Dansschool Koehof

Schuifelen was streng verboden...

Schuifelen was streng verboden, maar menige liefde bloeide daar op en veel huwelijken vonden er hun oorsprong.

De Poort van Muiden in 1967. Op de 1e verdieping was de dansschool. Foto Stadsarchief Amsterdam

De Poort van Muiden in 1967. Op de 1e verdieping was de dansschool. Foto Stadsarchief Amsterdam Door: Anneke Koehof

Copyrights: Alle rechten voorbehouden

Mijn oom Jan woonde in de Wijttenbachstraat. Aan de muur hing een houten bordje met de zwierige letters โ€œDansschool J. Koehofโ€. Daarnaast, met het raam op straathoogte, was het souterrain. Als er kermis was op de Polderweg, klopten we aan, zogenaamd voor een praatje, maar het eigenlijke doel was het kermiskwartje. Achter de woonkeuken in het souterrain was een kleine danszaal, waar mijn oom en tante privรฉ-danslessen gaven. Later heb ik daar menig blauwe teen opgelopen, ik mocht dan met de boerenpummels dansen en verdiende er zo wat bij.

De eigenlijke dansschool bevond zich in de Linnaeusstraat in De Poort van Muiden, tegenwoordig East of Eden, met boven het cafรฉ-restaurant de danszaal. De ingang was om de hoek in de Commelinstraat. We kwamen via een hoge trap in de garderoberuimte en daarna in de danszaal. Binnenkomend zat mijn tante Truus aan een tafeltje de contributie te innen en bij 'vrij-dansen' verkocht ze de kaartjes voor de vermakelijkheidsbelasting.

Oom Jan had mij genereus beloofd dat ik als zijn nichtje uiteraard gratis mocht dansen, maar tante, het zakelijk brein, inde gewoon mijn contributie. Natuurlijk durfde ik mij daarover niet bij oom Jan te beklagen.
Als ik binnenkwam, begroette deze mij allerhartelijkst met de woorden โ€œDag Anneke, dag schat, dag lieverdโ€. Ik kon wel door de grond gaan, want alle ogen waren dan op mij gericht.

Zoals je ook in films ziet stonden jongens en meisjes ieder aan een kant van de zaal opgesteld. De jongens moesten een meisje vragen, weigeren was verboden en ook 'schuifelen' (dicht tegen elkaar aan dansen) was er niet bij, maar menige jonge liefde bloeide daar op en veel huwelijken vonden er hun oorsprong.
Wij leerden, als in die tijd gebruikelijk, de Foxtrot, Engelse Wals, Slow-fox en Tango, maar ook de Jive, Cha-cha-cha, Rumba en de Veleta, waarvan ik me herinner dat je met je achterwerken tegen elkaar moest botsen op de melodie van: Ken je de Veleta nog?

Zoveel is er dus ook weer niet veranderd...

ย 

Lees ook :

Cafรฉ met hapjes

Copyrights: Alle rechten voorbehouden

10620 keer bekeken

Bekijk meer afbeeldingen

** Gecostumeerd bal van dansschool Koehof. Gehouden in het gebouw  op de Middenweg waar later de Veenendaalse was gevestigd. (waarschijnlijk in cafรฉ Oost-Indiรซ - JH). <br />Vooraan op de foto staan o.a. deโ€ฆ
** Gecostumeerd bal van dansschool Koehof.
De Poort van Muiden heet nu East of Eden, de dansschool is er allang niet meer. Eigen foto, 28 juni 2009
De Poort van Muiden heet nu East of Eden, deโ€ฆ
annonce in de krant, 1938
annonce in de krant, 1938
Deze speldjes kreeg je na de 'Medal Test', een dansexamen. Deze is w.s. uit 1966. Met dank aan Francisca van Hoek, foto van Francisca van Hoek!
Deze speldjes kreeg je na de 'Medal Test', eenโ€ฆ
Zilveren lepeltje van Dansschool Koehof. Deze komt uit het bezit van mijn tante Roos, de jongste zuster van de dansleraar. Ongeveer 1936.  Foto Anneke Koehof
Zilveren lepeltje van Dansschool Koehof. Dezeโ€ฆ
dansschool Koehof, uit het fotoalbum van de moeder van Ronald Heersping. Haar naam was Henny Passchier en ze woonde in de Niasstraat.
dansschool Koehof, uit het fotoalbum van deโ€ฆ
dansschool Koehof, lesdiploma uit het fotoalbum van de moeder van Ronald Heersping. Haar naam was Henny Passchier en ze woonde in de Niasstraat
dansschool Koehof, lesdiploma uit het fotoalbumโ€ฆ

46 reacties

Voeg je reactie toe
Ad Hoeboer

Herinnering die U opgeroepen hebt.

Mijn naam is Ad Hoeboer, ik ben 81 jaar. Tussen 1933 en 1939 woonde ik in de Wakkerstraat op no.25. Onze buren op 23 heetten Wilke of Wilken. Hij was schoenmaker. De oudste dochter van die familie was getrouwd met mijnheer Koehof. Zij hadden een zoon die Johnnie heette en ik speelde daar wel mee. Ik ben ook wel bij hem thuis geweest in de Wijttenbachstraat. Ik heb ook ooit een houten liniaal gekregen waarop stond "Koehofs les geeft succes". U bent kennelijk een nicht van die mijnheer Koehof.

Emma Davies

Re: Chris Artmanni/Wijtenbachstraat

Hello Piet,
My grand dad, Hendrik Frederik Artmanni, born in Amsterdam on 5th October 1899, was a brother of your dad Chris Artmanni.
I still remember my mum Annie, daughter of your uncle Henk, taking me and my sister to the Wijtenbachstraat now and then to see her uncle Chris.

ria hoddes

Kennis maken

Ook ik heb mijn man leren kennen bij Koehof.ben geboren in 41 en ben daar op les geweest van mij 15 tot na mijn huwelijk met joop Hoddes hij woonde in de 2de van swinden str en ik op de ktamatweg we zijn 42 jaar getrouwd geweest tot jij in 2002 overleed ik heb heel leuke herinneringen aan die tijd maar namen van toen weet ik niet meer.groeten van Ria hoddes

Piet artmanni

wijtenbachstraat in the 1950 s

my parents chris and aaltje artmanni use to go to the Koehof dancing school and then afterwards practise their steps . They had a shop in ladieswear, like dresses and skirts etc. lived there for many years. Before that we had a little shop in the reinwardstraat.. Myself I grew up in the reiwardstraat, I remember there use to be a baker and on sundaynight we use to sing songs and gave us the leftover cakes to eat. I use to go through the dapperstraat through the market and then to school;, which was the funnenschool near the old windwill A tough time during the war, but we survived. Left in 1956 and went to New Zealand where I stil live

Jannie van Galen-van den Bosch

Re: oude bekende?

willy kastelijn:
wat ik me ook herinner zijn nog wat namen uit de tijd 1964 /1966 bij dansschool koehof Henk Slotboom zijn vader had een kapperzaak in de dapperbuurt . lange hanny lilian????? en sjacaline krijnen haar oma woonde in de schalburgerstraat in een beneden huis en zat altijd voor het raam met 4 breinaalden sokken te breien ze woonde een paar huizen naast de poppen dokter verder hoop ik op meer reacties afz willy kastelijn

Henk Slotboom woonde tegenover ons in de 2e van Swindenstraat, op 1 hoog, zijn vader had daar beneden zijn kapperzaak, laten is zijn vader een kapperszaak begonnen bij het muiderpoortstation

Marcel Snijders

Uitslaande brand in de Commelinstraat 21

Wie kan zich de uitslaande brand (medio '63) in de Commelinstraat 21 nog herinneren waarbij een moeder met kind gewond raakten?

Jettie Frenken

bedankt

hello ik wil Ineke Koopmanschap bedanken gelukkig dat ze myn berichtje las nogmaals hartelyk bedankt ook wim en wiebe en anneke groetjes Jettie Frenken

Jettie Frenken

myn eerste liefde gevonden

ik wil op deze manier Wim Koopmanschp en Wiebe Oudeboom en Anneke k bedanken en Wiebe ik ben erg bly met de foto s van Bobby veel liefs van uit Australia Jettie Frenken

willy kastelijn

oude bekende?

wat ik me ook herinner zijn nog wat namen uit de tijd 1964 /1966 bij dansschool koehof Henk Slotboom zijn vader had een kapperzaak in de dapperbuurt . lange hanny lilian????? en sjacaline krijnen haar oma woonde in de schalburgerstraat in een beneden huis en zat altijd voor het raam met 4 breinaalden sokken te breien ze woonde een paar huizen naast de poppen dokter verder hoop ik op meer reacties afz willy kastelijn

Wiebe Oudeboon

Bobby Oudeboon

Beste Jettie,
Als je me even mailt, wiebe.oudeboon@upcmail.nl dan kan ik jouw de foto's mailen welke ik heb.
Groetjes,
Wiebe Oudeboon. (met een N)

jettie frenken

vrienden

hallo wim ben bly dat jy my kon helpen ik hoop in contakt te blyven met jullie op deze side als ik volgend jaar naar amsterdam kom kunnen we misschien elkaar ontmoeten veel dank jettie frenken kan je soms wat sneeuw op sturen dan zend ik wat zon op daag

Wim Koopmnschap

dansschoolkoehof

hoy,Jetty je ziet dat die jongens uit Amsterdam oost zijn hun jeugd vriendjes niet vergeten Wiebe Henny en wij hebben elkaar op dit medium weer terug gevonden.Wij hopen ook dat we jou van dienst te zijn geweest groeten uit Almere van Wim Koopmanschap.

Jettie Frenken

bobby

beste Wiebe Oudeboom hartelyk bedankt nu weet ik wat er gebeurt is met bobby zou jy aan zyn zuster kunnen vragen of zy my een fotokunt sturen dan kan ik my er by neerleggen want ik heb er nog steeds erg verdriet over Jettie Frenken

Wiebe Oudeboon

Bobby Oudeboon

Beste Lezersjes,

Ineke Koopmanschap heeft via Skype mij gevonden en me attent gemaakt op deze site.

Ik ben Wiebe Oudeboon de neef van Bobby.
We zijn november 1962 gelijktijdig in dienst gegaan bij het Korps Mariniers. Bobby is uitgezonden en is in 1963 verongelukt op Aruba.

Hij is daar ook begraven.
Zijn zusje heet Ria en woont in Rotterdam.

Mijn vrouw, Henny Roselaar heb ik ook bij Koehof leren kennen, we zijn 1 juni 45 jaar getrouwd.

Jettie Frenken

op zoek naar bobby

beste Wim Koopmanschp myn naam is Jettie Frenken ik danste en schuivelden met bobby ik was zo verliefd op hem maar was erg verlegen ik denk nog altyd aan hem ik woon sinds 1966 in australia zou jy soms een foto hebben van hem en weet jy misschien waar hy is begrafen ik weet dat hy een zuster heeft volgend jaar kom ik naar holland op vakantie en zou het graf willen bezoeken ik hoop dat jy my kan helpen bedankt groetjes van Jettie Frenken

Wim Koopmanschp

Dansschool koehof

Ja,de eerste passen leerde ik van je tante.En je oom herinner ik me als een strenge heer.De Bobby waar je om vroeg heet naar mijn beste weten Oudeboom.Een jeugdvriend van mij en is verongelukt in in 1963.Wij woonden op het Sumatraplantsoen

robert verweij

Ik heb gedanst bij fam Koehof

Leuk al die verhalen te lezen .
R.Verweij
30 Jan 2010

D.Lindoorn-Kroon

dansles

Zat ook op danslesbj koehof in de jaren 65 denk en zondag vrij dansen voor 25 cent een paar keer kerstbal meegemaakt prachtig was dat krijg nieuwe kerstkleding dat was wat in die tijd ,kom nog weleens een stel tegen loesje en frans zij woonde in de javastraat woonen nu in nieuwendam.
Vergeet nooit deze leuke tijd.

arie en will

oude tijden

ja ook wij waren leerlingen bij koehof al
s je dan te vroeg was voor de les stonden we helemaal platgedrukt aan de kant van de trap want je wilde toch op je eigen stoel aan de kant zitten dus dan wasje het eerste binnen ik spreek nu over de jaren 1964 1966 ook ik heb daar me liefje gevonden en ben al 40 jaar getrouwd met hem ook van de dans school gr van arie en willy rijnsburger

Anneke Koehof

Dansschool Koehof

Helaas Jetty, ik kan me Bobbie's achternaam niet meer herinneren.
Misschien iemand anders die dit leest en rond de jaren '60 op dansles zat bij bijn oom en tante?
Hartelijke groeten!

Anneke