Elke woensdag breng hij op z’n e-bike boeketjes bloemen bij Amsterdammers en hij laat zich daarbij niet onder tijdsdruk zetten. Hij doet deze wekelijkse klus om fit te blijven en op een plezierige manier wat bij te verdienen. Lekker met je (spaarzame) haren doortrappen in de wind, zegt ie met z’npretoogjes. Wim schrijft ook in de Daklozenkrant en heeft een serie van 10 columns gepubliceerd over zijn werk als fietscourier. De bokaal is een initiatief van het Ministerie van Infrastructuur en de Vervoersregio Amsterdam. Stadsdeelvoorzitter Rick Vermin overhandigde Wim de onderscheiding in het gebouwtje van Dynamo aan de Van ‘t Hofflaan. Fietsgroep Samen fietsen Amsterdam Oost fungeerde als gastheer. Elke vrijdag kun je in groepjes van maximaal 16 en in leeftijd variërend tussen ongeveer 60 en 80 samen van 13 tot 17 uur fietstochtjes maken van zo’n 25 km op een veilige manier in de omgeving van Amsterdam. In het Magazine van Doortrappen wijst bewegingsexpert en buurtbewoner Erik Scherder nog eens op de enorme pluspunten van fietsen en bewegen. Niet alleen geniet je van natuur en stadsschoon maar je maakt met fietsen allelei stofjes vrij in je hersenen zoals endomorfine die je een positief gevoel geven. Bovendien stimuleer je je hersenschors waardoor je minder stress en angst voelt en je je concentratievermogen verbetert. Fietsen verhoogt het afweersysteem, dat afneemt bij het ouder worden en je wordt er gelukkiger van.
Op de feestelijke uitreiking passeerden ook heel wat tips de revue om veiliger te fietsen. Neem een fietshelm bijvoorbeeld. Het dragen ervan verkleint het risico op hersenletsel met wel 70 procent. En doe altijd als het donker wordt je fietslicht aan en bevestig lichtreflectoren op de fiets. De gemeente Zaandam deelde onlangs gratis 1000 fietshelmen uit aan fietsers. Misschien een tip voor Amsterdam
Onze gelouwerde doortrapper Wim heeft ook een goede tip: als aanvulling op de verkeersregels zeg ik altijd ‘Hou goed oogcontact met je mede-verkeersdeelnemers. Dat voorkomt ongelukken’. En wij vragen tenslotte stadsdeelvoorzitter Rick Vermin of hij z’n best wil doen om de bestaande fietspaden in Oost te verbreden want die zijn veel te smal voor die brede bakfietsen van koeriers en ouders, die hun kinderen naar school of opvang brengen. Rick wijst op de drie nieuwe fietsstraten, die de laatste tijd in Oost verschenen en waar de auto te gast is en de fietser de ruimte heeft: de Weesperzijde, de Eerste Van Swindenstraat en de Linnaeuskade. Maar ook bredere fietspaden staan hoog op zijn agenda.