Ringdijk 2

Een geschiedenis van de bedrijven die daar gevestigd waren

Verteller: Olga Zurel
Auteur: Olga Zurel
Ringdijk, Watergraafsmeer

Voor Olga Zurel vertellen de stenen in de gevel van Ringdijk 2 een heel verhaal over het bedrijf dat eens in de familie was.

Motorfiets Foto van vader van Olga in 1936 gemaakt.

Motorfiets Foto van vader van Olga in 1936 gemaakt.

Alle rechten voorbehouden

In 1912 heeft Isaac Zurel samen met Marten van der Molen het pand gekocht dat bestond uit een woonhuis, erf en garage aan de Ringdijk 2 . Samen vormden ze de firma van der Molen en Co : Handel in automobielen en onderdelen en verhuur en stalling van motorrijtuigen.

Martin van der Molen rijwielhandelaar had al 2 panden aan de Middenweg nrs 14 en 16 die ook in de vennootschap werden ingebracht. Er zouden aan de Ringdijk geen rijwielen verkocht worden.

In 1919 overleed de heer van der Molen en zijn weduwe mevrouw Hillechien Scherphuis nam zijn aandeel in de firma over, maar was geen handelende partij. In 1925 trad mevrouw Scherphuis geheel uit de firma die vanaf die tijd voortgezet werd door de heer Isaac Zurel , nog steeds onder de naam van der Molen en Co. De panden Middenweg 14 en 16 werden verhuurd aan de heer J. Knyff .

De zaken gingen goed. Er werden veel "Indian" motoren verkocht , soms stonden ze op een beurs zoals die in de RAI.

Na de oorlog was er van de zaak niet veel meer over. De heer Isaac Zurel was in de oorlog in een concentratiekamp in Duitsland overleden en zijn zoon Gerard Zurel werd , tot er officieël bericht kwam, bewindvoerder namens de familie. De "Indians" waren tijdens de oorlog op allerlei plekken in het land ondergebracht evenals de onderdelen. Men ging weer van start met de motorzaak maar het was moeilijk deze opnieuw op te bouwen.

Gerard begon op aandringen van Max Drukker op kleine schaal het vak uit te oefenen waarvoor hij was opgeleid : diamantair. Hij begon achter in de garage met een draaischijf om industriediamanten te slijpen en dat breidde zich uit. In 1951 werd de firma van der Molen opgeheven en het pand aan de Ringdijk verkocht aan de firma D. Drukker die er een fabriek en slijperij begon voor het maken van diamantgereedschappen. Het woonhuis en een garagebox werden verhuurd aan de heer W Wagner van de houthandel op Ringdijk 1a . De Fa van Doornik van de wijnhandel op Middenweg 10 huurde een dubbele box.
In de jaren 60 werd het pand te klein voor de diamantfirma en ging men verder onder de naam "Technodiamant" in een veel groter pand aan de Vredenhofweg in Amsterdam West

Alle rechten voorbehouden

1024 keer bekeken

Bekijk meer afbeeldingen

opa ies, chelly motortentoonstelling De tentoonstelling van Indian Motors omstreeks 1935-1938 in de RAI. Opa Ies is in het midden zichtbaar. De tentoonstelling van Indian Motors in de RAI ( omstreeks 1935-1938). Opa Ies is in het midden zichtbaar, naast hem zijn zuster die in 1939 naar Australië emigreerde.

opa ies, chelly motortentoonstelling De tentoonstelling van Indian Motors omstreeks 1935-1938 in de RAI. Opa Ies is in het midden zichtbaar. De tentoonstelling van Indian Motors in de RAI ( omstreeks 1935-1938). Opa Ies is in het midden zichtbaar, naast hem zijn zuster die in 1939 naar Australië emigreerde.

Alle rechten voorbehouden
Paul Bouquet

Stagiair bij D.Drukker

Heb in 1967/1968  gedurende 3 maanden als stagiair mogen werken bij D.Drukker via de heer Zurel.  Een zeer leerzame en prettige tijd om als U.T.S- er Werktuigbouwkunde ervaring op te doen. Toendertijd was D.Drukker toonaangevend in fabricage van diamantgereedschap.