Dit is een van de verhalen die eerder gepubliceerd zijn op de website "Buurtwinkels" van het Amsterdam Museum. De verhalen die in Oost spelen zijn overgeplaatst naar het Geheugen van Oost, vanwege sluiting van de oorspronkelijke website. Dit is een verhaal uit 2014. Er dreigde een bijzondere winkel uit Amsterdam te verdwijnen. Maar daar stak Barbara Wijnveld (1972) een stokje voor. Uit idealisme? “Nee”, zegt de nieuwe eigenaresse en kunstenares. “Gewoon, omdat ik het zo leuk vind om een winkel te runnen.” Maar ook: “omdat die jonge meiden van nu, die moeder worden, zich veel bewuster zijn van de wereld, van het belang van hergebruik”. “Het is heel belangrijk dat de winkel er is”.
'KIDS EN KOTERS AMSTERDAM' heette vóór 1 april 2014 ‘ENCANTADO Het Winkeltje’.Vertalingen vanuit het Spaans: ‘Hoe maakt u het?’, ‘Aangenaam’, ‘Betoverd’.
Je raakt hier inderdaad betoverd. Betoverd door al die kleurrijke spullen. “Hier vind je alles wat je voor baby’s en kinderen tegenwoordig nodig hebt.”, zegt Wijnveld. Alleen complete en kwalitatief goede tweedehands spullen, soms zelfs niet-gebruikte, nieuwe spullen die mensen van de hand willen doen. Wijnveld: “Voor weinig geld heb je veel. Je komt hier altijd vrolijk vandaan.” Bovendien verkoopt de winkel verkleedspullen. En voor kinderen tussen 0 en 17 jaar is er een kapster waar je voor een klein prijsje geknipt kunt worden.
In 2003 begon de eerste eigenares, Yvon Sattler, in haar woning op de hoek van de C. van Eesterenlaan met de verkoop van gebruikte maar goede baby- en kinderspullen. Dit liep zo goed dat zij een klein stukje verderop in de straat met een winkel begon. Maar na zoveel jaar wilde Sattler graag andere dingen gaan doen, en toen kwam Wijnveld in actie. Zij nam de winkel in april 2014 over.
De klanten zijn heel divers. Wijnveld: “Van huismoeder tot CEO’s (red. hoofddirecteuren). ‘Amsterdam is onze buurt’. Ze willen er wel voor om fietsen, omdat ze specifiek hiér wat willen halen. Wij zijn er voor de moeders die duurzaam denken. Als je kinderen hebt moet je ontzettend veel aanschaffen. Alles is zo tijdelijk. Je moet blijven kopen om je kind te voorzien in wat nodig is.”
De winkel heeft ook een sociale functie: “Op rustige tijden komen vrouwen soms wel twee uur rondsnuffelen. Lekker zonder de kinderen. Iedereen is hier graag. Maar we zijn geen buurthuis, hebben ook geen theehoek. We zijn een echte winkel.”
Iedereen kan goede, verkoopbare spullen inbrengen. De inbrenger krijgt 40% van de opbrengst. Wat binnen 10 weken niet verkocht is, gaat naar de klant terug of naar een Goed Doel.
Wijnveld: “De winkel loopt heel goed. En het is soms keihard werken, maar dat is het waard.”