Herkenningtekens van kleding.
Als ik in de avond ongeveer 10 uur naar huis kom, staat er meestal een groep jongens op het Steve Bikoplein onder het afdakje van het mozaiek-versierde speelhuisje. Regen, kou en wind? Het lijkt ze niet te deren. Kleding is gelijkvormig. Schoenen zijn sneakers. Capuchon hangt voor de ogen. Ik lees dat de trui met kap afstamt van Middeleeuwse klooster-kleding. Het geeft nu én toen mogelijkheden tot stille meditatie, geeft groepsgebondenheid en beschermt. Elkaar begrijpen**. Als grimmig kledingstuk heeft het een agressieve bijklank. 'Moeilijke' jongerengroepen zouden eenstemmig deze kleding aandoen.
Zoals hier blijkt, vertellen kleren een verhaal over de dragers.
'Kleding heeft altijd [on]bewust signalen afgegeven naar anderen. De tekens van de dracht zijn soms eeuwen oud en leven voort in onze huidige maatschappij'. Rouwkleding is een goed voorbeeld. Beroepen hebben hun eigen uniform. Via de angisa, hoofddoek, geven Surinaamse vrouwen 'geheime' boodschappen aan elkaar door. De manier van vouwen en het patroon zijn namelijk verschillend en dus betekenisvol. Denk maar aan het Keti Koti festival jaarlijks in het Oosterpark.
In de haven van Marken vind je de souvenirwinkel het 'Kijkhuisje van Sijtje Boes'. Je vindt er tulpen van hout, Marker stoffen, poppen in autenthieke klederdracht en imitatie-sierbandjes/linten per meter. Mijn vader, inkoper bij Pako, kocht de linten in Oostenrijk in. Het verving het kleurrijke originele Markens hand-borduurwerk op kleding en beddengoed, dat nu door Unesco* tot immatrieel erfgoed is verklaard. Want ook hier heeft kleding een eigen betekenis. Met Pasen dragen de vrouwen andere mouwen, zonder strepen, maar in effen kleur rood met gele wol-verbindingen. In rouw wordt geen gele, maar groene wol gebruikt. Initialen van de draagster zijn op de kledij geborduurd. Zo kennen we elkaar. Naam, status, levensfase ....
Van huis uit kreeg ik een zwak voor sierbandjes, die tegenwoordig maar sporadisch op de Dappermarkt te koop zijn. Een enkele keer vind ik er restanten, die ik dan prompt koop.
en verder:
- *In Roemenië en Bulgarije is de mannen-dans Călușari. De Căluș bestaat uit spel, parodie, gezang en rituele dans. / Dit meesterwerk is door Unesco* uitgeroepen tot Oraal en Immaterieeel Erfgoed van de Mensheid
- Klederdracht op Marken -FHD00Z03KKR 112360 203040.webm Auteur: 1925
- https://www.tweedehandswerk.nl/vernaaide-linten-van-marken . 'vernaaien' betekent op Marken 'borduren'
- http://www.needlesatwork.com/sampler-vernaaide-lintenrsquo-of-the-island-marken-the-netherlands.html
- ** Inclusie en diversiteit file:///C:/Users/dik/Desktop/Capuchon%20w/essay_inclusie_diversiteit.pdf
- https://www.youtube.com/watch?v=qEOrEti-KUI Geheugen-film over haven oost