Over haar bekering wordt tot ruim na 1945 gediscussieerd. In het dossier dat bij het Stadsarchief Amsterdam ligt, zit ook een brief van een notaris Peek. De brief is gedateerd op 15 januari 1952.
Deze notaris meldt dat hij een betrouwbare getuige heeft, die kan getuigen over de oprechtheid van Elisabeth om Katholiek te worden. Deze mejuffrouw Roovers heeft de ‘erflaatster’ namelijk gedurende ongeveer twee jaar onderricht gegeven om Katholiek te worden. Zij kan en wil getuigen in het Paleis van Justitie te Den Bosch.
Notaris Peek heeft nog een getuige, de opzichter van de Begraafplaats Buitenveldert. Helaas is deze verhinderd omdat op de dag van de rechtszitting zijn moeder wordt begraven. Hij is bereid om op een latere datum een verklaring af te leggen.
Aanvulling Frits
De keuze die zij heeft gemaakt, maakte voor de Duitse rassenwetten niets uit. Zij was een bleef Joods met al haar Joodse voorouders. Dat zij een identiteitskaart zou hebben zonder J kan alleen als het gaat om een vervalst persoonsbewijs. Met zo’n persoonsbewijs en met haar bijna oer-Hollandse naam zou zij toch wel veilig moeten zijn?
Haar Joodse familie
Elisabeth heeft haar Joodse familie, haar ouders en haar broers, niet verloochend. Zij heeft hen altijd gesteund en geholpen waar kon. Zeker nadat haar vader bij de eersten hoort die naar Duitsland wordt afgevoerd. Om te werken, werd gezegd, maar hij wordt al in september 1942 in Auschwitz vermoord.
Misschien dankzij haar contacten bij de Katholieke Kerk heeft ze een onderduik weten te regelen voor haar moeder en haar broers. Of is het mogelijk dat haar relatie met de bankier Karel van Lanschot daarbij een rol heeft gespeeld (zie verder)?
Want er gaat een gerucht dat zij een verhouding zou hebben met deze rijke bankier uit Den Bosch. Wat is hiervan waar?