Nikki is rond 2013 betrokken bij het Geheugen van Oost als contactpersoon vanuit het Amsterdam Museum. In het begin was ze nauw betrokken bij de redactie en nam ook deel aan de redactievergaderingen. In 2017 nam het museum een meer faciliterende rol op zich. Sindsdien geeft Nikki vooral praktische ondersteuning en advies bij vragen over de website voor zowel Geheugen van Oost als het Geheugen van West, naast haar functie als productieleider tentoonstellingen.
Nikki: "Ik vind het bewonderenswaardig dat het Geheugen van Oost al in 2003 is begonnen met de website, in een tijd dat veel mensen nog niet digitaal vaardig waren en alles nog in de kinderschoenen stond. Daarin liep het museum echt voorop, om op deze manier nieuwe verhalen en nieuwe groepen te verbinden aan het museum."
Hoewel opgegroeid en wonend in Amsterdam Nieuw-West, heeft Nikki Oost een beetje leren kennen door het Geheugen. Ze vertelt: "Ik heb bijvoorbeeld meegewerkt aan de ontwikkeling van een interactieve wandeling door het Oosterpark en ik lees regelmatig verhalen op de website. Uiteraard ben ik veel op de website te vinden voor technische ondersteuning. Problemen oplossen vind ik een leuke uitdaging: ik hou ervan om puzzelstukjes bij elkaar te brengen en met een oplossing te komen waar de redactie en de bezoekers van de website wat aan hebben."
We vragen haar of de website is veranderd door de jaren. "Sommige veranderingen aan de website waren noodzakelijk; systemen die verouderd zijn en een update moeten krijgen. Ook privacy is een steeds belangrijker onderdeel geworden en dat vraagt meer aandacht. Bezoekers laten een digitale footprint achter, en veel mensen zijn zich daar ook meer bewust van geworden. Daar moet je zorgvuldig mee omgaan. Ik denk dat het toegenomen gebruik van sociale media een belangrijke rol speelt. Dat is ook een plek om verhalen en foto's te delen, en met elkaar in gesprek te gaan en met elkaar te verbinden. Dat is een makkelijke manier, maar ook minder duurzaam. Op een website kun je verhalen beter archiveren, aan elkaar koppelen, context bieden en meer verdieping. Social media en een website zouden elkaar daarin wel kunnen versterken."
Is het bijzonder dat site na 20 jaar nog steeds gelezen wordt? Nikki denkt van wel: "We krijgen nog regelmatig vragen binnen van andere (museale) instellingen over de Geheugensites. Ik ken genoeg verhalenwebsites die binnen een paar jaar ter ziele zijn gegaan. Een website maken is dan ook niet de moeilijkste stap. Een van de belangrijkste factoren zijn de mensen die hier tijd en energie in steken. En bij het Geheugen van Oost is dat echt te danken aan de vrijwilligers: zij houden het Geheugen levend." We vragen haar voorzichtig een vooruitblik te geven. "Het is altijd goed om na te denken hoe je relevant blijft. Diversiteit is een belangrijk thema. Hoe zorg je er voor dat je andere groepen aan je weet te verbinden? Hoe kom je aan verhalen die tot nu toe onderbelicht zijn geweest? Hoe betrek je jongeren hierbij? Of hoe zorg je dat de redactie een goede afspiegeling vormt? Dat zijn belangrijke thema's waar het Amsterdam Museum ook veel aandacht aan besteed en waar het museum en Geheugen van Oost wellicht in de toekomst samen verder over kunnen nadenken."
We danken Nikki voor de samenwerking en zijn blij dat ze op ons feest het boekje in ontvangst wil nemen.
Marella Karpe, Antoinette Tanja
Over het boekje:
Het boekje Zijn wie je bent in Oost is een uitgave van Het Geheugen van Oost, november 2023. Mede mogelijk gemaakt door Dynamo.
Het boekje is samengesteld uit interviews en verhalen. De verhalen zijn in samenspraak met de geïnterviewden gekozen van de website www.geheugenvanoost.nl.
De samenstelling en eindredactie voor het boekje was in handen van Foekje Detmar.
Ontwerp: Hollands Diep, opmaak: Laura Kalter Ontwerpen
Druk: Printingpower.nl
Belangstellenden kunnen het boekje bestellen tegen betaling van 5€ verzendkosten. Stuur een mail met uw gegevens naar: geheugenvanoost [at] amsterdammuseum.nl dan sturen wij het aan u op.