Scheepswerf en Motorenfabriek Fa. S. Seijmonsbergen

2 Fans
Oostelijk Havengebied

Alle oude documenten verdwenen letterlijk in de container. Dachten we...

Oostenburg Een terwaterlating op scheepswerf S. Seijmonsbergen in 1958.

Oostenburg Een terwaterlating op scheepswerf S. Seijmonsbergen in 1958.

Alle rechten voorbehouden

Op 24 november 1877 begon Steven Seijmonsbergen op Wittenburg in Amsterdam-Oost een scheepswerf voor het bouwen-en repareren van houten schepen. Op 1 mei 1902 kocht Steven Seijmonsbergen een stuk grond van 18 are en 80 centiare aan de Oostenburgerdwarsstraat Nrs: 29 en 31 op Oostenburg , voor de prijs van Fl. 22.500 en verplaatste de werf naar dit terrein. Dit terrein maakte deel uit van de voormalige scheepswerf 'Concordia' en lag midden in de woonwijk. Daar begon men mede onder invloed van zoon Hendrik met het bouwen van ijzeren schepen. Eerst door mankracht voortbewogen dekschuiten, later sleepboten en een aantal veerboten. De meeste schepen waren bestemd voor transport binnen de Amsterdamse wateren. In 1914 richtte Hendrik samen met een vriend, de Heer van Raamsdonk, de Amsterdamse Schuitenverhuurderij op. In de jaren na 1955 legde men zich vooral toe op de bouw van visserskotters. Wanneer zo’n vissersschip te water werd gelaten, moesten eerst de schoolkinderen van de school, die recht tegenover de scheepshelling lag, buiten op het speelplein staan, want stel je voor als de trossen braken… Helaas is er van de werf niets overgebleven dan alleen de woning van de toenmalige werfbaas, die tot op de dag van vandaag nog bewoond wordt. En de herinneringen. Op de plaats van de werf is nu een speelplaats gemaakt, onder andere voorzien van een boot gemaakt van autobanden. Verder varen er in ons land nog een aantal oude sleepboten van de werf, maar nu als pleziervaartuigen.

Lange tijd was van de werf praktisch niets bekend. Men dacht dat alle oude documenten letterlijk in de container waren verdwenen. Maar een unieke vondst in 2008 bracht allerlei scheepsbouwtekeningen van de werf boven water (zie onder het verhaal). De tekeningen zijn allemaal nog in een uitstekende staat doordat ze sinds 1978 (het jaar van de beëindiging van de werf) zeer goed en zorgvuldig bewaard blijken te zijn geweest. Een ongelofelijke vondst!

De tekening worden nu geïnventariseerd en mogelijk geëxposeerd. Meer weten? Neem contact op met: seijmons.bergen@kpnmail.nl

Alle rechten voorbehouden

45376 keer bekeken

Bekijk meer afbeeldingen

Schilderij scheepswerf Een schilderij van hoe de werf eruit zag in 1927. Het schilderij is gemaakt in opdracht van H. Seijmonsbergens grootvader  t.g.v. het 50 jarig bestaan van de werf in 1927.

Schilderij scheepswerf Een schilderij van hoe de werf eruit zag in 1927. Het schilderij is gemaakt in opdracht van H. Seijmonsbergens grootvader t.g.v. het 50 jarig bestaan van de werf in 1927.

Alle rechten voorbehouden
Oostenburg De familiefotoalbum met overzichtsfoto's van een te water lating op de werf in 1958.

Oostenburg De familiefotoalbum met overzichtsfoto's van een te water lating op de werf in 1958.

Alle rechten voorbehouden
De werf tussen 1955 en 1962 Via, via kwamen uit het nalatenschap van Henks vader (Bastiaan Seijmonsbergen) enkele opmerkelijke foto's boven water, waaronder deze: De werf, gelegen aan de Oostenburgergracht, gefotografeerd (tussen 1955-1962)vanaf het dak van een Openbare Lagereschool op Wittenburg, vlak voor de tewaterlating van de visserskotter: Sch.24  "Clara" bestemd voor Rederij Jaczon BV. te Scheveningen.

De werf tussen 1955 en 1962 Via, via kwamen uit het nalatenschap van Henks vader (Bastiaan Seijmonsbergen) enkele opmerkelijke foto's boven water, waaronder deze: De werf, gelegen aan de Oostenburgergracht, gefotografeerd (tussen 1955-1962)vanaf het dak van een Openbare Lagereschool op Wittenburg, vlak voor de tewaterlating van de visserskotter: Sch.24 "Clara" bestemd voor Rederij Jaczon BV. te Scheveningen. Door: Christina Mercken

Alle rechten voorbehouden
Te waterlating Op een tweede foto van de te waterlating van de visserskotter zijn de grote afmetingen van de vissersboot in verhouding tot de breedte, of liever de engte van de Oostenburgergracht te zien. Een dergelijke te waterlating was altijd een heel spectakel, vooral, omdat indien de kabels, die het schip moesten afremmen, zouden breken, de achtersteven zich in de school zou kunnen boren, met alle gevolgen van dien.

Te waterlating Op een tweede foto van de te waterlating van de visserskotter zijn de grote afmetingen van de vissersboot in verhouding tot de breedte, of liever de engte van de Oostenburgergracht te zien. Een dergelijke te waterlating was altijd een heel spectakel, vooral, omdat indien de kabels, die het schip moesten afremmen, zouden breken, de achtersteven zich in de school zou kunnen boren, met alle gevolgen van dien. Door: Christina Mercken

Alle rechten voorbehouden
Bouwtekening m Door een toevallige samenloop van omstandigheden  is een bezitter van één van de op de werf gebouwde (80 jaar) oude veerboot in het bezit gekomen van zeer veel scheepsbouwtekeningen, zoals van motorsleepboten, veerboten, watertaxi's, directieschepen, vis-kotters e.d. Waaronder deze bouwtekening van ca 1930 van een zogenoemd directiescheepje.

Bouwtekening m Door een toevallige samenloop van omstandigheden is een bezitter van één van de op de werf gebouwde (80 jaar) oude veerboot in het bezit gekomen van zeer veel scheepsbouwtekeningen, zoals van motorsleepboten, veerboten, watertaxi's, directieschepen, vis-kotters e.d. Waaronder deze bouwtekening van ca 1930 van een zogenoemd directiescheepje. Door: Christina Mercken

Alle rechten voorbehouden
Bouwtekening m Een tekening van ca. 1930 van een motorsleepboot.

Bouwtekening m Een tekening van ca. 1930 van een motorsleepboot. Door: Christina Mercken

Alle rechten voorbehouden
Bouwtekening m Een bronzen naambord, hetgeen op elk gebouwde boot werd aangebracht.

Bouwtekening m Een bronzen naambord, hetgeen op elk gebouwde boot werd aangebracht. Door: Christina Mercken

Alle rechten voorbehouden
Personeel scheepswerf Gedeelte van het werfpersoneel tijdens het jaarlijkse uitstapje (1962 of 1963) dat vrijdags na Hemelvaartsdag werd gehouden. Tiny Piets, voormalig administratief medewerkster wist zich de meeste namen van de mannen nog te herinneren. De vrouwen zijn hun echtgenotes c.q. vriendinnen.<br />Onderste rij vlnr: Piet Boelsma, onbekend, onbekend, Willem de Vlies, Jaap Nijman, Jan v.d.er Plas.<br />2e rij van onderen vlnr: Bas Seijmonsbergen, Jan Schilder, Jan Geer, Joop Blom, Freek Ligtvoet, dhr. Hartman,Dirk Blom, Dirk Schouten  (hij werkte in opdracht van Timmerfabriek IJmuiden t.b.v. scheepsbetimmeringen).<br />3e rij van onderen vlnr: onbekend (werkte ook in opdracht van timmerfabriek IJmuiden), Jan Vink, Gerrit Franzen, onbekend.<br />4e rij van onderen vlnr: de schoonmaakster Mevr. Rijkenberg, Harm Bergsma, Bert Koekkoek, Jan Nieborg, onbekend, Thijs Postma en werfbaas Hans Hinloopen.<br />5e rij van onderen vlnr: Willem Belier, Joop Fleurbaaij, Tiny Piets (opvolgster van mejuffrouw Martin), Adri Kemp (volontair van de HTS Scheepbouwkunde te Haarlem), Berus Brouwer, Maaike van Dijke. <br />Bovenste rij vlnr: onbekend, Theo onclin, Piet Makker, onbekend, onbekend, Teun de Ouden

Personeel scheepswerf Gedeelte van het werfpersoneel tijdens het jaarlijkse uitstapje (1962 of 1963) dat vrijdags na Hemelvaartsdag werd gehouden. Tiny Piets, voormalig administratief medewerkster wist zich de meeste namen van de mannen nog te herinneren. De vrouwen zijn hun echtgenotes c.q. vriendinnen.
Onderste rij vlnr: Piet Boelsma, onbekend, onbekend, Willem de Vlies, Jaap Nijman, Jan v.d.er Plas.
2e rij van onderen vlnr: Bas Seijmonsbergen, Jan Schilder, Jan Geer, Joop Blom, Freek Ligtvoet, dhr. Hartman,Dirk Blom, Dirk Schouten (hij werkte in opdracht van Timmerfabriek IJmuiden t.b.v. scheepsbetimmeringen).
3e rij van onderen vlnr: onbekend (werkte ook in opdracht van timmerfabriek IJmuiden), Jan Vink, Gerrit Franzen, onbekend.
4e rij van onderen vlnr: de schoonmaakster Mevr. Rijkenberg, Harm Bergsma, Bert Koekkoek, Jan Nieborg, onbekend, Thijs Postma en werfbaas Hans Hinloopen.
5e rij van onderen vlnr: Willem Belier, Joop Fleurbaaij, Tiny Piets (opvolgster van mejuffrouw Martin), Adri Kemp (volontair van de HTS Scheepbouwkunde te Haarlem), Berus Brouwer, Maaike van Dijke.
Bovenste rij vlnr: onbekend, Theo onclin, Piet Makker, onbekend, onbekend, Teun de Ouden

Alle rechten voorbehouden

61 reacties

Voeg je reactie toe
George Snijder

Maderi

Het ENI van de Maderi is 02306611 !

Eigenaar de bekende Amsterdamse rederij Bergmann van de rondvaartboten.

info over dit schip:

https://s2ho.nl/LSD/top/common/Q_Details.php?Meetcode=A4288N en vandaar verder naar meer scheepsmetingen en de Kadaster gegevens

Voor uitleg zie

https://www.s2ho.nl/generieke-gegevens/

 

Wij hebben zelf de Heen en Weer V ex-Wieringermeer gebouwd door Seijmonsbergen voor Bergmann.

George Snijder

A.Visser

Motor sleepboot Maderi

Ik ben in het bezit van sleepboot Maderi gebouwd bij de firma Seijmonsbergen in 1917. De naam was toen "VECHT" 2306011. L13.76x3.10x1.55 Eigenaar j.h.bergman in Amsterdam.

Misschien zijn er nog gegevens bouwtekeningen in het archief terug te vinden van de VECHT.

Tevens zoek ik nog een bronzen werf plaat van Seijmonsbergen. 

Mocht u een werf plaat hebben maar deze willen houden,kan kopiëren ook nog.

Met vriendelijke groet Allard Visser 

Marie-Laure ML Drouet

T-X 17 Quo Vadis volgend

T-X 17

Michelle Louisa 22.5 m LOA 1953

Michelle Louisa 22.5 m LOA 1953


ik volg hier een vereenvoudigd langsplan en bovenkant van de Michelle Louisa om het beter te kunnen identificeren bij het zoeken naar plannen of andere nuttige informatie, heel erg bedankt.

Marie-Laure

Marie-Laure ML Drouet

TX -17 Quo Vadis 1953 trawler

Hallo allemaal, vergeef me mijn onmogelijke Nederlands, ik spreek het niet!

We kochten in 2013 een trawler waarschijnlijk gebouwd op Seijmonsbergen scheepswerven in 1953 LOA 22,54m, hier is een foto.

We zijn wanhopig op zoek naar de plannen van de bouwer, het bord van de bouwer was er niet meer, misschien nooit?

Heeft iemand van jullie plannen waar we naar kunnen kijken? Ik werk voor een humanitaire vereniging om deze trawler om te bouwen tot een Sail For Ethics zeilboot, momenteel in België, voor de landen van het Zuiden.

De Sail 4 Ethics S4E-website is momenteel in aanbouw 

Bij voorbaat dank voor uw hulp en uw vriendelijkheid.

Goedendag

Tx -17 en navigation

Tx -17 en navigation

Here pictures from the project

Sergey Mayzus

Bouwnummer 642

HEUREKA

HEUREKA

Bouwnummer 642 now is Barkentine HEUREKA, IMO 5429550.

do you have any documents about this ship?

Paul Bos

Wie kent de "ZHIJ"?

Via via ben ik te weten gekomen dat mijn boot "ZHIJ" gebouwd is op scheepswerf Concordia. Er is maar weinig over te vinden over dit slepertje, helaas.

Zie bijgevoegde foto's voor evt informatie. Wie kan mij verder helpen?? 

Huidige staat "ZHIJ"

Huidige staat "ZHIJ"

Enige,bekende, gegevens "ZHIJ"

Enige,bekende, gegevens "ZHIJ"

In goede tijden

In goede tijden

 

Bedankt voor de moeite alvast!!  

Paul Bos. 

Maarten Taal

Aan Bart Oost

De SCH 23 scheepsnaam Yke, een van de eerste hektrawlers van Scheveningen., had een vismeel verwerkinginstallatie van Alfa/Laval. Mijn vader heeft hem toegestoken (in gebruik genomen) als schipper. 

Bart Oost

Hektrawlers

Ik heb van de Hektrawlers, die op de werf gebouwd zijn, geen foto's gevonden.

Heeft iemand misschien beeldmateriaal?

Op een schip was een Alfa Laval vismeel/visolie installatie.

Bart Oost

TX 29

Bert Hovenkamp,

In de Texelse Courant van vrijdag 5 Januari 1968 staat een artikel over de kotter TX 29.

Met vriendelijke groet,

Bart Oost

Kas

Bouwtekening Watertaxi - type 'lang'

Beste Henk/redactie.

Ik ben in het bezit van een oud scheepje dat sterk overeenkomt met de bouwtekening van 'de watertaxi - type - 'lang' die op de website te zien is. Enkel is het geen 9, maar 7 meter lang en 2 breed. Wellicht type - 'kort', want verder is het geheel identiek aan de tekening.

Kan het zijn dat ook de bouwtekening van het kortere scheepje in uw bezit is?
Zo ja, zou er een mogelijkheid zijn om dat in te zien?

Alvast mijn dank,
Kas

Oost B.

Re: Re: Beste Henk

Bart Oost:
Hans Hinloopen:Hier nogmaals Jan Neef.Ik ben op bezoek geweest bij Hans Hinloopendie heeft er gewerkt van 1952 t/m 1971Zijn Pa heeft er gewerkt van 1937 tot 1964 op de werf gewerkt evenals de oom van Hans.Ik heb een enorm foto boek gezien ik zal je een paar scans ervan toe sturen.de rest moet je maar via het kontact met Hans gaan bekijkenEr schijnt ook nog een stuk film te zijn die ik nog moet bekijkenje hoort meer van onsgroeten van Jan Neef en Hans Hinloopenuit Diemen
Hoi,Jan Neef en Hans Hinloopen.Het filmpje van de SCH. 162,
"Clara" is door mijn vader, bedrijfsleider Joh. Oost gemaakt.
Ik heb nog meer filmmateriaal.

Ik heb ook nog een aantal tekeningen gevonden.

Jo Haen - van Langen

Scheepswerf Concordia fa. Seijmonsbergen

Op onze rondreis door Israel maakten we op het meer van Galilea een overtocht met dit voormalige vissersbootje, afkomstig van de scheepswerf Concordia. Het bouwjaar kan ik helaas niet meer lezen.

Met vriendelijke groet,
Trudy de Ruiter-Jansen

------------------------

Klik rechts (icoontje) bovenaan op de foto en de foto wordt vergroot weergegeven.

Scheepswerf Concordia - 2015 .<br />Foto: Trudy de Ruiter-Jansen

Scheepswerf Concordia - 2015 .
Foto: Trudy de Ruiter-Jansen

Alle rechten voorbehouden
Kjeld

Re: "Bootje Boekel"

W de Graaf:
Beste,
Er is nog een "IJtunnel" te voorschijn gekomen.
Bj. 1938 Kromhout 4-LSK motor nummer 10779 (bron; Han Mannaert)
i50.tinypic.com/106is8k.jpg
Wie weet hier iets over te vertellen?
De tekening komt uit het argief van www.scheepswerfdevlijt.nl/
Gr WIm.
wimdegraaf@hotmail.com

Goede morgen
Ik ben nog in het bezit van een 9 meter sleepboot welke in 1941 is gemeten volgens de documentatie
Bootje gebouwd bij Concordia met een Kromhout motor
Deze wil ik verkopen
Is hier interesse voor

Jo Haen - van Langen

Functies van de werknemers van de werf.

Jan Marijt stuurde ons een lijst met namen van werknemers en daarnaast hun functies. Helaas kan hij niet achterhalen uit welk jaar deze lijst komt.
Hartelijk dank,
Jo Haen

---------------------------------

Klik rechts (icoontje) bovenaan op de lijst en de tekst wordt vergroot weergegeven.

Lijst met werknemers en hun functies. .<br />Bron: Jan Marijt

Lijst met werknemers en hun functies. .
Bron: Jan Marijt

Alle rechten voorbehouden
Frits Aalderink

Z 581 Uranus

In 1954 is op scheepswerf Concordia een Belgische kotter gebouwd, de Z 581 'Uranus'.
Een kotter voor Zeebrugge met een tonnage van 75 ton. De hoofdmotor was een MAK van 210 PK. Heeft iemand wat meer gegevens van deze kotter, zoals bouwnummer en afmetingen?

Jan-Jaap Been

stamboom Seijmonsbergen

Een groot deel van de stamboom van Seijmonsbergen vindt U op www.myheritage.nl Vraag info op jaap62@home.nl. De oom van mijn vader, Tjalke Broeksma, was getrouwd met Evertje Seijmonsbergen, de kleindochter van Steven, de oprichter van de scheepswerf.

Henk Bos

werfplaat concordia 635

fout gemaakt na reiniging plaat blijkt hij van de 635 te zijn ,
hebben jullie hier dan een tekening van

Henk Bos

Titel werfplaat van bouwnr 615

hebben jullie hier ook een tekening van wij hebben een werfplaat opgedoken

Marella Karpe

Een verhaal over burgerparticipatie

Ooit woonde ik in de belangrijkste buurt ter wereld. Misschien niet iets om trots op te zijn, maar toch...
Ik woonde toen in Amsterdam op het eind van het schiereiland Wittenburg. Dus vlakbij het Scheepvaartmuseum en het VOC-schip; dat je vanuit de trein kunt zien liggen. In de wijk dus waar de oudste vorm van kapitalisme (de VOC) zijn wortels heeft.

Er was destijds een Russische Czaar. Die Czaar, Peter, wilde de kunst afkijken en leerde in onze buurt het scheepstimmervak. Hij vermomde zich daarom als gewone arbeider om zo van binnenuit onze samenleving te begrijpen. Het was dus in de tijd dat machthebbers nog begrepen dat je ook gewoon een vak moest leren ook al ben de baas van een heel land. Kom daar tegenwoordig nog maar eens om. Trouwens politici die incognito het gewone leven van gewone mensen willen delen zijn al even zeldzaam. Levert wel mooie verhalen op en vandaag moeten we die zeker verder vertellen.
Of bezoek het St. Peterhuisje in Zaandam.

De buurtbewoners in die tijd waren dus zo vriendelijk om die Czaar op Oostenburg hem het vak te leren. Het maakte indruk schijnbaar veel indruk, want de bouw van St. Petersburg is geïnspireerd op Amsterdam. Verstopt achter een heg (!) bij de sporthal Oostenburg is overigens nog een plaquette te zien waarop Peters' prestaties vermeld zijn.

En nu....eeuwen later..
Ach, ook nu zijn er bewoners die waarschijnlijk niet te beroerd zijn om ook de nieuwe Czaar weer een lesje te leren. Misschien een tip voor Poetin?

Ik vrees wel dat er wel bewoners zijn die het rode bloed van de huidige Czaar wel kunnen drinken en misschien het liefst hamer (en sikkel) zouden willen gebruiken om hem wat bij te spijkeren over het leven van gewone arbeiders.

Het is een mooi verhaal om vandaag te vertellen, liefst met een glaasje wodka erbij....
Maar houdt de gastvrijheid hoog, in de op gas verwarmde betrekkingen moet je immers geen olie op de golven gooien.....

Fijne dag en leef nog lang en gelukkig (dat kan in Amsterdam beter dan in Rusland heb ik begrepen...)

Jan Swagerman