Winkel van Sinkel op de Dappermarkt

Variatie trekt klant

Auteur: Fleur Lis
Dapperstraat, Dapperbuurt

Dit is een van de verhalen die eerder gepubliceerd zijn op de website "Buurtwinkels" van het Amsterdam Museum. De verhalen die in Oost spelen zullen vanaf 2019 overgeplaatst gaan worden naar het Geheugen van Oost, vanwege sluiting van de oorspronkelijke website

De winkel in de Dapperstraat , foto Fleur Lis

De winkel in de Dapperstraat , foto Fleur Lis

 

Anno 2016 is specialisatie ‘in’; Denk maar aan de ‘De Pindakaaswinkel ‘en ‘De Glutenvrije Winkel’ .
Toch blijkt de ‘Winkel van Sinkel Amsterdam’ juist in trek door haar gevarieerde aanbod.
Hans van der Linden (1961) onderstreept dit met een weids gebaar naar zijn koopwaar: muizenlijm, mottenballen, vakantietassen uit Turkije, fietssloten, sponsen, horrengaas, ritssluitingen, spijkers, en ga zo maar door. “Alles wat mensen nodig hebben”.

De naam
In 1822 begon de Duitse Anton Sinkel een manufacturenwinkel in Amsterdam. Hij breidde al snel uit met meerdere panden en later ook buiten Amsterdam. Zijn zaak in Utrecht had zo’n uitgebreid assortiment, dat ‘Winkel van Sinkel’ een algemene term werd voor een winkel waar alles te koop is.
De naam ‘Winkel van Sinkel Amsterdam’ houdt geen verband met de vroegere familie Sinkel, maar met het brede aanbod.
In 2009 moest Van der Linden zijn winkel aan de overkant ‘De Prijsmaker’ verlaten, vanwege de komst van het ‘Appelhuis’. Van de een op de andere dag betrok hij dit pandje op de Dapperstraat, nummer 42. De eerste bezoekers, die de kratten met handelswaar zagen, noemden de winkel: de winkel van Sinkel. En zo was de naam geboren.

Marktkoopman
Van der Linden: “Iedereen kent mij”. Niet verwonderlijk als je bedenkt dat hij al sinds 1982 op de markt staat. Bovendien is hij een echte marktkoopman, met een handelsgeest en onvervalste Amsterdamse humor. Hij staat buiten bij de kraam en zijn vrouw binnen in de ‘Winkel van Sinkel Amsterdam’.

Afname in marktbezoek
Het aanbod is de afgelopen zeven jaar uitgebreid met wel 2500 artikelsoorten, allemaal producten onder de 25 euro. Zijn clientèle bestaat voornamelijk uit marktbezoekers. Maar het aantal marktbezoekers neemt af. Van der Linden: “De buurt verkleurt en de internetgeneratie koopt niet op de markt”. Een andere oorzaak is volgens hem de verschraling van het aanbod op de markt. Een oplossing ziet hij in de vorming van een koopcentrum, door de winkels achter de markt met de markt te verbinden.

Hij zal het niet meer meemaken: volgend jaar moet de winkel 8 maanden dicht vanwege een renovatie. En Van der Linden is niet van plan het daarna weer op te pakken. “Ik ga feestvieren”.

 

 

 

 

 

 

 

Alle rechten voorbehouden

98 keer bekeken

Geen reacties

Voeg je reactie toe