Plaquette in Oost onthuld
Plaquette nummer 3
Op 28 december 1843 werd het Weesperpoortstation in gebruik genomen als beginpunt van de Rijnspoorweg. De naar dit station lopende spoorlijnen vormden een ernstige belemmering voor het groeiend verkeer tussen Zuid en Oost.
Er waren spoorwegovergangen bij de Ruyschstraat, Eerste Oosterparkstraat, Overamstelstraat, Ringdijk en Weesperzijde. Van het Weesperpoortstation vertrok ook de Gooise Stoomtram, die via afsluitbomen, de Linnaeusstraat inreed.
In 1896 werd een halte gecreërd op de lijn Amsterdam - Amersfoort en verrees een houten hulpstation aan de Pontanusstraat, tegenover de Eerste van Swindenstraat.
In 1905 kwam daar een luchtbrug tegenover de Javastraat en hetzelfde gebeurde bij de Linnaeusstraat. Pas in 1930 begonnen Rijk, Gemeente en Nederlandse Spoorwegen er iets aan te doen om de spoorlijnen, stations en goederen-emplacementen in Oost geheel in overeenstemming te brengen met de eisen van het moderne spoorwegverkeer en stadsleven.
In 1934 begon het eerste graafwerk, de spoorbanen van Muiderpoort en Weesperpoort werden opgehoogd en de "luchtbruggen" verdwenen.
Op 15 oktober 1939 werd aan het viaduct Tugelaweg - Wibautstraat een plaquette onthuld met opschrift: Doorgang Vrij-Oost is blij, aangeboden door buurtverenigingen Ceram, Linnaeus en oud-Watergraafsmeer.
Bron: Zag u dit en dat in Amsterdam?
Door: J. H. Kruizinga
-zie onderstaande link-------------------------------
.23 oktober 1939
Klik rechts (icoontje) bovenaan op de foto en de foto wordt vergroot weergegeven.