Inmiddels mag bekend worden veronderstelt dat Samuel Englander een dirigent was van vele koren en van vele markten thuis. Wat minder bekender zijn misschien zijn optredens in de speeltuinen van Amsterdam. Speeltuinconcerten, je hoeft er tegenwoordig niet of nauwelijks meer mee aan te komen. Maar in de jaren twintig was het populair en aankondigingen zijn terug te vinden in wat ik dan maar voor het gemak de ‘linkse pers’ noem. In dit geval gaat het om de kranten De Tribune en de krant Het Volk.
Eén van de vroegste vermeldingen van een speeltuinvereniging met een koor o.l.v. Samuel Englander, bron: DeTribune 05-07-1921
In heel Amsterdam waren er vele speeltuinverenigingen. Niet alleen beheerden zij de speeltuinen, maar zij hadden ook een ‘opvoedende taak’. Er is een aardige wikipediapagina met een kort overzicht van de geschiedenis van de speeltuin.
Zie bijvoorbeeld ook mijn eerdere verhaal dat ik schreef over de speeltuin in de Joubertstraat de speeltuin in de Joubertstraat
Speeltuinver. District V heeft een concert in het gebouw van de Handwerkers Vriendenkring. Bron: de Tribune van 09-03-1922.
Hij beperkte zich overigens ook niet tot deze speeltuin of met genoemd koor. Zo treedt hij op 21 mei 1922 met het ‘Solo – Kwartet Zanggenot’ en solisten op bij de Noorderspeeltuin aan het Karthuizerplantsoen. Het is een zondagochtendconcert (tussen 8 en 10 uur). Van deze speeltuin is bij de beeldbank van het Stadsarchief een mooie foto uit 1926 te zien (hier ook afgebeeld).
Karthuizersplantsoen met op de voorgrond het terrein van Noorderspeeltuin. Op de achtergrond: achterzijde gevels Lindengracht, ca. juni 1926. Bron: fotoafdrukken beeldbank SAA.
Niet alleen het leiden van koren, ook het begeleiden van een solozanger behoorde tot de kwaliteiten van Samuel Englander. Hier bij de speeltuinvereniging District V. Bron: de Tribune van 11-08-1922.