Links passeer ik het “vierkante gat”. Eens heel lang geleden, heerlijk speelterrein voor mijn broertje. Hij ging daar zwemmen met vriendjes en maakte er een sport van om stiekem achter een schip te gaan hangen. Zo lieten ze zich dan naar het “Amsterdam -Rijnkanaal” slepen. Kleding bleef achter. En de politie maar zoeken naar de jongens! Nu varen er veel plezierboten door de Nieuwe Vaart, onder de in golven gebouwde flats door. (Entrepot-West). Ze zijn erg mooi om te zien en ruimtelijk gebouwd, met speelruimte, weinig groen dat wel, maar uitkijkend over het water is het, zeker in de zomer echt genieten. Woongenot is zo belangrijk, dat moet je koesteren!
Mijn weg vervolgend, steek ik over bij het zebrapad en wandel naar de overkant. Het huis, eigendom van de spoorwegen, is er nog. Ook de man die het al jaren huurt en er kippen en wat klein vee verzorgt woont er nog. En dan het “Kippenbruggetje” links, onze snelle verbinding vanuit de Kraijenhoffstraat naar de Indische buurt. Want dat was de kortste weg s ’avonds, naar mijn kinder operette en andere clubs van de naoorlogs opgerichte vereniging “Soenda”. Fijn dat we via dat kippenbruggetje konden lopen. En heel spannend, als er een trein langs denderde, maar het was veel korter!
Onder het spoor door, de Cruquiuskade op. Links nog steeds het water en voor me uit, “de Gooyer” nu dichterbij. De verandering is gigantisch! Rechts van mij, het terrein waar nu het “Funenpark“ is, stonden de loodsen van “Van Gend & Loos”.
De vrachtwagens (keurig in het gelid) stonden aan de Cruquiuskade). Een begrip voor alles wat vervoerd werd met vrachtwagens. Je kwam ze echt overal tegen!
Hier was het rangeerterrein voor de goederentreinen die vracht voor Van Gend & Loos en de pakhuizen van het Entrepotdok vervoerden. Bij van Gend & Loos werd dat gesorteerd in de loodsen en verspreid over het hele land, bezorgd. Het was een erg groot en bedrijvig terrein, het rangeren op zich was goed hoorbaar en voelbaar voor de huizen! De Pakhuizen aan de Handelskade, Sumatrakade en de Rietlanden, kregen hun waar weer van de schepen die door de havenarbeiders in ploegendienst werden gelost. Tegenwoordig worden die kades bewoond door veel hoogopgeleiden tweeverdieners denk ik. Misschien ook wat huurwoningen? Het meest toch wel koopwoningen. Heel duur!
Er was een onbewaakte spoorwegovergang, met een loopbrug over het spoor aan het begin van de Czaar Peterstraat. (Wel tot 1965). Boven op de brug in de rook staande zag je de goederentreinen links af richting het Entrepotdok en Douane kantoor gaan, (voor de ophaalbrug van het Kadijksplein).
Die pakhuizen zijn nu bewoond en het trein emplacement is bebouwd. Er was aan de Handelskade ook een rangeerterrein met een loopbrug over het spoor. Een spoorwachters- huisje, hoorde daar natuurlijk ook bij. Op dit voormalige rangeerterrein, (waar vanuit ook de “Veemarkt” werd bevoorraad) rijden nu de auto’s richting het Centraal Station en de “Piet Hein" tunnel.
Lees verder:
http://www.geheugenvanoost.nl/104087/nl/rollator-wandeling
http://www.geheugenvanoost.nl/104208/nl/kleuterjasjes-en-nieuw-jasje-voor-oud-gebouw