Centurion tank

Verteller: Ab Gobets
Auteur: Ab Gobets
Transvaalbuurt

Voordat ze de dure Van Baerlestraat aan barrels reden, werd in de goedkope Transvaalbuurt proef gereden

 Krugerplein met lijn 3 in 1942.<br />Foto: Stadsarchief Amsterdam.

Krugerplein met lijn 3 in 1942.
Foto: Stadsarchief Amsterdam.

Alle rechten voorbehouden

Aan het einde van mijn lagere schooltijd in 1952 bedacht iemand dat ik geschikt was voor een voortgezette schoolopleiding. Dat werd de Frankendael Mulo in de Watergraafsmeer. Dat beviel zo goed, dat ik over die vier jaar vijf jaar heb gedaan. Nou, niet echt dus. Ik mocht wel op mijn eerste fiets naar school vanwege de afstand. Dat was dan een pluspunt. Alleen versleet ik nogal wat achterbanden, want piepend remmen met de terugtraprem om de meisjes te imponeren stond toen gelijk aan het stationair gas geven met een scooter nu. Vaak was er geen geld voor een nieuwe band en dan was ik een tijdje ridder te voet. Tijdens één van mijn eerste Franse lessen had ik mijn huiswerk niet geleerd en kreeg een beurt voor de klas, waarbij klasgenote Mieke mij zo goed voorzegde dat ik een voldoende kreeg en prompt verliefd werd. Het is overigens niets geworden, op wat briefjes uitwisselen en een rondje samen fietsen na.

Mijn zusje had acht jaar eerder op diezelfde school gezeten en een duidelijk naamstempel achtergelaten. Ik was dus schuldig tot het tegendeel was bewezen. Zoals te laat komen met als bewijs het afgebroken pedaal van mijn fiets. Wat ik volgens het hoofd der school als alibi had opgeraapt. Ik ben op weg naar school ook eens opgehouden door een Centurion tank. In die tijd werd er op Koninginnedag een militaire parade gehouden en daar zouden voor het eerst Centurion tanks aan deelnemen. Voordat ze de dure Van Baerlestraat aan barrels reden, werd in de goedkope Transvaalbuurt proef gereden omdat daar alle soorten wegdek bij elkaar waren. Bakstenen in de President Steynstraat, asfalt aan het Afrikanerplein en kinderhoofdjes op het Krugerplein. Dan denk je als rechtgeaarde jongeling toch niet meer aan schooltijden? De rupsbandsporen in het asfalt bleven nog vele jaren zichtbaar.

Alle rechten voorbehouden

3582 keer bekeken

9 reacties

Voeg je reactie toe
willem willemse

Op zoek naar Evert Schoonderbeek

Ik heb begin 80'er jaren gewerkt op 574 td tankwerplaats in Leusden. Een van de collega's op de motorenproefstand was Evert Schoonderbeek, ben benieuwd of ik met hem in contact kan komen

Jaap Engel

Frankendael MULO

Ik heb ook nog op die school gezeten, van 1964 tot 1968. Meneer Marinus was daar het hoofd der school. Hij was waarschijnlijk toen een vijftiger, gaf mij het idee van een goeiege opa. Ik kreeg ook wiskunde les van hem, maar dat was totaal geen succes. Ik heb mij toen nog eens bij de val van een trap behoorlijk bezeerd aan de ruwe muren. Mijn eindexamen was eerlijk gezegd wel een succes waar ik heel trots op was. Want ik kreeg een zodanig hoog cijfer voor Duits dat ik van het Duitse consulaat in Amsterdam een boek over Beethoven kreeg, dat heb ik nu nog steeds. Het jaar na mijn examen werd het overigens conform de Mammoetwet een MAVO.

blommestein-venema

frankendael mavo

de frankendael voor mij mavo, leuk te weten dat hij zo lang geleden al bestond.zat er zelf op begin jaren 70. is nu een lagere school.

just Bruijn

Centuriontank/Just Bruijn

Geweldig om eens over die tanks te lezen.Ik kan me het als de dag van gisteren nog herrinneren.Geen idee waarom ze daar waren.Het was nog niet zo lang vrede en je hoorde als kind de gekste verhalen.Ik weet wel dat ik die nacht gedroomd heb van bommen gooien uit een soort zeppelin.Geen idee wat bommen waren .Ik kon ze dan ook opvangen.Ik stond op het balkon in de Krugerstraat.daar woonde ik toen.

gerrit steffen

B. GOBETS

IK HEB ENE MICHEL GOBETS GEKEND, HIJ WAS EEN KOOPMAN OP DE ALBERT CUYPMARKT, OOK HAD HIJ[HELAAS] EEN TATOO UIT AUSCHWITZ OP ZIJN ARM.
HIJ WOONDE SAMEN MET EEN LIEVE VROUW IN HOLENDRECHT VAN DONGEN OF KAMPHORST HEETTE ZIJ.
WAS EEN MOEILIJKE MAAR OOK GOEIE MAN WAARSCHIJNLIJK DOOR HET VERLEDEN WAS HIJ MOEILIJK, DAAR KON HIJ OOK NIETS AAN DOEN, JE NEEMT HEM GEWOON ALS HIJ IS, JA TOCH?

Ab Gobets

Bert Gobets

In reactie op het berichtje van Wim Hubregtse kan ik melden dat bij mij geen Bert Gobets bekend is in de familie. Er is een familiestamboom gemaakt waar deze naam niet in voorkomt. Het kan natuurlijk altijd zijn dat deze tak nog niet is gevonden, maar op dit moment is de naam niet bekend. Sorry voor de late reactie.

Tony de Bont

Ook ik heb op de tankwerkplaats gewerkt

In de eerstse helft van 1958 heb ik als dienstplichtig militair gewerkt in de afdeling assy en ondersteuning met als afdelingschef de hr. Lans uit Apeldoorn. Een voorwerker waar wij
mee te maken hadden was een zekere hr Chris. Wij werkten aan de eindaandrijvingen van de centurion. Wij waren met een groepje van 7 of 9 militairen. Mijn vraag is : Zou er misschien nog een mogelijkheid zijn om achter de namen van deze collega's te
komen? Wij waren vanuit Wezep gedetacheerd naar Leusden.
We waren gelegerd in de Juliana van Stolbergkazerne in Amersfoort. Ik wens U heel veel succes met het zoeken naar gegevens van de bedrijfschool, maar hoop dat U voor mij ook nog een goed berichtje kunt hebben.

Wim Hubregtse.

centurion

wij R.Schoonderbeek en ik zijn bezig een reunie te organiserenvan de tankwerkplaats in Leusden.1955/1956.bedrijfschool.Een v.d.leraren was toen Bert Gobets.Helaas overleden hebben wij begrepen.Maar als deze persoon fam.is/was van u zouden we graag met u in contact komen om zodoende iets meer over hem te weten te komen.

null

Henk Visscher

Het verhaal van de centuriontank kan ik mij,
goed herrinneren, ik zat toen in de eerste
klassen van de O.V.S.(oranjevrijstaatschool)
in de Smitstraat, einde Majubastraat, ik kwam
dan de Reitzstraat uit, (ik woonde destijds bij
de speeltuin Joubertstraat,) vooral na de oorlogsjaren, verteld door mijn ouders, maakte
het grote indruk en angstige momenten op mij, dat bv. op Konninginnedag (Wilhelmina).
een voorstelling werd gegeven met dit afschuwelijk monster.
Voor zover ik weet, werd de Centuriontank, ook gebruikt om de tramrails op te ruimen, zij
legden stalen ijzers op de rails, om de rails te
splijten, verder lagen er inderdaad kinderhoofdjes, deze werden los gereden, en later gebruikt als ondergrond voor de asfalteringswerkzaamheden, na reconstructie
Krugerplein/Krugerstraat en Afrikanerplein.
In een poging Krugerplein over te steken,
kwam dat ding met veel geraas uit de
Pretoriusstraat , het plein oprijden!!!!!.