlijke latten zolder fijn om te spelen, 's avonds reed er dan de lichtjestrein over het spoor van het Muiderpoort richting Utrecht , prachtig mooi gezicht. Naast ons woonden mijn vriendje Hans Bosshart. Zijn vader had een Timmer bedrijf in de 3e Oosterpark straat vlak bij de Eikenweg en de Otter Knoll Stichting enย  vlak bij de snoepwinkel op de hoek Eikenweg /Eikenplein.

Ik mocht met Hans mee om in de zagerij te spelen en te timmeren. Bootjes maken o.a. Ook de sigaren zaak van Beenhakker was naast ons met Hannie en Gerrie Beenhakker (de witte). Aan de overzijde was de fietsenstalling vam Limpens en daarnaast de melkboer met een fietskar waarop aan de zijkant aan elke zijde een melkbus hing. Achter ons huizenblok tussen achterzijde huis en de spoordijk liep vroeger een spoorlijn van de Gooise tram met halte ter hoogte van de Eikenweg. Boven op de dijk reden de treinen van de spoorwegen. Op het land achter de huizen was het heerlijk spelen. Onder aan de dijk liep een sloot ondiep glashelder water en daarnaast allemaal zand tot aan de tuintjes van de woningen.

Ik weet nog goed ik had nieuwe sandalen gekregen het zullen wel afdankertjes geweest zijn maar ik was er blij mee, zo blij dat toen we stekelbaarsjes gingen vangen ik mijn sandalen heb uit getrokken en verstopt en begraven in het zand helaas heb ik ze niet meer terug gevonden. Thuis gekomen was mijn moeder daar niet blij mee, vroeger werden de matten nog geklopt met een mattenklopper, o ja JA, ook mijn zitvlak! Nu ik heb onderhand een , Gr Willem Kerk. reactie graag naar opaoma68@live.nl

Copyrights: Alle rechten voorbehouden

540 keer bekeken

Bekijk meer afbeeldingen

Gezien in noordoostelijke richting vanaf de spoorbrug tussen de Beukenweg en de Maritzstraat, met links huizen aan de Vrolikstraat en rechts huizen aan de Tugelaweg<br />Datering april 1938. Bron:โ€ฆ
Gezien in noordoostelijke richting vanaf deโ€ฆ

2 reacties

Voeg je reactie toe
Ben Heuer

Herkenning buurtleven 1946-1955

Ik heb veel herkenning in het verhaal over de Vrolijkstraat. De buurt was idd een soort van dorp, met zijn winkels en scholen en natuurlijk de Bonifatius kerk. Het Beukenplein was tien Het Winkelcentrum!! en de spoordijk was de grens met de afrikaanderwijk daar achter. Het OLVG was nog druk bevolkt met zusters nonnen met kappen op het hoofd. Er was een warme bakker recht tegeover de hoofdingang aan de 1e Oosterparkstraat, op luilakmorgen verkochten ze daar heerlijke luilakbollen.

s morgens heel vroeg, moest ik als misdienaar bij het olvg, ik denk 1949, al om 6 uur of half 7 de eerste mis dienen in de kapel, op weg daar naar toe kwam ik langs die bakker, wasr het dan heeeerlihk rook naar vers gebakken brood, ik drukte mijn neus dan tegen de ramen om de bakkers daar bezig te zien zijn. Het was een gezellige volksbuurt waar ik warme herinneringen aan heb. Ik woonde 3e Oosterparkstraat 47 II, boven een melkboer, aan de overkant was nog een melkboer, Boomars , daarnaast de fietsenstalling van ome Dorus, en een poelier de Vries, zoontje Tjeert met hele dikke brilleglazen heeft nog meegespeeld in een film met Kees Brusse. Op de hoek van het Iepenplein en de derde oosterparkstr. zat een kroeg, voor de ingang een zwaar ondoorzichtig gordijn, zodat je niet naar binnen kon kijken, daar kwamen gern "nette" mensen zei mijn moeder, alleen oude mannen, zij keek daar zeer afkeurend bij. Op straat was het zeer levendig met allerlei leveranciers die met karren , bakfietsen, autos, paard en wagen langs kwamen, zomers ook met Bosche Bollen, de visventer, venter met verse waar, ijscomannen en nog vele andere handelaren. Ook veel muzikanten, diverse draaiorgels, volendammer zangers in kostuum 3 of 4 man, oorlogsinvalide in driewielige fietskar met de hand aangedreven, die trompet speelde, ook straatzangers van diverse pluimage, en soms ook niet te vergeten de Mosselman.

Verder werd de straat en de stoep ook benut door de huisvrouwen om hun lopers en kleden te kloppen, dat moest wel voor 10 uur s morgens, anders kon je een bekeuring krijgen, vaak moest je dus na 10 uur op de uitkijk gaan staan of er geen juut aankwam en dan gingen ze toch nog ff matten kloppen!Als er iets loos was wer 5 x 8 gebeld, niemand sprak ooit over politie, het was Juut of 5 x 8, dat was het jargon,op de stoep werden ook de toenmalige voertuigen gerepareerd, dat waren toen vooral de fietsen en wat mij als jongetje bovenmatig intrigeerde, de motorfietsen. Auto s kwamen toen nog heel zelden voor, dat was iets voor rijke lui. Maar de motorfietsen waren rijkelijk aanwezig en daar mankeerde vask wat aan, ik heb al die merken toen gezien, matchles, bsa, triumph, lee enfield maar ook dkw, bmw, puch, ajs, harkey davidson, indian , victoria, jawa etc etc ik heb er vaak bij staan "kwijlen" zoo mooi leek mij dat om op zoiets te mogen rijden. Ik heette in die tijd Ben den Daas, later hoorde ik dat dat de naam van mij pleegvader was, in werkelijkheid heet ik Ben Heuer., ik woon sinds mijn 13e jaar al niet meer in Amsterdam, maar woon al vele jaren in het mooie noordhollandse Bergen.

ย 

ย 

Ruud van der Heide

Heel bekend

Geboren in 1942 op 379 3, in 1943 verhuisd naar de overkant 166 1, gewoond t/m 1960 militaire dienst, alles heel bekend, schele Hesteren heb ik heel veel gepest, ook zijn kar een doortrapper vaak naar de stalling gebracht, de melkboer was Pieleman je kon melk en kaas halen en op laten schrijven tot dat je niet meer kreeg want er moest eerst betaald worden.