Scheepswerf en Motorenfabriek Fa. S. Seijmonsbergen

2 Fans
Oostelijk Havengebied

Alle oude documenten verdwenen letterlijk in de container. Dachten we...

Oostenburg Een terwaterlating op scheepswerf S. Seijmonsbergen in 1958.

Oostenburg Een terwaterlating op scheepswerf S. Seijmonsbergen in 1958.

Alle rechten voorbehouden

Op 24 november 1877 begon Steven Seijmonsbergen op Wittenburg in Amsterdam-Oost een scheepswerf voor het bouwen-en repareren van houten schepen. Op 1 mei 1902 kocht Steven Seijmonsbergen een stuk grond van 18 are en 80 centiare aan de Oostenburgerdwarsstraat Nrs: 29 en 31 op Oostenburg , voor de prijs van Fl. 22.500 en verplaatste de werf naar dit terrein. Dit terrein maakte deel uit van de voormalige scheepswerf 'Concordia' en lag midden in de woonwijk. Daar begon men mede onder invloed van zoon Hendrik met het bouwen van ijzeren schepen. Eerst door mankracht voortbewogen dekschuiten, later sleepboten en een aantal veerboten. De meeste schepen waren bestemd voor transport binnen de Amsterdamse wateren. In 1914 richtte Hendrik samen met een vriend, de Heer van Raamsdonk, de Amsterdamse Schuitenverhuurderij op. In de jaren na 1955 legde men zich vooral toe op de bouw van visserskotters. Wanneer zo’n vissersschip te water werd gelaten, moesten eerst de schoolkinderen van de school, die recht tegenover de scheepshelling lag, buiten op het speelplein staan, want stel je voor als de trossen braken… Helaas is er van de werf niets overgebleven dan alleen de woning van de toenmalige werfbaas, die tot op de dag van vandaag nog bewoond wordt. En de herinneringen. Op de plaats van de werf is nu een speelplaats gemaakt, onder andere voorzien van een boot gemaakt van autobanden. Verder varen er in ons land nog een aantal oude sleepboten van de werf, maar nu als pleziervaartuigen.

Lange tijd was van de werf praktisch niets bekend. Men dacht dat alle oude documenten letterlijk in de container waren verdwenen. Maar een unieke vondst in 2008 bracht allerlei scheepsbouwtekeningen van de werf boven water (zie onder het verhaal). De tekeningen zijn allemaal nog in een uitstekende staat doordat ze sinds 1978 (het jaar van de beëindiging van de werf) zeer goed en zorgvuldig bewaard blijken te zijn geweest. Een ongelofelijke vondst!

De tekening worden nu geïnventariseerd en mogelijk geëxposeerd. Meer weten? Neem contact op met: seijmons.bergen@kpnmail.nl

Alle rechten voorbehouden

45873 keer bekeken

Bekijk meer afbeeldingen

Schilderij scheepswerf Een schilderij van hoe de werf eruit zag in 1927. Het schilderij is gemaakt in opdracht van H. Seijmonsbergens grootvader  t.g.v. het 50 jarig bestaan van de werf in 1927.

Schilderij scheepswerf Een schilderij van hoe de werf eruit zag in 1927. Het schilderij is gemaakt in opdracht van H. Seijmonsbergens grootvader t.g.v. het 50 jarig bestaan van de werf in 1927.

Alle rechten voorbehouden
Oostenburg De familiefotoalbum met overzichtsfoto's van een te water lating op de werf in 1958.

Oostenburg De familiefotoalbum met overzichtsfoto's van een te water lating op de werf in 1958.

Alle rechten voorbehouden
De werf tussen 1955 en 1962 Via, via kwamen uit het nalatenschap van Henks vader (Bastiaan Seijmonsbergen) enkele opmerkelijke foto's boven water, waaronder deze: De werf, gelegen aan de Oostenburgergracht, gefotografeerd (tussen 1955-1962)vanaf het dak van een Openbare Lagereschool op Wittenburg, vlak voor de tewaterlating van de visserskotter: Sch.24  "Clara" bestemd voor Rederij Jaczon BV. te Scheveningen.

De werf tussen 1955 en 1962 Via, via kwamen uit het nalatenschap van Henks vader (Bastiaan Seijmonsbergen) enkele opmerkelijke foto's boven water, waaronder deze: De werf, gelegen aan de Oostenburgergracht, gefotografeerd (tussen 1955-1962)vanaf het dak van een Openbare Lagereschool op Wittenburg, vlak voor de tewaterlating van de visserskotter: Sch.24 "Clara" bestemd voor Rederij Jaczon BV. te Scheveningen. Door: Christina Mercken

Alle rechten voorbehouden
Te waterlating Op een tweede foto van de te waterlating van de visserskotter zijn de grote afmetingen van de vissersboot in verhouding tot de breedte, of liever de engte van de Oostenburgergracht te zien. Een dergelijke te waterlating was altijd een heel spectakel, vooral, omdat indien de kabels, die het schip moesten afremmen, zouden breken, de achtersteven zich in de school zou kunnen boren, met alle gevolgen van dien.

Te waterlating Op een tweede foto van de te waterlating van de visserskotter zijn de grote afmetingen van de vissersboot in verhouding tot de breedte, of liever de engte van de Oostenburgergracht te zien. Een dergelijke te waterlating was altijd een heel spectakel, vooral, omdat indien de kabels, die het schip moesten afremmen, zouden breken, de achtersteven zich in de school zou kunnen boren, met alle gevolgen van dien. Door: Christina Mercken

Alle rechten voorbehouden
Bouwtekening m Door een toevallige samenloop van omstandigheden  is een bezitter van één van de op de werf gebouwde (80 jaar) oude veerboot in het bezit gekomen van zeer veel scheepsbouwtekeningen, zoals van motorsleepboten, veerboten, watertaxi's, directieschepen, vis-kotters e.d. Waaronder deze bouwtekening van ca 1930 van een zogenoemd directiescheepje.

Bouwtekening m Door een toevallige samenloop van omstandigheden is een bezitter van één van de op de werf gebouwde (80 jaar) oude veerboot in het bezit gekomen van zeer veel scheepsbouwtekeningen, zoals van motorsleepboten, veerboten, watertaxi's, directieschepen, vis-kotters e.d. Waaronder deze bouwtekening van ca 1930 van een zogenoemd directiescheepje. Door: Christina Mercken

Alle rechten voorbehouden
Bouwtekening m Een tekening van ca. 1930 van een motorsleepboot.

Bouwtekening m Een tekening van ca. 1930 van een motorsleepboot. Door: Christina Mercken

Alle rechten voorbehouden
Bouwtekening m Een bronzen naambord, hetgeen op elk gebouwde boot werd aangebracht.

Bouwtekening m Een bronzen naambord, hetgeen op elk gebouwde boot werd aangebracht. Door: Christina Mercken

Alle rechten voorbehouden
Personeel scheepswerf Gedeelte van het werfpersoneel tijdens het jaarlijkse uitstapje (1962 of 1963) dat vrijdags na Hemelvaartsdag werd gehouden. Tiny Piets, voormalig administratief medewerkster wist zich de meeste namen van de mannen nog te herinneren. De vrouwen zijn hun echtgenotes c.q. vriendinnen.<br />Onderste rij vlnr: Piet Boelsma, onbekend, onbekend, Willem de Vlies, Jaap Nijman, Jan v.d.er Plas.<br />2e rij van onderen vlnr: Bas Seijmonsbergen, Jan Schilder, Jan Geer, Joop Blom, Freek Ligtvoet, dhr. Hartman,Dirk Blom, Dirk Schouten  (hij werkte in opdracht van Timmerfabriek IJmuiden t.b.v. scheepsbetimmeringen).<br />3e rij van onderen vlnr: onbekend (werkte ook in opdracht van timmerfabriek IJmuiden), Jan Vink, Gerrit Franzen, onbekend.<br />4e rij van onderen vlnr: de schoonmaakster Mevr. Rijkenberg, Harm Bergsma, Bert Koekkoek, Jan Nieborg, onbekend, Thijs Postma en werfbaas Hans Hinloopen.<br />5e rij van onderen vlnr: Willem Belier, Joop Fleurbaaij, Tiny Piets (opvolgster van mejuffrouw Martin), Adri Kemp (volontair van de HTS Scheepbouwkunde te Haarlem), Berus Brouwer, Maaike van Dijke. <br />Bovenste rij vlnr: onbekend, Theo onclin, Piet Makker, onbekend, onbekend, Teun de Ouden

Personeel scheepswerf Gedeelte van het werfpersoneel tijdens het jaarlijkse uitstapje (1962 of 1963) dat vrijdags na Hemelvaartsdag werd gehouden. Tiny Piets, voormalig administratief medewerkster wist zich de meeste namen van de mannen nog te herinneren. De vrouwen zijn hun echtgenotes c.q. vriendinnen.
Onderste rij vlnr: Piet Boelsma, onbekend, onbekend, Willem de Vlies, Jaap Nijman, Jan v.d.er Plas.
2e rij van onderen vlnr: Bas Seijmonsbergen, Jan Schilder, Jan Geer, Joop Blom, Freek Ligtvoet, dhr. Hartman,Dirk Blom, Dirk Schouten (hij werkte in opdracht van Timmerfabriek IJmuiden t.b.v. scheepsbetimmeringen).
3e rij van onderen vlnr: onbekend (werkte ook in opdracht van timmerfabriek IJmuiden), Jan Vink, Gerrit Franzen, onbekend.
4e rij van onderen vlnr: de schoonmaakster Mevr. Rijkenberg, Harm Bergsma, Bert Koekkoek, Jan Nieborg, onbekend, Thijs Postma en werfbaas Hans Hinloopen.
5e rij van onderen vlnr: Willem Belier, Joop Fleurbaaij, Tiny Piets (opvolgster van mejuffrouw Martin), Adri Kemp (volontair van de HTS Scheepbouwkunde te Haarlem), Berus Brouwer, Maaike van Dijke.
Bovenste rij vlnr: onbekend, Theo onclin, Piet Makker, onbekend, onbekend, Teun de Ouden

Alle rechten voorbehouden

62 reacties

Voeg je reactie toe
Marella Karpe

Een verhaal over burgerparticipatie

Ooit woonde ik in de belangrijkste buurt ter wereld. Misschien niet iets om trots op te zijn, maar toch...
Ik woonde toen in Amsterdam op het eind van het schiereiland Wittenburg. Dus vlakbij het Scheepvaartmuseum en het VOC-schip; dat je vanuit de trein kunt zien liggen. In de wijk dus waar de oudste vorm van kapitalisme (de VOC) zijn wortels heeft.

Er was destijds een Russische Czaar. Die Czaar, Peter, wilde de kunst afkijken en leerde in onze buurt het scheepstimmervak. Hij vermomde zich daarom als gewone arbeider om zo van binnenuit onze samenleving te begrijpen. Het was dus in de tijd dat machthebbers nog begrepen dat je ook gewoon een vak moest leren ook al ben de baas van een heel land. Kom daar tegenwoordig nog maar eens om. Trouwens politici die incognito het gewone leven van gewone mensen willen delen zijn al even zeldzaam. Levert wel mooie verhalen op en vandaag moeten we die zeker verder vertellen.
Of bezoek het St. Peterhuisje in Zaandam.

De buurtbewoners in die tijd waren dus zo vriendelijk om die Czaar op Oostenburg hem het vak te leren. Het maakte indruk schijnbaar veel indruk, want de bouw van St. Petersburg is geïnspireerd op Amsterdam. Verstopt achter een heg (!) bij de sporthal Oostenburg is overigens nog een plaquette te zien waarop Peters' prestaties vermeld zijn.

En nu....eeuwen later..
Ach, ook nu zijn er bewoners die waarschijnlijk niet te beroerd zijn om ook de nieuwe Czaar weer een lesje te leren. Misschien een tip voor Poetin?

Ik vrees wel dat er wel bewoners zijn die het rode bloed van de huidige Czaar wel kunnen drinken en misschien het liefst hamer (en sikkel) zouden willen gebruiken om hem wat bij te spijkeren over het leven van gewone arbeiders.

Het is een mooi verhaal om vandaag te vertellen, liefst met een glaasje wodka erbij....
Maar houdt de gastvrijheid hoog, in de op gas verwarmde betrekkingen moet je immers geen olie op de golven gooien.....

Fijne dag en leef nog lang en gelukkig (dat kan in Amsterdam beter dan in Rusland heb ik begrepen...)

Jan Swagerman

Ernst Sittig

Kineret

In 2009 maakte ik vanuit Ein Gev een boottocht op de KIneret. De boot was Seijmonsbergen's bouwno 656 (?) uit 1967 (?).
Ik stuur per mail een paar foto's.

Dirk Nieborg

Dirk Nieborg

Hallo mijn vader ( Jan ) heeft hier gewerkt weet de periode niet meer precies , maar toen ik in de vakantie`s werkte bouwde ze pontons voor Goedkoop ik was een jaar of 10, 11 en er vaarde ook 2 drijvende boks

Bart Oost

Re: Beste Henk

Hans Hinloopen:
Hier nogmaals Jan Neef.Ik ben op bezoek geweest bij Hans Hinloopendie heeft er gewerkt van 1952 t/m 1971Zijn Pa heeft er gewerkt van 1937 tot 1964 op de werf gewerkt evenals de oom van Hans.Ik heb een enorm foto boek gezien ik zal je een paar scans ervan toe sturen.de rest moet je maar via het kontact met Hans gaan bekijkenEr schijnt ook nog een stuk film te zijn die ik nog moet bekijkenje hoort meer van onsgroeten van Jan Neef en Hans Hinloopenuit Diemen

Hoi,Jan Neef en Hans Hinloopen.Het filmpje van de SCH. 162,
"Clara" is door mijn vader, bedrijfsleider Joh. Oost gemaakt.
Ik heb nog meer filmmateriaal.

tim bakker

sleepboot `battle`

In 1939 in mijn sleepboot Battle, toen ook de doopnaam, gebouwd bij seymonsbergen.
Toen voor ijzerhandel Hollandia te Amsterdam.
Ik ben opzoek naar eventuele bouwtekeningen en foto`s. De wens is ook een bouwplaat te bemachtigen of wellicht dat er wat na gegoten kan worden

Tim Bakker
Bakker2000@telfort.nl

annie

De werf tussen 1955 en 1962 e.v.

klopt was in 1957

Annie

co zwanenburg

aanvulling foto personeel

2e rij dirk schouten heet gerrit schouten
3e rij onbekend link is henny smit zoon van hein smit (baas timmerfab.)
4e rij onbekend:man met kuif is ook van timmerfab.Jan Verhagen.
mijn vader heeft ook wel daar gewerkt ,hij had een isolatiebedrijf wat ook IJmuiden heette,en deed het visruim isoleren,en ook uitlaten van de motoren.

M. Taal - Urk

De werf tussen 1955 en 1962 e.v.

Opmerking bij deze tekst :
Volgens mij moet dit de SCH 162 ipv SCH 24 .
De SCH 162 heette namelijk "Clara".
Dit schip is door mijn vader nieuw toegestoken !

Hans Treu

A blast from the past

Dat is interessant. Ik werkte als HTS Scheepsbouw praktikant voor Seijmonsbergen in 1963. Ik werkte op the spantenvloer aan een vissers scheepje. Ik woon en werk nu in Houston, Texas. Mijn werk is nu in het ontwerpen van drijvende olie produktie platforms.

Jolanda Kenselaar

Bart Ottens

Mijn opa Bart Ottens heeft bij scheepswerf Seijmonsbergen
gewerkt op Oostenburg. Hij heeft daar zeker tot begin jaren 60
gewerkt. Hij werkte als klinker, ik weet dit van mijn moeder die
weleens ging kijken bij te water lating van de schepen.
Mijn opa en oma woonden zelf op het Mariniersplein.

jacco boekel

Re: "Bootje Boekel"

W de Graaf:
Beste,Er is nog een "IJtunnel" te voorschijn gekomen. Bj. 1938 Kromhout 4-LSK motor nummer 10779 (bron; Han Mannaert) i50.tinypic.com/106is8k.jpg Wie weet hier iets over te vertellen? De tekening komt uit het argief van www.scheepswerfdevlijt.nl/ Gr WIm.wimdegraaf@hotmail.com

Was van mijn opa voer als ik ik het goed begrepen heb als boot op het ij

arie verschuur

scheveningen 3

wie kan mijn helpen aan spantenplan van deze motortrawler

W de Graaf

"Bootje Boekel"

Beste,
Er is nog een "IJtunnel" te voorschijn gekomen.
Bj. 1938 Kromhout 4-LSK motor nummer 10779 (bron; Han Mannaert)
i50.tinypic.com/106is8k.jpg
Wie weet hier iets over te vertellen?
De tekening komt uit het argief van www.scheepswerfdevlijt.nl/
Gr WIm.

wimdegraaf@hotmail.com

J.E. Bergsma

ouders

Zomaar surfend over het web kom ik de foto tegen waarop mijn ouders staan (Harm en Jeltje Bergsma) ten tijde van het maken van deze foto zal ik ongeveer 1 a 2 jaar geweest zijn. Ver voor mijn bewuste geheugen dus. Is een aangename verassing.

J.E. Bergsma (Lelystad)

Piet Rosier, Oostvoorne

Bouwnummer 607 is motorsleepboot LEEUW2

Dankzij de heren Henk Seijmonsbergen en Jaap Bijl heeft nr. 607 een gezicht(foto) gekregen. Ms LEEUW2 is in 1956 gebouwd voor de KNSM, heeft dienst gedaan in Willemstad(Cur.)en in 1971 doorgehaald in het kadaster. Ik neem aan dat de foto eens geplaatst wordt. Bij mijn volgende bezoek aan Curacao probeer ik iets meer te weten over deze boot en haar zusters BEER en TIJGER; ook bij de KNSM in Willemstad vanaf 1956.

Piet Rosier

Wat is er gebeurd met de nr. 607

Onlangs was ik op bezoek bij iemand op Curacao die mij een bronzen naambord, zoals boven, liet zien met bouwnummer 607. Hij had die gekregen en dacht dat het gesloopt was van een wrak. Hij zou graag weten wat er eigenlijk gebeurt was met dit schip.
Bij voorbaat dank voor het antwoord.

Jan Neef

film scheepswerf

Ik heb een klein stukje film op YouTube gezet van deze scheepswerf.
Niet heel scherp maar het is te zien.

Klik in de zoekregel janvut
dan kom je bij het filmpje

Jan Neef

H.Seijmonsbergen

Gezocht: foto's en tekeningen v.d.SCH 21 (bouwnr: 636)

(3-3-09)Geachte Hr.G.van Triest,
Waarschijnlijk kan ik U een eindje opweg helpen met uw zoektocht naar foto's en/of tekeningen van de motortrawler "Arie van der Zwan" (SCH-21). U kunt via: seijmonsbergen@kpnplanet.nl daarover contact opnemen.M.Vr.Gr. H.Seijmonsbergen

Gert

tekening sch 21 bouwnummer 636

Beste Hans,

Jammer dat er geen tekening of meer foto's van zijn. "arie van der zwan" was de naam waarmee ze in de vaart gekomen is. Er staan nog wel enkele foto's van haar op www.shipdata.nl

ik hoor het wel.

Gr. Gert van Triest.

Hans Hinloopen.

aan Gert.Vraagd- tekeningen- foto's van de sch 21

Beste Gert,

Ik kan geen foto's ,dia's,of bouwtekeningen
vinden van de sch 21.
Toch wil ik graag weten wat was de naam van dat schip?

Groeten van Hans