Scheepswerf en Motorenfabriek Fa. S. Seijmonsbergen

2 Fans
Oostelijk Havengebied

Alle oude documenten verdwenen letterlijk in de container. Dachten we...

Oostenburg Een terwaterlating op scheepswerf S. Seijmonsbergen in 1958.

Oostenburg Een terwaterlating op scheepswerf S. Seijmonsbergen in 1958.

Alle rechten voorbehouden

Op 24 november 1877 begon Steven Seijmonsbergen op Wittenburg in Amsterdam-Oost een scheepswerf voor het bouwen-en repareren van houten schepen. Op 1 mei 1902 kocht Steven Seijmonsbergen een stuk grond van 18 are en 80 centiare aan de Oostenburgerdwarsstraat Nrs: 29 en 31 op Oostenburg , voor de prijs van Fl. 22.500 en verplaatste de werf naar dit terrein. Dit terrein maakte deel uit van de voormalige scheepswerf 'Concordia' en lag midden in de woonwijk. Daar begon men mede onder invloed van zoon Hendrik met het bouwen van ijzeren schepen. Eerst door mankracht voortbewogen dekschuiten, later sleepboten en een aantal veerboten. De meeste schepen waren bestemd voor transport binnen de Amsterdamse wateren. In 1914 richtte Hendrik samen met een vriend, de Heer van Raamsdonk, de Amsterdamse Schuitenverhuurderij op. In de jaren na 1955 legde men zich vooral toe op de bouw van visserskotters. Wanneer zo’n vissersschip te water werd gelaten, moesten eerst de schoolkinderen van de school, die recht tegenover de scheepshelling lag, buiten op het speelplein staan, want stel je voor als de trossen braken… Helaas is er van de werf niets overgebleven dan alleen de woning van de toenmalige werfbaas, die tot op de dag van vandaag nog bewoond wordt. En de herinneringen. Op de plaats van de werf is nu een speelplaats gemaakt, onder andere voorzien van een boot gemaakt van autobanden. Verder varen er in ons land nog een aantal oude sleepboten van de werf, maar nu als pleziervaartuigen.

Lange tijd was van de werf praktisch niets bekend. Men dacht dat alle oude documenten letterlijk in de container waren verdwenen. Maar een unieke vondst in 2008 bracht allerlei scheepsbouwtekeningen van de werf boven water (zie onder het verhaal). De tekeningen zijn allemaal nog in een uitstekende staat doordat ze sinds 1978 (het jaar van de beëindiging van de werf) zeer goed en zorgvuldig bewaard blijken te zijn geweest. Een ongelofelijke vondst!

De tekening worden nu geïnventariseerd en mogelijk geëxposeerd. Meer weten? Neem contact op met: seijmons.bergen@kpnmail.nl

Alle rechten voorbehouden

46050 keer bekeken

Bekijk meer afbeeldingen

Schilderij scheepswerf Een schilderij van hoe de werf eruit zag in 1927. Het schilderij is gemaakt in opdracht van H. Seijmonsbergens grootvader  t.g.v. het 50 jarig bestaan van de werf in 1927.

Schilderij scheepswerf Een schilderij van hoe de werf eruit zag in 1927. Het schilderij is gemaakt in opdracht van H. Seijmonsbergens grootvader t.g.v. het 50 jarig bestaan van de werf in 1927.

Alle rechten voorbehouden
Oostenburg De familiefotoalbum met overzichtsfoto's van een te water lating op de werf in 1958.

Oostenburg De familiefotoalbum met overzichtsfoto's van een te water lating op de werf in 1958.

Alle rechten voorbehouden
De werf tussen 1955 en 1962 Via, via kwamen uit het nalatenschap van Henks vader (Bastiaan Seijmonsbergen) enkele opmerkelijke foto's boven water, waaronder deze: De werf, gelegen aan de Oostenburgergracht, gefotografeerd (tussen 1955-1962)vanaf het dak van een Openbare Lagereschool op Wittenburg, vlak voor de tewaterlating van de visserskotter: Sch.24  "Clara" bestemd voor Rederij Jaczon BV. te Scheveningen.

De werf tussen 1955 en 1962 Via, via kwamen uit het nalatenschap van Henks vader (Bastiaan Seijmonsbergen) enkele opmerkelijke foto's boven water, waaronder deze: De werf, gelegen aan de Oostenburgergracht, gefotografeerd (tussen 1955-1962)vanaf het dak van een Openbare Lagereschool op Wittenburg, vlak voor de tewaterlating van de visserskotter: Sch.24 "Clara" bestemd voor Rederij Jaczon BV. te Scheveningen. Door: Christina Mercken

Alle rechten voorbehouden
Te waterlating Op een tweede foto van de te waterlating van de visserskotter zijn de grote afmetingen van de vissersboot in verhouding tot de breedte, of liever de engte van de Oostenburgergracht te zien. Een dergelijke te waterlating was altijd een heel spectakel, vooral, omdat indien de kabels, die het schip moesten afremmen, zouden breken, de achtersteven zich in de school zou kunnen boren, met alle gevolgen van dien.

Te waterlating Op een tweede foto van de te waterlating van de visserskotter zijn de grote afmetingen van de vissersboot in verhouding tot de breedte, of liever de engte van de Oostenburgergracht te zien. Een dergelijke te waterlating was altijd een heel spectakel, vooral, omdat indien de kabels, die het schip moesten afremmen, zouden breken, de achtersteven zich in de school zou kunnen boren, met alle gevolgen van dien. Door: Christina Mercken

Alle rechten voorbehouden
Bouwtekening m Door een toevallige samenloop van omstandigheden  is een bezitter van één van de op de werf gebouwde (80 jaar) oude veerboot in het bezit gekomen van zeer veel scheepsbouwtekeningen, zoals van motorsleepboten, veerboten, watertaxi's, directieschepen, vis-kotters e.d. Waaronder deze bouwtekening van ca 1930 van een zogenoemd directiescheepje.

Bouwtekening m Door een toevallige samenloop van omstandigheden is een bezitter van één van de op de werf gebouwde (80 jaar) oude veerboot in het bezit gekomen van zeer veel scheepsbouwtekeningen, zoals van motorsleepboten, veerboten, watertaxi's, directieschepen, vis-kotters e.d. Waaronder deze bouwtekening van ca 1930 van een zogenoemd directiescheepje. Door: Christina Mercken

Alle rechten voorbehouden
Bouwtekening m Een tekening van ca. 1930 van een motorsleepboot.

Bouwtekening m Een tekening van ca. 1930 van een motorsleepboot. Door: Christina Mercken

Alle rechten voorbehouden
Bouwtekening m Een bronzen naambord, hetgeen op elk gebouwde boot werd aangebracht.

Bouwtekening m Een bronzen naambord, hetgeen op elk gebouwde boot werd aangebracht. Door: Christina Mercken

Alle rechten voorbehouden
Personeel scheepswerf Gedeelte van het werfpersoneel tijdens het jaarlijkse uitstapje (1962 of 1963) dat vrijdags na Hemelvaartsdag werd gehouden. Tiny Piets, voormalig administratief medewerkster wist zich de meeste namen van de mannen nog te herinneren. De vrouwen zijn hun echtgenotes c.q. vriendinnen.<br />Onderste rij vlnr: Piet Boelsma, onbekend, onbekend, Willem de Vlies, Jaap Nijman, Jan v.d.er Plas.<br />2e rij van onderen vlnr: Bas Seijmonsbergen, Jan Schilder, Jan Geer, Joop Blom, Freek Ligtvoet, dhr. Hartman,Dirk Blom, Dirk Schouten  (hij werkte in opdracht van Timmerfabriek IJmuiden t.b.v. scheepsbetimmeringen).<br />3e rij van onderen vlnr: onbekend (werkte ook in opdracht van timmerfabriek IJmuiden), Jan Vink, Gerrit Franzen, onbekend.<br />4e rij van onderen vlnr: de schoonmaakster Mevr. Rijkenberg, Harm Bergsma, Bert Koekkoek, Jan Nieborg, onbekend, Thijs Postma en werfbaas Hans Hinloopen.<br />5e rij van onderen vlnr: Willem Belier, Joop Fleurbaaij, Tiny Piets (opvolgster van mejuffrouw Martin), Adri Kemp (volontair van de HTS Scheepbouwkunde te Haarlem), Berus Brouwer, Maaike van Dijke. <br />Bovenste rij vlnr: onbekend, Theo onclin, Piet Makker, onbekend, onbekend, Teun de Ouden

Personeel scheepswerf Gedeelte van het werfpersoneel tijdens het jaarlijkse uitstapje (1962 of 1963) dat vrijdags na Hemelvaartsdag werd gehouden. Tiny Piets, voormalig administratief medewerkster wist zich de meeste namen van de mannen nog te herinneren. De vrouwen zijn hun echtgenotes c.q. vriendinnen.
Onderste rij vlnr: Piet Boelsma, onbekend, onbekend, Willem de Vlies, Jaap Nijman, Jan v.d.er Plas.
2e rij van onderen vlnr: Bas Seijmonsbergen, Jan Schilder, Jan Geer, Joop Blom, Freek Ligtvoet, dhr. Hartman,Dirk Blom, Dirk Schouten (hij werkte in opdracht van Timmerfabriek IJmuiden t.b.v. scheepsbetimmeringen).
3e rij van onderen vlnr: onbekend (werkte ook in opdracht van timmerfabriek IJmuiden), Jan Vink, Gerrit Franzen, onbekend.
4e rij van onderen vlnr: de schoonmaakster Mevr. Rijkenberg, Harm Bergsma, Bert Koekkoek, Jan Nieborg, onbekend, Thijs Postma en werfbaas Hans Hinloopen.
5e rij van onderen vlnr: Willem Belier, Joop Fleurbaaij, Tiny Piets (opvolgster van mejuffrouw Martin), Adri Kemp (volontair van de HTS Scheepbouwkunde te Haarlem), Berus Brouwer, Maaike van Dijke.
Bovenste rij vlnr: onbekend, Theo onclin, Piet Makker, onbekend, onbekend, Teun de Ouden

Alle rechten voorbehouden

64 reacties

Voeg je reactie toe
Visitor

Steven Seijmonsbergen (1968)

Wat leuk om deze site te treffen. Ik denk dat mijn vader (S. Seijmonsbergen (1932) nog wel foto's heeft en enkele documenten. Hij heeft zelf geen e-mail, maar woont nog altijd in Heemskerk. Zelf woon ik in Amsterdam. Ik zou het leuk vinden als ik een mooie foto van het schilderij aan mijn vader zou kunnen geven. Misschien kunt u mij een mailtje sturen ? steven_marjon@hotmail.com
Met vriendelijke groet,
Steven

Visitor

Marjan Wijers

Ik woon op een van de pontjes die gebouwd is op de Scheepswerf van Seijmonsbergen: de Heen en Weer I. Mijn pontje is gebouwd in 1928 en voer van het Koffiehuis voor het Centraal Station naar de overkant van het IJ, Amsterdam Noord. Ik denk dat het nog tot in de 50er jaren gevaren heeft voordat het uit de vaart genomen en verkocht werd, maar ik weet dat niet zeker. Ik zou het leuk vinden als iemand zich nog verhalen herinnerde over mijn pontje, fotoos had of meer informatie (m.wijers@hetnet.nl).

Visitor

Jan Teer

Ik ben in 1957 daar gaan werken toen ik 14 jaar was en heb er vijf en half jaar gewerkt met veel plezier. Ik kreeg gelijk het zware werk: helpen bij het spanten buigen, daarna platen kloppen met Joop. Ik zie ze nog zo voor me. 's Morgens kwam ouwe Seijmonsbergen in de auto met chauffeur, dan was er Henk in zijn goede pak, dat was een echte directeur, en dan had ook nog Bas de werkman. Ik zie hem nog zo zitten bij de kiel met de voorhammer. Als hij begon legde hij altijd zijn sigaar of pruim (dat weet ik niet meer) op de biels. Ik heb daar van alles gdaan tot op het laatst inbouwen van de motoren. Ik heb ook nog 2 kranten foto's waar ik op sta. Ik moest toen mee te water om de sleeën los te gooien de wasde logger KW 190 Margaretha Catharina. Het mooiste was het afleveren, dat was hard werken op zee maar wel een mooie ervaring. En als het schip was afgeleverd, kregen we altijd manden vol vis mee. Ik heb daar veel geleerd en een mooie tijd gehad!

Visitor

Bert Hovenkamp

Ja toch jammer dat zo'n werf verdwenen is. Ik heb daar vroeger gewerkt als leerling scheepstimmerman van HJ Smit en Zn te IJmuiden, wij werden daar uitbesteed, ik denk in 1967. Wat ik mij herinner is dat er een lasser werkte met een handicap aan z'n arm. De werf kende toendertijd al problemen weet ik mij te herinneren. Ik heb getimmerd tussen tweee haakjes op de kotter tx29 of 33 de eerste met portaalbomen in ieder geval. Het was altijd leuk om op vrijdag een patatje te halen in de straat. Werkspoor was daar ook in de buurt. Jammer dat alle gegevens van de werf weg zijn.