Goud opleggen <
Toen Franco Rizzoli in 1968 naar Amsterdam kwam, was de stad, behorend bij West-Europa, nog echt Hollands met tulpen en klompen. Een huisschilder opgeleid in Florence brengt zijn kennis van artistieke technieken mee zoals bijvoorbeeld marmeren, hout imiteren en vergulden. De Nederlandse economie van die tijd was gunstig en hij kreeg meteen gezellig en bij zijn ervaring passend werk. Als Italiaan vertelde hij aan zijn leergierige collega's over rode wijn, gorgonzola, zijn prachtige Lago Maggiore en vooral over die mooie, hier wat onbekende, oud-Italiaanse technieken.
Ik was wel eens jaloers op het werk van mijn man in mooie Amsterdamse gebouwen. Zó kwam hij ook een tijdje werken in het Centraal Belastinggebouw aan de Wibautstraat. Het dak-paviljoen lijkt op het hoogste dek van een oceaanstomer. Juist dit deel trok toen mijn aandacht, toch ben ik er nooit geweest. Op 21 mei 2019 ben ik daar! Een wens van bijna 50 jaar is vervuld.
Van Belastingkantoor tot HvA <
Eens was hier het Weesperpoort-NS-station totdat in de jaren vijftig de Rijksgebouwendienst besloot het Belastinggebouw te laten bouwen. Architect Gijsbert Friedhoff gebruikte een zakelijke stijl met Italianiserende elementen. Eind jaren negentig van de vorige eeuw komt dit monument aan de HvA met de naam Kohnstammhuis. Het is Rijksmonument nr. 530868.
Identiteit van Amsterdam NU<
Het evenement 'The Identity of Amsterdam' georganiseerd door Floor, het HvA debatcentrum, begint om half zes op verdieping 9, in de Kohnstammzaal, Als ik binnen kom, is de zaal bijna geheel gevuld door jonge studenten en enkele ouderen. Door boogramen en langs zuiltjes met mozaïek-steentjes heb je een wijde blik over Amsterdam.
– Sydney Lowell, Vu ambassadeur en host, opent de avond en legt uit waarom we gaan debatteren over SUPER_DIVERSITEIT.
– Ismintha Waldring spreekt over de complexiteit van het omgaan er mee. Meerderheidssteden zijn minderheidssteden geworden. Amsterdam heeft NU slechts 49 % oorspronkelijke Nederlanders 'in huis'.
– Meester Bart uit Zuid-Oost, Zawdie Sandvliet en Sameha Bouhalhoul vormen een panel en praten met 'de zaal' over een progressieve stad en over oude instituten die niet meer aansluiten bij het NU. Ons Amsterdam is meer kleurrijk, activistisch, 'buiten-hokjes gaand' geworden. Ieder mens vindt zichzelf steeds vaker terug op een kruispunt met factoren als etniciteit, sociaal-economische klasse, geaardheid, religie en generatie. Keuzes maken en diversiteit alom.
– Des Balentien heeft als motto YGB 'You Gotta Believe'. Want, zegt ze, je doet goed te geloven in DE mens en ook in jezelf. Des Balentien wil mensen bemoedigen en inspireren om het beste uit hun levens te halen.
– Massih Hutak, als kleuter met zijn ouders uit Afghanistan gevlucht, vertelt over het zich thuis voelen in zijn eigen Amsterdam Noord. Hij schrijft voor het Parool maar als rapper vormt muziek zijn leven.
Tot slot kan 'de zaal' vragen stellen. Slechts enkelen maken gebruik van deze mogelijkheid.
Ondertussen bewonder ik de glas in lood ramen die mede de Kohnstamm-zaal versieren.
Wat een wijds geheel. Fijn om hier te zijn en te mogen luisteren naar al die diverse, jonge mensen. Dit bezoek heeft ook een oude wens vervuld.
Info:
http://www.hva.nl/floor/over-floor/over-floor.html
Meer weten over 'SUPER DIVERSITEIT' en genoemde sprekers > zie hun website of kijk op WIFI
Muurschildering i.d. zaal is van V.G.A.Röling 1957 onderwerp 'vakantie'